امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

پلیس راهور، مهمان معاونت امور استان‌ها

مشاهده ۲۹۴
۱۴۰۱/۱۱/۰۶- ۱۱:۱۵

دکتر حسن عابدینی معاونت امور استان‌ها، آمار بالای تلفات ناشی از تصادفات جاده ای کشور را زیبنده " اُمّ القُرای" جهان اسلامی ندانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جلسه شورای مدیران معاونت با محوریت همکاری رسانه ملی با پلیس راهور فراجا در خصوص کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات کشور در سالن جلسات معاونت امور استان‌ها برگزار شد.

در این جلسه که سردار هادیان فر رئیس پلیس راهور فراجا ، مهمان ویژه معاونت امور استان‌ها بود و مدیران کل مراکز نیز به اتفاق رؤسای پلیس راهور در مراکز استان‌ها و شورای معاونین حوزه پیام از طریق ویدئو کنفرانس، جلسه را همراهی می‌کردند، در ابتدا سردار هادیان فر، با بیان اینکه در دنیا سالانه یک میلیون وسیصدوپنجاه هزار نفر در اثرتصادفات فوت کرده و بیش از پنجاه میلیون نفر نیزمعلول و مجروح می‌شوند گفت:  همواره 6 تا 24 درصد درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی کشورها صرف جبران خسارت های ناشی از تصادفات می‌شود.

وی گفت: سازمان بهداشت جهانی، سال های بین 2020 تا 2030 میلادی را "دهه اقدام" برای کاهش تلفات ناشی از تصادفات کشورها نامگذاری کرده که کشورهای توسعه یافته برنامه "زیرو" یعنی به صفر رساندن جانباخته‌های تصادفات را در پیش گرفته اند که در این برنامه بایستی کشته‌ها به حداقل رسیده، کشته‌ها تبدیل به مجروحین و مجروحین نیز با خسارت مالی جایگزین شود. وی آمار تلفات ناشی از تصادفات در سال 1385 را  28 هزار کشته و 500 تا 600 هزار مجروح دانست که با آموزش های مکرر رسانه ملی و پخش برنامه‌های مختلف، این آمار در پایان برنامه پنجم و ششم توسعه به 17 هزار کشته و 360 هزار مجروح کاهش یافت .

وی با بیان اینکه در 8 ماهه اول سال جاری آمار تلفات جاده ای کشور به 14 هزار نفر و تعداد مجروحین به 200 هزار نفر رسیده، گفت: اگر با همین فرمان جلو برویم تعداد کشته‌های ما به 20 هزار و پانصد نفر و مجروحین ما به 420 هزار نفر می رسد که معادل آمار تلفات ما در بیست سال قبل است واین بدان معنی است که  تمام تلاش هایی که در این سالها برای کاهش تصادفات صورت گرفته به هدر رفته است.

وی براساس مطالعات صورت گرفته در 133کشور جهان، پنج عامل مدیریت، عامل انسانی، راه، وسیله نقلیه و قوانین و مقررات را عوامل مؤثر در تصادفات دانست و گفت: از بین این عوامل، عامل انسانی با 92 درصد، بیشترین تأثیر را در بروز تصادفات دارد که اقداماتی نظیر آموزش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و نهادینه سازی با تأثیر مستقیم بر عامل انسانی، نقش ویژه ای در کاهش تصادفات دارد و اینجاست که رسانه ملی خودش را نشان می دهد. وی گفت: در استان‌ها، نقش صداوسیما بسیار پررنگ تر است چراکه هم درصد مخاطبین آن بالاتر است و هم تعدد رسانه‌ها در آنجا کم تر است لذا رسانه ملی می تواند در فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن بسیار مؤثر باشد.

در ادامه حسن عابدینی معاون امور استان‌ها با بیان اینکه این میزان آمار تلفات ناشی از تصادفات ، زیبنده " امّ القرای" جهان اسلام نیست گفت: در دوسال گذشته میزان تلفات ناشی از بیماری کرونا در کشور بسیار کمتر از تلفات تصادفات بوده است. عابدینی گفت: این دسته از تلفات، منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی است که تا سالها گریبانگیر خانواده‌ها می‌شود. وی گفت: شبکه‌های استانی در چهار چوب مسؤلیت های رسانه ای خود، آمادگی لازم برای پخش هرگونه تولیدات پلیس راهور در قالب پویانمایی و یا مستند واطلاع رسانی در برنامه‌های صبحگاهی ، شامگاهی وکودک و حتی در قالب زیرنویس را دارند اما  همه نهاد ها و دستگاه‌ها بایستی برای تأمین منابع مالی رسانه ملی تلاش نمایند.

معاون امور استان‌ها گفت: نظریه ای در حوزه ارتباطات به نام "پنجره ُاوِرتون" وجود دارد که در این دیدگاه، هر موضوعی در دنیا قابلیت اجرا دارد به شرطی که 5 مرحله را طی کند. مرحله اول یک موضوع غیرقابل قبول انتخاب می‌شود. در مرحله بعد این موضوع تبدیل به موضوع نیمه قابل قبول شده و در مرحله سوم تبدیل به موضوع معقول و در مرحله چهارم تبدیل به سیاست و در مرحله آخر تبدیل به موضوع فراگیر می‌شود که کلیه این مراحل توسط رسانه‌ها انجام می‌شود و البته رسانه ملی جایگاهی ویژه دارد. عابدینی با بیان اینکه حتی یک نفر کشته و یک نفر مجروح برای کشور ما غمبار است معاونت امور استان‌ها را با در اختیار داشتن 66 شبکه رادیویی و تلویزیونی استانی و 7رادیو شهری دارای ظرفیت بسیار بالایی برای مطرح کردن موضوع تلفات ناشی از تصادفات بصورت مستقیم و غیر مستقیم دانست.

در پایان این نشست، نماهنگی با عنوان "دوران افتخار "کاری از صدا و سیمای مرکز گلستان با موضوع نقش ویژه نیروی انتظامی در برقرای امنیت وآرامش و افزایش امید و اقتدار در کشور پخش شد که مورد رضایت و تحسین حاضرین قرار گرفت.

 

امتیاز شما