امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ؛
در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی ؛

سنگ تمام نهادن شبکه‌های برون‌مرزی برای سردار دل‌ها

مشاهده ۶۴۱
۱۴۰۱/۱۰/۱۷- ۱۳:۲۷
تعداد بازدید:641

در سومین سالگرد شهادت سردار دلاور اسلام«شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی» شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی معاونت برون‌مرزی برنامه‌های ویژه‌ای برای زنده نگه‌داشتن نام و یاد و خاطره رشادت‌های سردار رشید اسلام، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برای مخاطبان خود تدارک دیدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، الکوثر: شبکه الکوثر برنامه‌های مختلفی از جمله ویژه برنامه‌های«شهداء القدس»، «نهج القائد» دیدار مقام معظم رهبری( مدظله العالی) باخانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ،«شمس النصر» بزرگداشت مقام شهید سردار سلیمانی  در مناطق مسیحی نشین کشور لبنان، مستندهای«البدایة» با موضوع برنامه ریزی تروریست‌ها برای هدف قرار دادن سردار سپهبد شهید«حاج قاسم سلیمانی» و همراهان ایشان، «لواء الاسلام» مجموعه گفتارهای شخصیت های سیاسی در باره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، «خادم الرضا» گفت‌وگو صمیمانه ب شهیدقاسم سلیمانی در حرم امام رضا (ع) با خادمان حرم رضوی (ع) ،«بوسه بر ابومهدی» فعالیت‌ها و حضور شهید ابومهدی در خط مقدم، «جمال العراق» درباره ابومهدی المهندس، «الغائب الحاضر» صحبت‌های خانواده و نزدیکان سردارشهید حاج قاسم سلیمانی درباره شهید بزرگوار و گفت‌و‌گویی کارشناسانه با اهالی فرهنگی و نظامی در خصوص عملکرد سردار دل‌ها در مناطق جنگی، نظامی و غیر نظامی، «رجل المیدان» زندگینامه، فرماندهی و ابتکارات حاج قاسم سلیمانی» از نگاه کارشناسان عراقی، «فوق الحدود» با موضوع گفت‌وگو با مقامات کشوری و لشکری کشور عراق در خصوص حاج قاسم سلیمانی. 

پرس تی وی

شبکه جهانی پرس تی وی نیز با آماده‌سازی برنامه‌ها و مستندهای ارزشمندی از جمله: چند قدم دورتر، قاسم، شهید قدس، پرچم‌های مجازی، آخرین ساعات، روی دیگر آن مرد ، پاییز که 50 ساله می‌شدم ، پرواز 1:20، او با ما بود. برنامه‌های«بصیرت» مصاحبه با دختر سردارحاج قاسم سلیمانی، «فلسطین محرمانه زدایی» بررسی فعالیت‌های سردار برای زنده ماندن مقاومت علیه اسرائیل؛  «آفریقا امروز»، الهام بخشی حاج قاسم در بین مردم آفریقا و علاقه آن‌ها به این شهید والا مقام؛ «ایران امروز»، نگاهی به علاقه مردم ایران به سردار حاج قاسم سلیمانی و شخصیت خاص سردار در ایجاد اتحاد و همدلی؛  «خاورمیانه»، مرور فعالیت‌های سردار سلیمانی علیه داعش؛  «ما مردم»، بررسی وجه تروریست بودن آمریکا از لحاظ حقوق بین‌الملل و بررسی اجرایی کردن ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، «شبه قاره»، علاقه وافر به شخصیت سردار حاج قاسم سلیمانی در بین مسلمانان شبه قاره؛ «چشم به اسلام»، بررسی ابعاد جهاد در اسلام و مرور شخصیت جهادی سردار واکاوی می‌شود. 

منطقه آمریکای لاتین یکی از مناطقی است که مردمان آنجا بعد از شهادت سردار پرافتخار اسلام ، شهید حاج قاسم سلیمانی، نام ایشان را از شبکه اسپانیایی زبان هیسپان تی وی زیاد شنیده‌اند.  شبکه هیسپان تی وی معاونت برون مرزی با برنامه‌های«دتراس» ، ELPORQUE و پخش مستندهایی از جمله مستند« 72 ساعت»: که روایتی از 72 ساعت منتهی به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی است. در این مستند، افراد مختلف راجع به اینکه چطور این 72 ساعت گذشت تا سردار و همراهانش شهید شوند توضیحاتی می‌دهند. عده‌ای از این افراد مانند دکتر«علی خفاف» از نزدیک‌ترین افراد به ابومهدی و سردار سلیمانی هستند. افرادی چون«سیدحسن نصرالله»، «نوری المالکی»، «عادل عبدالمهدی» و«هادی العامری» هر یک زوایای مختلفی از این وقایع را توضیح می‌دهند.

سحر

شبکه جهانی سحر هم با پخش مستندهای«حکمت سلیمانی»، «من سلیمانی هستم»، «مدافعان آمرلی»، «سردار وحدت» و نماهنگ و فیلم‌های کوتاه سعی در شناساندن نقش و تاثیر فرماندهی سردار سلیمانی در مبارزه با داعش و نقش ضد امپریالیستی ایشان برای مخاطبان این شبکه جهانی داشته است.

العالم

شبکه خبری و بین المللی العالم با ساخت سه مستند«سردار سلیمانی و مقاومت فلسطین»، «سردار شهید در آیینه نبل و الزهرا» و«خاتم سلیمانی» محصول دفاتر«غزه»، «سوریه» و «تهران - آبادان» تلاش مستمری برای آگاهی بخشی مخاطبان خود دارد. این شبکه خبری و بین المللی ، اجرای پنج برنامه گفت‌وگومحور ویژه با رهبران«حماس»، «جهاد»، «حزب الله»، وزیر امورخارجه کشور یمن، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با موضوع نقش محوری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در شکل‌گیری و بالندگی و رشد محور مقاومت را تهیه و پخش می‌کند. 

شبکه رادیویی عربی و آفریقایی معاونت برون مرزی نیز برای مخاطبان خود در اقصی نقاط جهان در قالب‌های خبری، تفسیری، نمایشنامه و .... ویژه برنامه‌های «سلیمانی رجل بأمة»، «ایران الیوم سیاسی»، «الو طهران» ، «ارض المقاومه»، «الوان ثقافی» یا (رنگ‌های فرهنگی) با موضوع «مضات شعریه فی شهید سلیمانی» تولید و پخش نمایشنامه پنج قسمتی «اخوان الجرح» با موضوع «حاج قاسم» و«ابومهدی المهندس»  و ... تولید و پخش سرود«دماء النصر» از تولیدات مشترک شبکه عربی و آفریقایی معاونت برون مرزی و مرکز موسیقی و سرود سازمان، از اشعار مرتضی حیدری آل کثیر، آهنگسازی و اجرای جواد یادگاری را در برنامه کار خود دارد.

همچنین از مهم‌ترین اقدامات مشترک و هماهنگ رادیوهای معاونت برون‌مرزی می‌توان به تولید و پخش برنامه‌هایی با موضوع بیانات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) درباره شهادت سردار سلیمانی، تولید و پخش ویژه برنامه‌هایی با ساختار کلامی در خصوص خدمات و اقدامات ویژه و ارزنده سردار دل‌ها و جهاد و مبارزاتش با داعش و افراطی‌گری در منطقه، پوشش اخبار از مراسم و مناسبت‌های مختلفی که به این منظور در شهرهای مختلف ایران، عراق و سایر کشورها برگزار می‌شود. پخش برنامه‌های روایت حبیب، چرا می‌جنگم، مالک مقاومت، مکتب سلیمانی، گزارشگر سازمان ملل، حلال ائت بیزی، کونوللر سرداری، قیزیل سقاخانا، آچیق سوز،  خداحافظ سردار، سوزلو ساز، سرود سردار دل‌ها، مکتب سردار سلیمانی، در مکتب سلیمانی، ما را حلال کن، خداحافظ سردار، تن مینیتس، علمدار، مقاومت و مولفه‌های آن در کلام مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ، سردار مقاومت و سرباز ولایت از نگاه هم‌رزمان، میراث سردار سلیمانی، مولفه‌های امنیت و پایداری از دیدگاه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و.... برنامه‌هایی هستند که از رادیوهای معاونت برون‌مرزی  پخش و در وبگاه مرتبط با رادیوها نیز بارگذاری می‌شوند.

این ویژه برنامه‌ها به منظور آگاهی بخشی بیش‌تر و معرفی جنبه‌های شخصیتی و وجودی شهید حاج قاسم سلیمانی به مخاطبان و بینندگان در سراسر جهان  هستند  تا برگ زرین دیگری بر صفحات عزت‌مندی، غرور آفرینی و قدرشناسی مردم ایران سربلند نسبت به سردار دل‌ها  بیفزاید.

وقتی پرس تی وی تحریم باشد؛

پرده از چهره غرب نمی‌افتد

 اروپا مانند ایالات متحده مدعی آزادی جریان اطلاعات  است، اما پرس تی وی را تحریم کرده و مانع فعالیت رسانه ای این تلویزیون خبری ایرانی شده‌است. چرایی این حرکت که مخالف با آزادی است خود حقایق پشت پرده بسیاری را آشکار می‌کند؛ مواردی که دولت‌های غربی تمایلی ندارند مطرح شود. دقیقا سوال این است که محروم شدن مخاطبان پرس تی وی در قاره اروپا از اخبار و برنامه‌های این رسانه چه مزیتی برای سران اروپا دارد و ادامه کنشگری این شبکه بیش‌تر در چه موضوعاتی باعث آگاهی مردم کشورهای غربی می‌شود که تفاوت بارز این تلویزیون را می‌رساند؟ آیا واقعا یک شبکه خبری انگلیسی زبان آنچنان در غرب اثرگذار بوده که آن‌ها برای رهایی از تاثیراتش به تحریم و زیرپا گذاشتن اصول ادعایی آزادی رسانه روی آورده‌اند؟ آیا اروپا اثرپذیری نخبگان از این شبکه را باور دارد؟

ابتدا باید این نکته را بررسی کرد که چرا اکنون پرس تی وی در اروپا تحریم می‌شود، حال آنکه خط مشی این رسانه نسبت به سال های پیشین ثابت بوده‌است. اولین علت را در تغییر دادن راهبرد مقابله غرب از سطح برخورد تهدید نظامی‌به رویکرد به دیپلماسی عمومی می‌توان یافت.

دولت کنونی ایالات متحده با آگاهی از ناکارآمدی قدرت سخت و با علم به اینکه امریکای امروز قدرت استفاده از قدرت سخت و جنگ مستقیم علیه کشورمان را ندارد سعی می‌کند تمام توان خود را بر استفاده از قدرت نرم به کارگیرد و در این میان دیپلماسی عمومی مهم‌ترین بخش گفتمان سیاست خارجی آمریکا را شامل می‌شود. طبعا روشنگری رسانه‌های حقیقت‌گرا موجب می‌شود افکار عمومی و اذهان نخبگان جهان به‌ویژه در آمریکا و اروپا از پشت پرده وقایع مطلع شوند و آنچه دولت‌های غربی در مدت چند سال گذشته رشته کرده‌اند پنبه شود. از این رو تحریم پرس تی وی و رسانه‌های مشابه آن در دستور کار غرب قرار گرفت. اکنون به این سوال می‌پردازیم که با تحریم پرس تی وی، افکار عمومی جوامع غربی از دانستن چه حقایقی محروم می‌شوند؟

 رنجی که بیماران ایرانی در اثر تحریم می‌برند

افکار عمومی‌کشورهای غربی باید مطلع باشند که تحریم‌های ملت‌های مظلومی مانند ایران، یمن، سوریه، افغانستان، ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، لبنان و... نه به زیان دولت‌ها، بلکه دقیقا عاملی برای رنج و گاه مرگ تدریجی ملت‌هاست. هیچ دولتی با تحریم، تغییر مسیر هم نداده چه رسد به آنکه سرنگون شود، بلکه جریان آزاد دسترسی به دارو و غذا با مشکل مواجه می‌شود و بیماران ناتوان بر اثر تحریم باید با مشکلات جدی و فقدان داروی مناسب هم دست وپنجه نرم کنند. بنابراین آگاه شدن ملت‌های جهان موجب رسوایی جدی کاخ سفید و سران اروپا می‌شود.

دولت‌های غربی که همواره خود را مدافع حقوق بشر در افکار عمومی داخلی معرفی می‌کنند و برای رنج مردم اوکراین اشک تمساح می‌ریزند پاسخی برای مردم کشورهای خود ندارند که از طریق پرس تی وی با رنج بیماران پروانه‌ای، دیابتی، تالاسمی و سرطانی در ایران و دیگر کشورها آشنا می‌شوند و چهره واقعی حقوق بشر غربی را می‌فهمند.                                                                                                      

معرفی پیشرفت‌های نظامی ایران

برای معرفی قدرت بازدارندگی نیاز است آنچه در عرصه میدانی و قدرت سخت به دست نیروهای مسلح هر کشور مهیا می‌شود در صحنه قدرت نرم به دیدگان ملت‌های جهان عرضه شود. پرس تی وی ابزاری برای شناساندن قدرت دفاعی ایران به جهان است و این مهم را بر عهده دارد تا توسعه صنایع دفاعی و پیشرفت‌هایی فناوری امروزی مانند ساخت سامانه راداری باور 373،  موشک پدافندی برد بلند صیاد4 و البته موشک ماهواره‌بر قائم 100 را که قابلیت تبدیل به موشک قاره پیما را هم دارد به عرصه رسانه نشان دهد. محصولاتی که در ایران ساخته شدند و مانند پهپادهای ایرانی توان دفاعی کشور را به شدت ارتقا داده‌اند.

 مقایسه حقوق زنان در ایران و غرب

پرس تی وی توفیقات بانوان ایرانی را در عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی و فرهنگی برای مردم انگلیسی زبان معرفی می‌کند و شاهد مثالی است بر جعل و کذب بودن تبلیغات رسانه‌های جریان اصلی غرب که بسیار تلاش کردند تا زنان ایران را فاقد آزادی، تحصیل، اشتغال و زندگی معرفی کنند. همچنین مخاطبان به‌ویژه نخبگان سیاسی و اجتماعی جهان می‌توانند وضعیت جامعه ایران را با نقض شدید حقوق زنان در غرب به‌ویژه ایالات متحده مقایسه کنند. از این رو برای سران اروپا و امریکا بهتر است پرس تی وی حذف شود تا جریان اخبار جعلی همچنان درباره زنان ایرانی خیال بافی کند و البته کسی از فمینیسمی‌که نتایج وارونه در غرب داده مطلع نشود.

 محاصره هفت ساله و نسل کشی در یمن

اگر می‌خواهید از یک نسل کشی مستمر هفت ساله تمام عیار با جزئیاتش آگاه شوید، می توانید تحولات یمن را در پرس تی وی به نظاره بنشینید. پرس تی وی تنها رسانه انگلیسی زبان است که در کنار همه تحولات غرب آسیا رویدادهای جانگداز و دلخراش از تجاوز و بمباران عربستان سعودی، امارات و امریکا در یمن و محاصره هفت ساله این ملت مظلوم را منتشر می‌کند. اخباری که رسانه‌های غرب‌محور همواره آن را سانسور می‌کنند و در برهه‌هایی هم وارونه نشان می‌دهد تا یمن ظالم باشد و امریکا و عربستان اشغالگر مظلوم دیده شوند.

 رسانه‌های غرب‌محور هرگز آمار وزارت بهداشت دولت صنعا مبنی بر نارس به دنیا آمدن نیمی از نوزادان یمنی به علت کمبود مواد غذایی و دارو را اعلام نمی‌کنند. گویی انسانی به اسم یمنی وجود ندارد یا هرگز این کشور تحت اشغال دولت‌های غرب‌محور نبوده‌است.

 اخبار اعتصاب و تظاهرات در اروپا و آمریکا

حقایق پشت پرده بسیاری در کشورهای غربی وجود دارد و رسانه‌های جریان اصلی غرب آن را مخفی می‌کنند؛ افزایش هزینه‌های زندگی برای مردم اروپا و تورم در ایالات متحده که موجب راه افتادن تظاهرات‌ و اعتصاب‌ها در اروپای غربی و آمریکای شمالی شده در پرس تی وی انعکاس می‌یابد و طبعا کنشگری این رسانه می‌تواند موجب آگاهی جوامع غربی شود، اما دولت‌های غربی تمایل ندارند مردم اروپا و آمریکا بدانند شرایط سخت زندگی در حالی به آن‌ها تحمیل می‌شود که پول مالیات‌هایشان صرف بمباران در غرب آسیا، حمایت از اسرائیل و زلنسکی و تحریم بی دلیل ایران، ونزوئلا و سوریه شده و همین مورد آخر بحران‌های انرژی و تعطیلی واحدهای تولیدی و تجاری را در غرب زمینه سازی کرده‌است. همه موارد تنها زیان برای مردم داشته بدون هیچ ضرورتی. برعکس مردم در امریکا و اروپا تشویق می‌شوند که برای مقابله با شیطان‌های خیالی کاخ سفید سختی بیش‌تری تحمل  کنند و البته  کم‌تر توقع رفاه داشته باشند.

پرس تی وی خلاف جهت جریان اصلی رسانه‌های غربی شنا  می‌کند و تلاش دارد آنچه را دیگران سانسور می‌کنند، فریاد بزند. طبعا اروپا هم نمی‌خواهد حقایق پشت پرده به ویژه در ماجراجویی‌های ناتو در اوکراین به اطلاع افکار عمومی‌برسد، درنتیجه این رسانه باید تحریم و حذف شود.

البته دلایل گوناگون دیگر هم وجود دارد که وجه تمایز جدی پرس تی وی با سایر رسانه‌های جهان است و این تلویزیون به عنوان شبکه‌ای دوستار حقیقت مورد حسد دولت‌های اروپایی قرار گیرد. همه آنچه در این مختصر اشاره شد جدای از وظایف دیگر پرس تی وی است که از دیپلماسی عمومی تا زبان گویای نظام و البته شناساندن تاریخ و فرهنگ کشورمان را هم در بَر می‌گیرد.

در پایان باید پرسید آیا در جهان امروز با لغو یک جانبه پخش یک شبکه از ماهواره‌های غربی، یا حذف دامنه‌های اینترنتی می‌توان مانع فعالیت آن رسانه شد؟ فضای مجازی در گستره جهانی کمک بزرگی به پرس تی وی خواهدبود تا عطش کشف حقیقت در جهان امروز را پوشش دهد.

امتیاز شما