امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
نشست خبری عوامل برنامه «پاورقی» و حضور در امور ارتباط با مخاطبان (162)
نشست خبری عوامل برنامه «پاورقی» و حضور در امور ارتباط با مخاطبان (162)

نقد هیاهو و دروغ در فضای مجازی

مشاهده ۱۲۸۵
۱۴۰۱/۱۱/۰۲- ۱۰:۴۰
تعداد بازدید:1285

عوامل برنامه «پاورقی» شبکه دو سیما مهمان واحد امور ارتباط با مخاطبان(162) روابط عمومی صدا وسیما شدند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جواد فتحی، تهیه‌کننده و کارگردان؛ محمدرضا شهبازی، نویسنده و مجری؛ محمد امین میمندیان، نویسنده و مجری برنامه«پاورقی» سه شنبه 27 دی در واحد امور ارتباط با مخاطبان و در نشست خبری با رسانه‌ها حضور پیدا کردند و درباره نظرات مخاطبان و روند تولید این برنامه با اصحاب رسانه گفت‌وگو کردند.

«پاورقی» یکی از تولیدات شبکه دو سیماست که با هدف روشن شدن ابعاد اخبار منتشر شده در فضای مجازی با زبان طنز چند ماهی است که شنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۲۰:00 روانه آنتن شده‌‌است. این برنامه با استفاده از زبان طنز سعی در نشان دادن لایه‌های پشت پرده اخبار و افراد مرتبط با اتفاقات در فضای مجازی دارد و سعی می‌کند با زبان طنز و البته گاهی هجو، اخبار و اتفاقات روزانه را مرور کند.

 واکنشی به تهدیدها نداشتیم

 

جواد فتحی، تهیه‌کننده و کارگردان«پاورقی» با اشاره به خاستگاه اولیه این برنامه گفت: ما تقریبا فرصتی برای پیش‌تولید این برنامه نداشتیم و برنامه خیلی سریع شکل گرفت و پس از دو هفته از تصمیم برای تولید چنین برنامه‌ای، روی آنتن رفت.

وی ضرورت تولید چنین برنامه‌ای را چنین توضیح داد: در جریان ناآرامی‌های اخیر و تلاش دشمنان نظام برای براندازی، شاهد فعالیت گسترده شبکه‌های معاند بودیم که در یک آرایش جنگی دقیق نفرت و دروغ‌پراکنی شدیدی را در پیش گرفته بودند و تولید این برنامه ضرورت داشت.

کارگردان«پاورقی» خاطرنشان کرد: برای ما مسجل بود که آنچه در فضای عمومی جامعه وجود دارد با القائات فضای مجازی متفاوت است و هرآنچه در فضای مجازی وجود دارد لزوما انعکاس واقعیت موجود نیست.

فتحی ادامه داد: برای ما صراحت خیلی مهم بود و می‌خواستیم بی‌پرده حرف‌هایمان را بگوییم. این خواسته مخاطبان بود که امروز هم از بسیاری از آن‌ها شنیده‌ایم که می‌گفتند بدون اینکه حرف‌های دیپلماتیک بزنید حرف دل ما را می‌زنید. تهیه‌کننده«پاورقی» با اشاره به تماس‌های تلفنی مخاطبان و علاقه‌مندی‌‌شان به برنامه اظهار داشت: در تماس‌هایی که امروز مخاطبان با عوامل برنامه داشتند برخی ابراز تأسف کردند از اینکه حرف‌هایشان جایی شنیده نمی‌شود و از اینکه این برنامه نظرات و انتقاداتشان را شنیده و انتقال می‌دهد،  احساس قدرت می‌کنند. وی با اشاره به بخش«جوالدوز» که بخش زیادی از آن به پخش صدای مخاطبان اختصاص یافته است، گفت: در این بخش به موضوعات روز اقتصادی و سیاسی داخلی می‌پردازیم و انتقاداتی هم می‌کنیم. این بخش در جذب مخاطب موفق بوده و در آینده روی این بخش تمرکز بیش‌تری خواهیم‌کرد.

فتحی با تأکید بر رضایت مخاطبان از این برنامه اظهار داشت: بر اساس تماس‌های امروز متوجه شدم این برنامه توانسته رضایت و تشکر مخاطبان را با خود همراه کند. از این رو با موافقت معاون سیما به بازپخش آن فکر کردیم.

کارگردان«پاورقی» با اشاره به پخش مجدد این برنامه گفت: فعلا با پخش این برنامه از شبکه‌های استانی موافقت شده و قرار است در صورت امکان«پاورقی» از شبکه‌های نمایش و سه سیما نیز پخش شود.

وی در ادامه با اشاره به نقدهایی که به این برنامه می‌شود، گفت: تقریبا واکنشی به تهدیدها و نقدها نداشته‌ و سعی کرده‌ایم به کارمان ادامه دهیم. برنامه«پاورقی» بیننده زیادی دارد و یکی از دلایل دیده شدن آن هم همین نقدهاست.

 از برنامه‌مان دفاع می‌کنم

 در ادامه این نشست، محمدرضا شهبازی، یکی از نویسندگان و مجری برنامه«پاورقی» نیز ضمن تشکر از تماس‌های امروز مردم که سرشار از قدردانی بود، افزود: مخاطبان برنامه در قالب تماس‌های خود نگران بودند که مبادا با فروکش کردن اغتشاشات که سرآغاز راه‌اندازی این برنامه بود پخش آن متوقف شود.

وی ادامه داد: نکته پررنگ در صحبت‌های مردم در امور مخاطبان صداوسیما این بود که جایی برای شنیدن دغدغه‌هایشان پیدا کرده‌اند و انتظار دارند مشکلاتشان در برنامه مطرح شود و ما هم به اندازه توان و ظرفیتمان به آن می‌پردازیم.

شهبازی با بیان اینکه فرایند سوژه یابی و رصد رخدادها کار بسیار سخت و مهمی است که دوستان از عهده آن به‌خوبی برآمده‌اند، افزود: سوژه‌یابی اصلی بر عهده آقای میمندیان است و در کنار آن گروه گسترده‌ای از مخاطبان برنامه و دوستانمان شکل گرفته که به ما موضوع می‌دهند. با این حال تلاش می‌کنیم علاوه بر تنوع در بخش‌ها، به سوژه‌یابی که مقوله مهمی است، بیش‌تر توجه کنیم.

مجری«پاورقی» ادامه داد: ما سراغ لایه‌های پشت پرده اخباری را که در فضای مجازی منتشر می‌شود، نمایان می‌کنیم و تلاش داریم مخاطبان به این درک برسند که اخبارموجود در فضای مجازی تا چه میزان سندیت دارد و چه اندازه صحت ندارد.

مجری برنامه طنز«حرفشم نزن» راستی‌آزمایی اخبار را هم مهم دانست و گفت: برخی اخبار را باید از چند منبع پیگیری کنیم تا به موثق بودن آن پی ببریم. گاهی پیش آمده که برخی از اخبار نادرست بوده و آن‌ها را کنار گذاشته‌ایم و برخی را نیز با پیگیری مجدد به صلاح ندیده‌ایم منتشر کنیم.

شهبازی با تأکید بر صراحت گفتار در این برنامه متذکر شد: خیلی از دوستان از بیان صریح ابا دارند و از بیان مواضعشان می‌هراسند، ولی ما از اول گفتیم که با این اغتشاشات مخالفیم، با فریب مردم و با تجمل‌گرایی مخالفیم و حرفمان را بدون خجالت و صریح بیان می‌کنیم. این سبب می‌شود مخاطب تکلیفش را با برنامه روشن کند. یا برنامه را دوست دارد پس آن را ادامه می‌دهد و یا اصلا خط‌مشی ما را نمی‌پذیرد و برنامه را رها می‌کند.

نویسنده کتاب«ماه‌بندان» در ادامه با اشاره به خاستگاه طنز در میان نیروهای انقلابی گفت: از هفت سال پیش گروهی از بچه‌های طنز باشگاه انقلاب کارشان را با مطبوعات و طنز مکتوب آغاز و کم کم رشد کردند. آن‌ها کار مکتوب کردند و آیتم‌های فضای مجازی را ساختند. امیدوارم به این گروه توجه شود و به بچه‌هایی که در سایر حوزه‌ها مستقر هستند، فرصت آزمون و خطا داده شود.

 طنز سیاسی را دوست دارم

 محمدامین میمندیان از دیگر نویسندگان و مجریان برنامه «پاورقی» هم در این نشست از تجربه خوب حضور در امور مخاطبان رسانه ملی گفت و افزود: در 40 دقیقه حضورم در واحد 162 نکته جالب برایم این بود که مردم برنامه«پاورقی» را صدای خود می‌دانستد و از ما درخواست می‌کردند صدایشان را در رسانه ملی انعکاس دهیم و این برنامه را محملی برای حل مشکلاتشان می‌دانستند.

او که پیش از این با برنامه«حرفشم نزن» در شبکه افق با محمدرضا شهبازی کار کرده، درباره حضورش در این برنامه می‌گوید: ما پیش از این کار مشابهی مانند«پاورقی» را در شبکه افق روی آنتن برده بودیم، برای همین وقتی آقای فتحی پیشنهاد چنین کاری را داد آماده بودم، اما فکر نمی‌کردم بخواهند کار را با این سرعت روی آنتن ببرند.

میمندیان با اشاره به وجه تمایز این برنامه تلویزیونی با سایر برنامه‌ها اظهار داشت: این برنامه الگوی ساده‌ای دارد و فارغ از هر نوع خودنمایی با نام بردن از نام افراد در هر پست و جایگاهی موجب ایجاد اعتماد میان مخاطبان خود شده‌است.

وی درباره موضوعات آینده این برنامه گفت: فعلا با توجه به حال‌وهوای روز و موقعیت‌های پیش رو برنامه را جلو می‌بریم، ولی برای ماه‌های آتی قرار است با همین نگاه برنامه را با موضوعاتی دیگر تولید کنیم.

نویسنده«پاورقی» با تأکید بر اهمیت راستی‌آزمایی در این برنامه عنوان کرد: این نکته که مبادا مطلبی را بنویسم که بعدتر مجبور به اصلاح یا عذرخواهی شوم، مجبورم کرده که درباره صحت و درستی خبرها دقت زیادی به خرج دهم و در هنگام نگارش از چندین منبع موثق درستی آن را تأیید کنم. با این حال برای رسیدن به این درستی همه باید کمک کنند. به طور مثال چندی پیش مطلبی  نوشتم که از درست بودنش مطمئن بودم، ولی محمدرضا شهبازی با من تماس گرفت و گفت این آیتم را حذف کردم، چون یکی از منابع خبری برنامه به درستی‌اش شک داشته و نکاتی در آن بوده که بهتر بوده کار نشود.

 به سوی مردمی‌شدن قدم بردارید

در ادامه حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی سازمان عنوان کرد: این برنامه از استانداردهای لازم و ضرباهنگ مناسبی برخوردار است و توانسته تاثیر خود را در جامعه بگذارد.

وی افزود: وقتی بعضی از مسئولان با ما تماس می‌گیرند و به«پاورقی» انتقاد می‌کنند نشان‌دهنده این است که این برنامه موفق بوده‌است و جالب اینجاست که این انتقادها بیش‌تر به مسئولان بر می‌گردد.

قرایی با اشاره به ویژگی طنز این برنامه و مجری آن عنوان کرد: بخشی از طنز، خنده است و لبه دیگرش موضوعات اجتماعی است که تاثیرگذار است. بسیاری از حرف‌های مهم و جدی را می‌توان با زبان طنز بیان کرد و این نقد در خیلی مواقع می‌تواند راهگشا باشد همان طور که در دهه هفتاد، طنز «گل آقا» را همه مردم دوست داشتند. با زبان طنز و شوخی، نقدها قابل تحمل می‌شود و این اتفاق با حضور محمدرضا شهبازی رخ داده‌است.

قرایی در پایان خاطرنشان کرد: سعی کنید بیش‌تر به سوی مردمی‌شدن قدم بردارید و صحبت‌های مردم را بشنوید و نگاه‌های مردم را ببینید.

در پایان این نشست از عوامل برنامه «پاورقی» قدردانی شد.

 گزارش تصویری این خبر را در لینک زیر ببینید: 

https://www.pririb.ir/portal/PhotoSlider3/2071

 

 

امتیاز شما