امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بین‌المللی شدن جشنواره پژواک گام بعدی معاونت صدا در مستندسازی

مشاهده ۲۸۶
۱۴۰۱/۱۱/۰۵- ۱۰:۵۹
تعداد بازدید:286

معاون صدای رسانه ملی گفت: گام بعدی ما در جشنواره مستند پژواک بین‌المللی شدن جشنواره است تا هر کشوری با برنامه قابل اعتنا شرکت کند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی درباره برگزاری جشنواره پژواک در معاونت صدا گفت: علت برگزاری جشنواره پژواک این بود که ما بعد از آسیب‌شناسی در حوزه برنامه‌سازی رادیو به این نتیجه رسیدیم که یک قالب بسیار مهم و تاثیرگذار به دلیل نامهربانی‌هایی که به این قالب برنامه‌سازی شده بود، به فراموشی سپرده شده است.

بخشی‌زاده ادامه داد: به عنوان مثال، نرخ برنامه‌سازی بسیار پایین است و بچه‌های برنامه‌ساز علاقه‌ای نداشتند به این سمت حرکت کنند. یک رسانه باید از تمام ظرفیت‌ها و قالب‌های برنامه‌سازی استفاده کند. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم جشنواره تخصصی در حوزه قالب برنامه‌سازی ایجاد کنیم. یعنی هدفمان تمام قالب‌های برنامه‌سازی نبود، بلکه بر جشنواره مستند تمرکز کردیم. 

معاون صدای رسانه ملی با بیان اینکه دوره دوم جشنواره پژواک را موضوعی کردیم، افزود: الان محور‌های جشنواره بر موضوعاتی مانند چرایی انقلاب اسلامی، آینده انقلاب اسلامی، حادثه تروریستی شاه‌چراغ، تبیین جمعیت و فرزندآوری، سبک زندگی و دفاع مقدس است تا زمینه بین برنامه‌سازان برای رقابت سالم فراهم شود. 

وی در پاسخ به این سوال که چه زمانی برای رادیو مستند بودجه‌ای اختصاص داده می‌شود، بیان کرد: رئیس سازمان به مسئله مستند توجه ویژه‌ای دارند و خودشان گفتند که این عصمت نباید در رادیو فراموش شود. در حال تلاش هستیم و ان‌شاء‌لله در مرحله نهایی حل مسئله است. ولی با سختی پیش می‌رویم.

بخشی‌زاده تصریح کرد: تا حدودی توجیه کردن دوستانمان [سخت است] و طبیعی است که این اشکالات وجود داشته باشد. بااین حال، رئیس سازمان نظرشان این است که مسئله مستندسازی و شتاب به سمت مستندسازی حل شدنی است. ما می‌توانیم در شبکه‌ها از دیگر قالب‌ها را کم کنیم و به مسئله مستند بپردازیم. 

معاون صدای رسانه ملی ادامه داد: یکی از مهمترین کارکرد‌هایی که اولین جشنواره پژواک داشت و در مدت ۶ ماه اول سال عملکرد دو شبکه را از نظر مستندسازی بررسی کردیم، این بود که در این مدت این شبکه‌ها حدود ۱۴۰ مستند ساختند. یعنی هر شبکه در ۶ ماه حدود ۷۰ مستند ساخته بود. الان کلاس‌ها به صورت مستمر در حال برگزاری است و انگیزه بین برنامه‌سازان ایجاد شده تا به سمت مستندسازی بیایند. 

وی درباره برپایی جشنواره پژواک به عنوان ساختار ثابت مستندسازی در معاونت صدا توضیح داد: این جشنواره را به صورت مستحکم در معاونت صدا داریم و گام بعدی‌مان بین‌المللی شدن جشنواره پژواک است. یعنی هر کشوری که در رسانه‌های صداپایه برنامه قابل اعتنایی دارد باتوجه به موضوعات تعیین شده در جشنواره شرکت می‌کند.

 

امتیاز شما