امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در بیستمین قسمت؛
در بیستمین قسمت؛

«همسایه‌های خوب» به سراغ اشتغال‌زایی در سیستان و بلوچستان رفت

مشاهده ۳۶۰
۱۴۰۱/۱۰/۲۸- ۱۱:۳۸
تعداد بازدید:360

فصل اول مجموع مستند «همسایه‌های خوب» در بیستمین قسمت قصه «جواد کیخا» جوان جهادگر اهل زاهدان را روایت می‌کند که با ایجاد یک موسسه خیریه به دنبال اشتغال‌زایی برای مردم سیستان و بلوچستان است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، شاخصه‌های توسعه استان‌ سیستان و بلوچستان در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات متعدد در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی اختلاف شدیدی با میانگین کشوری داشته است.

این استان به دلیل ویژگی‌های اقلیمی و وجود کویرهای گسترده در آن همواره با مشکل کمبود آب و خشکسالی مواجه بوده و همین موضوع باعث شده است تا پراکندگی جمعیت در این استان افزایش پیدا کند و روستاها با فاصله و پراکندگی زیادی از هم شکل بگیرند.

معضلات مختلف اجتماعی و اقتصادی در سیستان و بلوچستان باعث شده است تا همواره موسسات خیریه و سازمان‌های مردم نهاد نگاه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند. به‌گونه‌ای که آستین همت را بالا زدند و با مشخص کردن دغدغه‌های مختلف به رشد شاخصه‌های توسعه در آن کمک کردند.

ناگفته نماند که این موسسات خیریه و سازمان‌های مردم‌نهاد با همکاری و هم‌افزایی می‌توانند دورانی تازه برای بالا بردن شاخص‌های توسعه در این استان رقم بزنند.

«جواد کِیخا» که سوژه امروز بیست و نهم دی‌ماه فصل اول مجموعه مستند «همسایه‌های خوب» است، یکی از جوانان جهادگر اهل زاهدان است که به سبب محرومیتی که در جنوب استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، چند سالی‌ست همراه با خانواده خود به چابهار نقل مکان کرده و به همراه دوستانش موسسه خیریه‌ای را برای اشتغال مردم بومی منطقه و اصلاح و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی در منطقه دشتیاری ایجاد کرده است.

از عمده فعالیت‌های اشتغال‌زایی که «جواد کِیخا» همراه با سایر دوستانش بدان مشغول است، عبارتند از: کشت گیاهان دارویی و میوه‌های استوایی، آموزش دامداری و دامپزشکی و ساخت دامداری‌ها به صورت علمی.

«جواد کِیخا» همچنین کارهایی برای حل مسایل زیرساختی و عارضه‌های طبیعی در منطقه از جمله ترمیم بند و بندسار و اصلاح گرگروک‌ها انجام می‎دهد.

فصل اول «همسایه‌های خوب» شنبه تا چهارشنبه ساعت 19:00 روی آنتن شبکه افق سیما می‌رود و بازپخش آن روز بعد ساعت 13 است.

امتیاز شما