امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

دیدار مخاطبان «ایران» پرس تی وی با سرو چهارهزار ساله و مسجد جامع ابرکوه

مشاهده ۳۵۵
۱۴۰۱/۱۰/۱۹- ۱۵:۱۵

زیبایی‌های سرو چهارهزار ساله و مسجد جامع ابرکوه در برنامه «ایران» شبکه پرس تی‌وی انعکاس می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، برنامه این هفته «ایران» به گزارشگری امیرمهدی کاظمی جذابیت‌ها و زیبایی‌های سرو چهارهزار ساله و مسجد جامع ابرکوه در استان یزد را برای بینندگان به تصویر می‌کشد.ابرکوه یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در مرکز کشور و در محدوده استان یزد واقع ‌شده و آثار باستانی بسیار زیادی از روزگاران گذشته در این مکان وجود دارد که این آثار، نشان از وجود تمدنی کهن در این منطقه است و سرو کهن‌سال نیز نشانی بر این ادعاست.چندی پیش، دانشمندانی از ژاپن و روسیه، پس از بازدید از سرو ابرکوه، عمر آن را تا هشت هزار سال برآورد کردند، اما الکساندر روف، دانشمند روسی، عمر این درخت را میان چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ سال برآورد کرده است.

در ایران باستان، کاشتن درخت از اهمیت بسیار بالایی در طبقات مختلف جامعه برخوردار بوده همچنان‌ که در نگاره‌ها و آثار باستانی مانند حجاری‌های دوره هخامنشی در تخت جمشید، نماد درخت و به‌طور خاص، سرو آورده شده است. مسجد جامع ابرکوه نیز مربوط به دوره ایلخانی است و در میدان اصلی شهر واقع شده و در دوره تیموری بازسازی شده است. این مسجد دارای دو شبستان در پس ایوان شمالی و ایوان جنوبی و سردابه‌ای در میان صحن خود است. در مسجد جامع ابرکوه محراب نفیس گچبری ایوان شرقی که یکی از پنج محراب این مسجد است، یادگار این دوره است و تاریخ ساخت این محراب به سال ۷۳۸ هجری بازمی‌گردد. همچنین انواع نقوش اسلیمی و گیاهی به همراه کتیبه‌هایی با خطوط نسخ و کوفی به شیوه گچبری برهشته در آن کار شده ‌است. از چهار محراب دیگر این مسجد سه محراب از جنس سنگ مرمر و آهکو دیگری از جنس کاشی ساده است.

برنامه «ایران» دوشنبه ساعت 17 به وقت تهران از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز سه شنبه ساعت 14:00، چهارشنبه ساعت 19:00، پنج شنبه ساعت 10:00 و جمعه ساعت 07:00 روی آنتن می‌رود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به لینک https://www.presstv.ir/Section/15015 برنامه را در وب سایت شبکه پرس تی‌وی مشاهده کنند.

امتیاز شما