امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

«فرآیند» با چشم اندازی به فناوری‌های نوین ایرانی اسلامی روی آنتن می آید

مشاهده ۳۹۹
۱۴۰۱/۱۰/۱۸- ۱۲:۰۵

مجموعه انیمیشن «فرآیند» کاری از گروه نوجوان مرکز پویانمایی صباست که در سری جدید خود تلاش دارد به فناوری‌های نوین ایران -اسلامی نیز نگاه ویژه ای داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، غلامعلی رمضانی تهیه کننده این مجموعه با بیان اینکه فرآیند در نوروز هم روی آنتن خواهد رفت گفت: این انیمیشن تمام سعی خود را به کار گرفته تا با تکیه بر مباحث کاربردی و جذاب روحیه کنکاش در مسائل علمی و علم جویی  در مخاطبان خود که از مهمترین هدف ساخت این پویانمایی به حساب می‌آید را افزایش دهد و بیننده را به این باور برساند که اهداف بلند، دست یافتنی هستند.

وی افزود: «فرایند» انیمیشنی است که پایه‌های آن براساس مقوله مهمی تحت عنوان "باز تولید" بنا است، البته از آنجا که بهره گیری از این روش برای تولید یک اثر، بستگی به نوع ساختار و میزان ظرفیت‌های محتوایی آثارِ در نظر گرفته شده دارد، از این رو با بررسی دقیق و همه جانبه موضوع و محتوای انیمیشن فرایند به این نتیجه رسیدیم که این پویانمایی از هرلحاظ کشش و پتانسیل بازتولید را دربطن خود دارد، پس عزم خود را جزم کردیم تا با در نظرگرفتن مراحل قانونی، روش حرفه ای، ملاحظات  فنی و نیز کارشناسی دقیق، از متریال برخی برنامه‌ها در راستای تولید انیمیشن «فرایند» بهره بگیریم، به طور کل روش "بازتولید" امر مطلوبی محسوب می‌شود که به سبب آن می توان از ظرفیت ها و داشته‌های سازمان صداوسیما در راستای تولید محتوا برای مخاطبان کودک و نوجوان طراحی نمود.

رمضانی در ادامه بیان داشت: قالب مجموعه «فرایند» به صورت یک اثر با روایت مستندگونه علمی است که در آن راوی به عنوان تنها کاراکتر این برنامه، مخاطب  را همراه خود راهی یک سفر علمی می‌کند، به عنوان مثال ترسیم و مصور نمودن مراحل تولید هواپیما به همراه بیان مطالب جذاب پیرامون همین موضوع از جمله سفرهایی است که مخاطب کودک و نوجوان را به سمت خود ترغیب می‌کند. ناگفته نماند این مجموعه انیمیشن که متناسب با میزان درک مخاطب و سطح دانش او نسبت به موضوع و محتوای اثر تولید شده است، برای تاثیر گذاری بیشتر از یک منبع برای ارائه مطالب و گفته‌های خود استفاده نکرده بلکه از منابع های معتبر و مختلف هوایی و فضایی به صورت تصویری بهره گرفته است .

تهیه کننده «فرایند» با بیان اینکه فرآیند تا کنون موفق شده بازخوردهای خوبی را از سوی مخاطب از آن خود کند ادامه داد: موضوعات این برنامه از طیف گسترده و متنوعی برخوردار هستند و بیشتر آنها  مباحث علمی دارند اما در کنار همه این موارد «فرایند» یک سری مفاهیم آموزشی را نیز به بچه‌ها منتقل می‌کند. همچنین در مسیر تولید این مجموعه سعی کردیم به مخاطب القا کنیم که اهداف بلند دست یافتنی هستند به شرط آن که ضمن کار، تلاش و پشتکار، برنامه منظمی داشته باشیم و از یک روش درست عملی استفاده کنیم. لازم به ذکر است  اگر چه در این مجموعه انیمیشن به ظرفیت‌های علمی‌کشور می‌پردازیم اما در نظر داریم در فصل های بعدی فرآیند، دستاوردهای علمیِ ارزشمند و کاربردی ایران زمین را، به قاب بکشیم.

وی گفت: توجه به روحیه علم جویی، کاوش و یادگیری از موضوعاتی هستند که جای خالیشان در رسانه، برای همه به ویژه قشر کودک و نوجوان امری مطلوب، ضروری و مهم تلقی می‌شود که به طور کل از آنجا که این برنامه سعی دارد بچه‌ها را نسبت به روحیه علم جویی، کاوش و فراگیر شدن ترغیب و تقویت کند از این رو بهتر دیدیم به جهت جلوگیری از پس زده شدن مخاطب و خستگی او برای همراهی با این پویانمایی با سبک مستند تصویری راوی مفاهیم و محتوای انیمیشن فرآیند باشیم.

رمضانی گفت: دایره پرداختن به موضوعاتی که بچه‌ها باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشند ان قدر وسیع و گسترده است که می توان تا مدت ها تولیدات این برنامه را در دستور کار قرار داد بدون آن که برای مخاطب خسته کننده  باشد. مثلا در حوزه‌های دانستنی‌های جدید فنی مهندسی، باستان شناسی، آب و هوا، طبیعت، آفرینش، پزشکی، بدن انسان و بسیاری از موضوعات دیگر ان قدر حرف برای بیان و آموزش دیدن وجود دارد که نه تنها در مخاطب تکراری نمی‌شود بلکه او را بیش از پیش تا انتهای برنامه، با خود همگام و هم قدم می‌کند. همچنین از آنجا که این برنامه فقط صِرف مباحث علمی تولید نشده بنابراین مبحث مشاهیر، ادبیات و تاریخ در سطح داخلی و بین الملل را نیز در فرآیند خواهیم داشت. هم اکنون مشغول انجام مراحل پیش تولید فصل سوم «فرایند» هستیم که قراراست در ۵۲ قسمت ساخته شود.

تهیه کننده مجموعه انیمیشن «فرایند» گفت: گاهی در بعضی برنامه‌ها برای آن که بدانید بهتر است پیام یک اثر را به صورت  مستقیم و یا غیرمستقیم به مخاطب ارائه دهی، نیاز است از حوزه علاقمندی مخاطب آگاهی کسب کنید، چون در این صورت است که تولید کننده موفق می‌شود با تکیه بر خواسته‌های مخاطبان و افزودن برخی چاشنی‌ها نظیر جذابیت موضوع و نحوه بیان ماجراها دست به تولید کاری بزند که نه تنها برای تماشاگر خسته کننده نیست، بلکه همراهی او تا انتهای یک کار را نیز سهم خود خواهد کرد. مثلا در تولید این پویانمایی که سعی شد موضوع و محتوای آن هم راستا با نیاز مخاطب باشد ضمن بهره گیری از تصاویر جذاب، در کیفیت فنی آن نیز بسیار دقت شده و همین طور مطالب در حین فشردگی روان و ساده به مخاطب انتقال داده می‌شوند.

غلامعلی رمضانی در پایان خاطر نشان کرد: این برنامه با تنها شخصیت خود که کاراکتری دوست داشتنی برای بچه‌ها است سعی دارد کنجکاوی در مسائل علمی و اهمیت یادگیری را به بچه‌ها یادآوری کند. همچنین لازم به ذکر است شخصیت این برنامه باصدا و دوبله سعید شیخ زاده با مخاطبان در ارتباط است.

گفتنی است تکنیک این انیمیشن، ترکیبی از انیمیشن و جلوه‌های ویژه همراه با تصاویر رئال است.

امتیاز شما