امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در قسمت پنجم «بچه زرنگ»؛
در قسمت پنجم «بچه زرنگ»؛

داستان اعزام و شهادت یک دهه شصتی شوخ و مهربان

مشاهده ۵۷۳
۱۴۰۱/۱۰/۱۷- ۱۴:۱۱
تعداد بازدید:573

ماجرای اعزام شهید حسن قاسمی دانا از رزمندگان ایرانی لشگر فاطمیون موضوع پنجمین قسمت مجموعه «بچه زرنگ» است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این قسمت به کارگردانی داود مرادیان، علی قاسمی دانا برادر شهید مدافع حرم حسن قاسمی دانا نقش برادرش را ایفا می‌کند.

وقتی پای داعش به سوریه باز شد. شهید قاسمی دانا خودش را یک مهاجر افغان ساکن ایران، معرفی کرد و اسم مستعارش را حسن قاسم‌پور گذاشت. او ۲۵ فروردین‌ماه سال ۱۳۹۳ راهی سرزمین شام شد و ۲۲ روز آنجا بود. در آخرین عملیات چون هشت نفر بودند، رو به فرمانده عملیات کرد و گفت: اشکالی ندارد چون هشت نفر هستیم اسم عملیات به نام آقا علی بن موسی الرضا (ع) باشد؟ فرمانده بی‌درنگ قبول کرد. اما نمی‌دانست که قرعه شهید شدن به نفر هشتم خواهد رسید که از قضا مشهدی است.
او وقتی در برابر داعش و نیروهای تکفیری قرار می‌گرفت، رجز می‌خواند که ما فرزندان علی و زهراییم. رسمی‌که بعد از شهادتش ادامه پیدا کرد و همرزمانش در هنگام حمله می‌خواندند: «أنا شیعة علی ابن ابی‌طالب».
گفتنی است محوریت داستان این سریال درباره 8 تن از مدافعان حرم شهر مشهد است که با روشی متفاوت به مناطق عملیاتی سوریه و عراق اعزام و در نهایت به شهادت رسیدند.
مستند درام «بچه زرنگ» به تهیه‌کنندگی ابوالفضل حاجتمند شنبه تا چهارشنبه 21:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود و بازپخش آن ساعت 1:30 بامداد، 10:00 و 16:15 روز بعد خواهد بود.

امتیاز شما