امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

مرجعیت علمی نظام پزشکی ایران و حرکت به سوی وضعیت مطلوب

مشاهده ۲۶۶
۱۴۰۱/۱۱/۰۴- ۱۳:۳۷

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی: فدراسیون بین المللی علوم پزشکی، ایران را به عنوان الگو معرفی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به روایت دکتر غلامرضا حسن زاده، "دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی"، از سال 1364 تاکنون، با تشکیل"وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی"، تعامل و پاسخگویی دوجانبه ی "نظام آموزش علوم پزشکی" و "نظام سلامت کشور"، افزایش یافته و با افزایش تعداد دانشجویان و تنوع رشته‌های پزشکی، تحول عمده ای در مجموعه ی نظام پزشکی کشور صورت گرفته  و سیاست ادغام توسعه ی چشمگیری را به دنبال داشته است. وی که به عنوان کارشناس در برنامه ی این هفته ی "مشاور" شبکه جام جم حضور داشت؛ در آغاز با مقایسه ی وضعیت پزشکی و خدمات سلامت پیش از انقلاب اسلامی‌ با دوران پس از انقلاب، این توسعه و تحول را موجب افتخار دانست؛ و در ادامه اعلام کرد؛ علیرغم این تحول چشمگیر، نظام سلامت کشور هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد و برای رسیدن به قله تلاش بیشتری را می طلبد.        

دکتر حسن زاده در بخش دیگری از برنامه، در خصوص "مرجعیت علمی نظام پزشکی ایران" اختصاص مطالبی را بیان داشت و چنین ادامه داد: "مرجعیت علمی‌که باید در کشور اتفاق می افتاد، اتفاق افتاده است؛ به گونه ای که کشورهای همسایه به توانمندی ایران در این زمینه اذعان دارند و فدراسیون بین المللی علوم پزشکی، ایران را به عنوان الگو معرفی می‌کند."
بخش میانی برنامه به پخش گزارشی از همایش علمی‌ بین المللی دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور اختصاص داشت؛ گزارشی که در آن  "دکتر صابر سجادی"، عضو پیشین "مرکز تحقیقات نانوتکنولژی انگلستان" و "مدیر پروژ ی قلب مصنوعی در ایران" با اشاره به پییشرفت  در زمینه ی مهندسی ژنتیک با استفاده از سلول های بنیادی برای درمان قلب گفت: "در پروژه ی قلب مصنوعی، ما قلبی را طراحی کرده ایم که خارج از محدوده ی قلب عمل می‌کند و برای درمان، نیازی به بازکردن قفسه ی سینه نیست."
پس از پخش این گزارش، دکتر حسن زاده، ضمن تأیید مطالب مطرح شده توضیح داد که علم پزشکی مولکولی و ژنتیک کارهای مفیدی انجام شده و با تأسیس دانشکده‌های فناوری‌های نوین پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش هایی چون "پزشکی بازسازی"، "پزشکی دقیق" و "فرا دقیق" کارهای خوب و قاب قبولی انجام می‌شود.  وی همچنین گفت:  درست است که بودجه‌های ما به اندازه ی کشورهای ثروتمند، کفاف فعالیت های بیشتری نمی دهد؛ اما ما با تلاش بیشتر به اندازه ی آن‌ها کار می‌کنیم. پیشرفت ها بسیار است؛ اما برای حفظ امنیت، بعضی از پیشرفت ها را نمی توان انتشار داد. آن چه در  نشریات و مجلات علمی منتشر می‌شود؛ تنها بخشی از پیشرفت های به دست آمده است.      
مهمان برنامه در پایان اعلام کرد که در راستای بررسی دستاوردهای علوم پزشکی ایران، "هفتمین همایش مرجعیت علمی"، یازدهم بهمن ماه با همکاری انجمن علوم پزشکی، انجمن آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و فرهنگستان علوم پزشکی وزارت بهداشت برگرار خواهد شد."

امتیاز شما