امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

وجود بیش از ۶۰ دفتر رسمی انجمن سینمای جوان در سراسر کشور

مشاهده ۴۵۰
۱۴۰۱/۱۱/۰۵- ۱۶:۰۶

عماد سلمانیان: "من معتقدم تنها ۴۰ درصد هنر اکتسابی است."

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عماد سلمانیان ، مدیر تولید و مدیر فیلم‌برداری روز پنجم بهمن در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه شب‌نشینی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه درباره هنر فیلم‌سازی و سینما سخن گفت.

او گفت:  از ۱۶ سالگی وارد عرصه سینما شدم و از ۱۷ سالگی تولید فیلم کوتاه را شروع کردم. چند سالی درگیر کار اداری بودم و از علاقه خود فاصله گرفتم، اما بعد باری دیگر به سینما بازگشتم و از آن زمان تا به حال، قریب به ۲۵۰  فیلم، کارگردانی، مدیریت تولید یا مدیریت فیلم‌برداری را بر عهده داشتم.

اتفاق افتاده که من، به عنوان فیلم‌بردار یک اثر، با کارگردان هم‌نظر نباشیم. خوشبختانه چون همکاری من با دوستان بر پایه تجربه‌ای بوده که خود در زمینه فیلم‌سازی داشته‌ام، در این مواقع نظر من مورد اعتماد آن‌ها قرار می‌گیرد. گاهی حتی بر سر این اختلاف نظرها با هم دعواهای کاری داریم، اما در آخر چون هدف همه عوامل یک فیلم تولید یک اثر خوب است، به توافق و نتیجه‌ای معقول می‌رسیم. 

سلمانیان در مورد نقش استعداد در هنر سینما اظهار کرد: به طور کلی در بحث هنر، ۴۰ درصد آن اکتسابی و ۶۰ درصد آن ذاتی و نیازمند استعداد است. همه می‌توانند اصول کارگردانی را بیاموزند اما لزوما نمی‌توانند یک فیلم‌ساز خوب بشوند. 

وی افزود: یک فیلم‌ساز باید اثر خود را مانند یک فرزند بپذیرد و به آن علاقه قلبی داشته باشد. اگر یک هنرمند بخواهد صرفا اثری را تولید کند، آن اثر ماندگار نخواهد شد. می‌توانیم به وضوح ببینیم که فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما، همیشه از اعماق وجود فیلم‌ساز نشات گرفته‌اند.

وی درباره‌ انجمن سینمای جوان و استعدادیابی جوانان گفت: انجمن سینمای جوان شامل ۶۰ دفتر رسمی در سرتاسر ایران است که به استعدادهای جوان در هرکجای کشور، این امکان را می‌دهد که به یادگیری هنر خود بپردازند. اکنون بسیاری از بزرگان سینما و هنرمندان خوب کشور که در سینمای حرفه‌ای مشغول به کارند، مانند دانش اقباشاوی، کارگردان فیلم هیهات، عباس امیری و سایر دوستان زاییده انجمن سینمای جوان هستند. 

سلمانیان درمورد تجربه داوری جشنواره‌های متفاوت گفت: من توفیق این را داشتم که در چندین جشنواره، مانند جشنواره جهانی فیلم دمشق و جشنواره فیلم کوتاه تهران داوری کنم. به چند جشنواره دیگر در عراق نیز دعوت شدم که به خاطر شیوع کرونا نتوانستم در آن‌ها حضور پیدا کنم. اکنون برای تدریس در یک ورکشاپ در دمشق نیز دعوت شده‌ام. 

وی در پایان افزود: به عنوان یک داور، نوع روایت و ساختار اثر، در کنار عواملی دیگر مانند قدرت کارگردانی، فیلم‌برداری و بازیگری برای من اهمیت دارند. من معتقدم که هزینه‌ای که برای ساخت آن اثر صرف شده، نباید فاکتور بسیار مهمی‌باشد چراکه به این شکل در حق فیلم‌سازهایی که به هر دلیلی از بودجه کمی‌برخوردار بوده‌اند اجحاف می‌شود.
«شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود .

اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما