امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جمع شورای فرهنگی رسانه ملی؛
حجت‌الاسلام آل‌هاشم، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جمع شورای فرهنگی رسانه ملی؛

مصداق قول سدید در بیان نقدها

مشاهده ۴۷۵
۱۴۰۱/۱۱/۰۲- ۱۰:۴۸
تعداد بازدید:475

نشست اندیشه‌ورزی شورای فرهنگی رسانه ملی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی دوشنبه 26 دی در جمع مدیران و برنامه‌سازان سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، حجت‌الاسلام آل‌هاشم و المسلمین آل‌هاشم در این نشست با بیان اینکه رسانه ملی همواره با برنامه‌های مناسب نقش مهمی در هدایت افکار عمومی دارد، گفت: مسئولان باید خدمت به مردم را اصل و سایر موضوعات را فرع بدانند. وی افزود: اگر قصد استفاده از ظرفیت‌های ملی را داشته‌باشید باید به مردم اتکا کنید. مردم همیشه یک گام جلوترند و کاملا هوشیارند. امام جمعه تبریز، فعال‌سازی مردم را امری مهم دانست و تصریح کرد: رمز این کار توجه و عشق به مردم است. اگر در رفتارتان عدالت بورزید و مردم را برای آنچه هستند بپذیرید، بسیاری از مشکلات موجود حل می‌شود. آل‌هاشم تصریح کرد: هر تصمیم باید به رضایت مردم باشد و این جز با کنار گذاشتن دعواهای جناحی و گروهی میسر نخواهدبود.

وی با بیان اینکه صداوسیما باید از بودجه مناسبی برخوردار باشد، گفت: باید به صداوسیما نگاه ویژه‌ای شود، چرا که تولید یک سریال یا مستند می‌تواند مسیر یک جریان فکری را تغییر دهد یا آن را تبیین کند.

 مصداق قول سدید باشیم

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خطاب به مدیران صداوسیما عنوان کرد: سعی کنید قول سدید داشته باشید. سخنی را روی آنتن بگویید که برای خدا بر زبان جاری شود؛ یعنی علاوه بر به حق بودن، صحیح هم باشد و برای خدا و به امر خدا باشد.  آل‌هاشم با تأکید بر عدالت و صراحت در رفتار با مردم متذکر شد: باید ابتدا نقدپذیر باشید تا الگویی برای دیگران شوید. صداوسیما باید خودش را در معرض نقد دیگران قرار دهد.

وی افزود: باید در بیان نقدها مصداق قول سدید باشیم، یعنی اینکه بهانه به دست بهانه‌جویان ندهیم انتقاد را با ارائه راه حل و راهکار و جایگزین‌های عملی همراه کنیم و به نقد شدگان هم فرصت پاسخگویی بدهیم تا شائبه یک سویه بودن مطرح نشود.

 خدمت متواضعانه و دور از تکبر

امام جمعه تبریز با بیان اینکه مسئولان باید تکبر نداشته‌باشند و با مردم و همراه مردم باشند، گفت: همواره سعی کردم کارهایی را برای رضای خدا انجام دهم که مورد قبول مردم هم باشد. به طور مثال در اولین کار فرهنگی که سال 1396 اجرایی شد و خیلی هم سروصدا به پا کرد، نرده‌هایی که در داخل مصلا صف مسئولان را از مردم در نماز جمعه جدا می‌کرد، برداشته شد. 

آل‌هاشم تصریح کرد: باید ثابت شود که همه ما از مردمیم و برداشتن نرده‌ها یعنی برداشتن هر نوع حائل و مانع میان مردم و مسئولان نظام که البته پس از آن برخی از ائمه جماعات نیز از این طرح استقبال کردند. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تأکید بر توجه به توفیقات و پیشرفت‌های مردم و تشویق آنان در تریبون نماز جمعه گفت: تلاش کردم توفیقات هم‌وطنانم و آذربایجانی‌ها را در همه عرصه‌های فرهنگی، هنری، ورزشی و... ببینم و از آنان قدردانی کنم.

وی در ادامه با بیان اینکه با حضور در میان مردم می‌توان بسیاری از مشکلاتشان را رفع کرد، ادامه داد:  همراه مردم سوار مترو، اتوبوس یا تاکسی شدن، حضور سرزده در ادارات، شرکت در مراسم خانواده‌های شهدا و حضور سرزده در بازی تراکتورسازی و استقلال در ورزشگاه یادگار امام تبریز از کارهایی است که به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت. 

امام جمعه تبریز بعد از دیدار با ابراهیم حاتمی‌کیا، کارگردان فیلم سینمایی«به وقت‌ شام» این اثر را یکی از کارهای فرهنگی برشمرد و گفت: در این دیدار حاتمی‌کیا در باره مراحل ساخت این اثر هنری توضیحاتی داد و من نیز چند روز بعد در خطبه نماز جمعه درباره این فیلم صحبت کردم و پس از آن به سینما رفتم و با مردم فیلم را دیدم.

آل‌هاشم پویش‌های خیرخواهانه در مساجد را پاسخی به شبهه‌افکنان به جایگاه اماکن مذهبی و دینی عنوان کرد و گفت: در دوران کرونا پویش مواسات و کمک‌های مؤمنانه را برپا کردیم و شخصا ضمن بازدید از انبار بسته‌بندی بسته‌های معیشتی پویش رحمت تبریز همراه نیکوکاران و همه قشرهای مردم برای کمک به نیازمندان و افراد آسیب دیده از بیماری کرونا شاهد رقابت مساجد برای کمک‌های مؤمنانه‌شان بودم.

 پژوهش‌محوری در تولیدات استانی

وی مطالبه‌گری را یکی از مهم‌ترین راهبردهای رسانه ملی دانست و اظهار داشت: البته مطالبه‌گری در سیاست‌‌های سازمان صداوسیما نهفته است و بارها در بخش‌های خبری آن را دیده‌ایم، اما باید تلاش کنید این مطالبه‌گری به سمت صحیح پیش برود. نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن تمجید از صداوسیما برای توجه به شهرستان‌ها و بخش‌های استانی عنوان کرد: پخش مراسم عزاداری و مطالبات شهرستان‌ها، روستاها و بخش‌ها قوت قلبی برای مردم و نشان‌دهنده توجه این رسانه به همه ملت است.

آل‌هاشم با تاکید بر پژوهش‌محوری در برنامه‌های صداوسیما تصریح کرد: برنامه‌سازی برای استان‌ها باید مبتنی بر پژوهش‌های بومی و میدانی باشد. صداوسیما باید با رصد مشکلات و ویژگی‌های هر استان بر اساس نیازهای استانی برنامه تولید کند تا نگاه ملی و فراگیر به همه استان‌ها داشته‌باشد.

امام جمعه تبریز در پایان احترام به اقوام، ادیان، مذاهب و لهجه‌ها را اصل مهم در صداوسیما دانست و گفت: انتظار می‌رود که برنامه‌های رادیو و تلویزیون با نگاه تکریم انسانی و احترام به افراد تولید شود.

  

امتیاز شما