امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

خالق موسیقی ماندگار میرزاکوچک‌خان درگذشت

مشاهده ۵۵۷
۱۴۰۱/۱۰/۲۸- ۲۰:۱۸

استاد علی اکبرپور اسطلخی خالق موسیقی‌های ماندگار و خاطرانگیز در سن ۸۸ سالگی و پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.هنرمندی خلاق و خستگی‌ناپذیر که قریب به 200 اثر را در صداوسیما آهنگسازی نمود که از مشهورترین آنها موسیقی تیتراژ سریال «میرزاکوچک‌خان» با صدای «ناصر مسعودی» بود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، استاد اکبرپور دارای مدرک درجه یک هنری و متولد سال ۱۳۱۳ در روستای سیاه اسطلخ (از توابع خشک‌بیجار رشت) بود که تحصیلات ابتدایی خود را در شهر رشت سپری کرد.
اولین استاد او در فراگیری ساز ویلن «موسیو یِرواند» بود. از سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی در «رادیو بی‌سیم» رشت به اجرای ویولن می‌پرداخت.
از دیگر استادان او می‌توان به «کیهان دیوان بیگی» و «رکن‌الدین نژند» اشاره کرد.
در سال‌های جوانی یک ارکستر تشکیل داد که در رادیو رشت به اجرای موسیقی می‌پرداخت و «غلامحسین بنان» در سال ۱۳۳۴ با آن ارکستر برنامه داشته است.
در آن ایام با خوانندگانی همچون: «ناصر مسعودی»، «فانی»، «نادر گلچین» و «فریدون پوررضا» به عنوان آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده همکاری می‌کرد.
از اساتید وی در موسیقی می‌توان «ابراهیم روحی‌فر»، «والودیا تارخانیان»، «اقدس پورتراب»، «محمود کریمی»، «حسن رادمرد»، «رحمت‌الله بدیعی»، «توماس کریستین داوید»، «مصطفی کمال پورتراب»، «حسین دهلوی»، «فرهاد فخرالدینی» و «احمد پژمان» را نام برد.
مجموعه «نغمه‌های زندگی»، «سوئیت‌ها» و «سمفونی‌ها» قطعه‌های گوناگون برای «ویولن»، «فلوت»، «نی»، «پیانو» و… از جمله آثار بی‌کلام اوست که برای ارکسترهای بزرگ و کوچک نوشته شده‌اند. او با ارکسترهایی نظیر «باربد»، «نکیسا» و ارکسترهای بزرگ رادیو و تلویزیون همکاری داشت.
گیشه دمرده (براساس حکایت مشهور گیلکی)، قطعه میرزا کوچک‌خان (با صدای ناصر مسعودی)، سوئیت «دوره‌گرد قصه‌گو»، ترانه ساقی (با صدای مازیار)، تصنیف‌های «شهید وطن» و «بلند آسمان» از آثار او محسوب می‌شوند.
استاد اکبرپور طی سالهای متمادی همکاری با دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما قریب به 200  اثر را آهنگسازی نمود و اخیراً هم در همایش بزرگ شاعران و موسیقی‌دانان که به همت این دفتر در زیباکنار برگزار شد مورد تجلیل قرار گرفت.
دکتر علیرضا قزوه، رییس دفتر شعر و موسیقی و سرود صداوسیما در پیامی درگذشت این هنرمند فرهیخته را تسلیت گفت:

در متن این پیام آمده است:
«خبر درگذشت استاد علی اکبرپور یکی از مفاخر حوزه موسیقی کشور موجب تاثر و تاسف فراوان گردید.
هنرمندی کوشا و خستگی‌ناپذیر که خالق آثار ماندگاری مانند «میرزاکوچک‌خان»، «گیشه دمرده» و «شهید وطن»که سال‌های متمادی در خدمت اعتلای هنر ایران‌زمین بود و آثار فاخری برای علاقمندان حوزه موسیقی خلق نمود.

امتیاز شما