امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

تاکید امام هادی (ع) بر اهمیت شکرگزاری

مشاهده ۵۹۱
۱۴۰۱/۱۱/۰۵- ۱۶:۰۷

سبک مقاومتی امام هادی (ع) در مقابل دستگاه ظلم، سبک و رویه‌ای تبیینی بوده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، به مناسبت شهادت امام هادی (ع)، پرداختن به سیره و روش زندگانی ایشان موضوع برنامه صبح پارسی بود.

علیرضا جاهدی ، سطح یک حوزه  و مدرس دینی در مدارس تیزهوشان روز پنجم بهمن در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه صبح پارسی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه درباره سیره و زندگانی امام هادی (ع) سخن گفت.

جاهدی گفت: حضرت علی‌بن محمد (ع) دهمین امام از دوازده امام معرفی‌شده توسط پیامبر اکرم (ص) به عنوان جانشینان خود هستند. کنیه ایشان، ابوالحسن ثالث است و القاب متعددی دارند. معروف ترین آن‌ها نقی، به معنای پاک و پاکیزه و هادی است. ایشان در سن هشت سالگی به امامت رسیدند و در پذیرش امامت ایشان، شک و تردید چندانی در شیعیان به وجود نیامد. چراکه شبهات از قبل از آن توسط امامان پیشین رفع شده بود. ایشان قریب بر 33 سال امامت کردند. 

وی با اشاره به روایاتی از امام  هادی (ع) افزود: امام هادی (ع) همواره تاکید بر شکرگزاری داشته‌اند. ایشان فرموده‌اند: "شخص شکرگزار به سبب شکرگزاری سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است" در ادامه می‌فرمایند:" زیرا نعمت، کالای دنیاست و شکرگزاری موجب سعادتمندی در آخرت می‌شود.". انسانی که حال خوبی داشته باشد، نعمت‌های خداوند را می‌بیند و برای آن‌ها شکرگزار خواهد بود. لذا برای شکرگزار بودن و اینکه از این نعمت اخروی، به کلام امام هادی (ع)، برخوردار شویم، باید به نعمت‌هایی که به ما ارزانی شده‌ است، توجه کنیم. 

وی اضافه کرد: در حدیث دیگری، امام هادی (ع) به اهمیت انتقادپذیر بودن اشاره می‌کنند. ما باید یاد بگیریم که اگر نقصی داریم، ابتدا آن را بپذیریم و بعد به اصلاحش بپردازیم. بسیاری از مورد نقد قرار گرفتن آزرده می‌شوند اما همین عدم پذیرش نقد و توبیخ، از اصلاح و بهبود مسائل جلوگیری می‌کند. لذا خوب است که این را از امام هادی (ع) بیاموزیم که انتقادپذیر باشیم. 

وی در ادامه افزود: امام هادی (ع) در حدیث دیگری می‌فرمایند: "خشم به زیردستان از روی پستی است". در طول روز ممکن است با افرادی که برای ما کار می‌کنند خشمگین شویم و نسبت به آن‌ها تندی داشته باشیم. درست است که این افراد از لحاظ جایگاهی، از مقام پایین‌تری برخوردار هستند، اما باید مراقب باشیم که احترام و شخصیت آن‌ها را، برطبق توصیه امام هادی (ع)، حفظ کنیم. 
جاهدی در مورد وجود خفقان شدید در زمان امام هادی (ع) اظهار کرد: وجود نازنین امام هادی (ع)، با دوران حکومت شش تن از خلفای دستگاه عباسی مصادف بود. اختناق و خفقان سیاسی، تبعید و حصر در آن دوران بسیار شدید بود. امام هادی (ع) سیزده سال ابتدایی امامت خود را در مدینه گذراندند و بعد از آن به سامرا تبعید شدند. ایشان در تبعید بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفتند. 

وی افزود: سبک مقاومتی امام هادی (ع) در مقابل دستگاه ظلم، سبک و رویه‌ای تبیینی بوده است. بسیاری از روی عدم آگاهی و یا مغرضانه، عدم وجود حکومت اسلامی در زمان امام هادی (ع) را مورد پرسش قرار می‌دهند. اما امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره، به صراحت امامان معصوم را به عنوان رهبران سیاسی امت‌ها معرفی می‌کنند. عدم تایید حکومت عباسی و عدم سازش با آن، راه مقاومتی ایشان در آن زمان بوده است. 

وی در پایان گفت: یکی از سلبریتی‌های دوران امام هادی (ع)، شخصی به نام یعقوب‌بن اسحاق عباسی، معروف به ابن سکیت اهوازی است که به دلیل عدم تایید حکومت، به طرز فجیعی توسط حاکم وقت به قتل رسید. یعنی به نوعی سلبریتی انقلابی آن زمان، به علت مقابله با استکبار وقت به طرز بی‌رحمانه‌ای به شهادت رسید. لذا فعالیت سیاسی در آن دوران به اندازه‌ای بوده که حق از باطل قابل تمایز باشد. 

امتیاز شما