امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

تدابیر دولت در جهت بهبود گمرک ایران

مشاهده ۲۹۱
۱۴۰۱/۱۱/۰۶- ۱۴:۴۴

نجفی‌منش: «گمرک ایران در مسیر پیشرفت است.»

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمدرضا نجفی‌منش، رییس کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تهران روز ششم بهمن در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجری برنامه صبح پارسی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه درباره گمرک ایران و چالش‌های مربوط آن سخن گفت.

نجفی منش گفت: هیچ پدیده‌ای در دنیا ثابت نیست. کشور ما نیز در زمینه گمرک همواره سعی کرده است حرکتی رو به جلو داشته باشند. برای مثال اکنون سیستم‌های مجهز به X-ray در ایران تولید شده است و ما از آن در بررسی بارهای ورودی استفاده می‌کنیم. اما در هر حال نقص‌هایی نیز وجود دارد و ما منکر این مساله نیستیم. 

وی افزود: در گمرک سه مسیر وجود دارد. مسیر قرمز که کاملا کنترل می‌شود، مسیر زرد که بخش‌هایی از آن کنترل می‌شود و مسیر سبز که عبور از آن نیازمند کنترل نیست. ما درخواست یک مسیر آبی را داشته‌ایم که یک کالا بدون معطلی وارد چرخه تولید شود که هنوز این درخواست عملی نشده است. اگر این اتفاق بیفتد، کار ما نیز بسیار آسان‌تر خواهد شد. هرچند که گمرک موظف است که از ورود هر نوع کالایی به چرخه تولید خودداری کرده و با حساسیت کافی، بررسی‌های لازم را انجام دهد. 

نجفی در مورد اقداماتی که در جهت بهبود گمرک انجام شده است، گفت: اکنون سیستم گمرک ایران به سمت برخط بودن رفته است و کارها می‌تواند از راه دور نیز انجام شود که این پیشرفت خوبی است. اما هنوز مشکلاتی وجود دارد و ما باید به سمتی برویم که این نقص‌های موجود نیز برطرف شود. امکانات تست و آزمایش در گمرک هنوز به اندازه کافی مهیا نیست، اما خوشبختانه می‌توان گفت که مسئولین گمرکی در مسیر حرکت به سمت بهبود و پیشرفت هستند. 

وی در ادامه گفت: وظیفه کمیسیون ما در اتاق بازرگانی، شناسایی و پیگیری مشکلات است. البته باید در نظر داشت که گمرک مجری قوانینی است که از سایر سازمان‌ها بر آن اعمال می‌شود و مستقل نیست. اما به هر روی ما در پی بهبود عملکرد این سیستم هستیم. برای مثال کالایی که یک بار تست و آزمایش شده است، در صورت ورود دوباره، نیازی به تست ندارد چراکه این کار تنها باعث کند شدن چرخه تولید می‌شود.

نجفی اظهار کرد: تا پارسال سود و عوارض گمرکی بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومان بود که امسال نزدیک به ۶ برابر دچار افزایش شده است. بعد از این اتفاق، دولت قوانین مربوطه را اصلاح کرد و سود ۴ درصدی خود را به ۱ درصد کاهش داد. اما مشکل این بود که زمان اجرای این قانون جدید را به تاریخ اول آبان ماه موکول کردند و ما خواستار اجرای آن از اول سال بودیم.

وی در آخر گفت: ایران با اجرای تدابیری می‌تواند با کامل کردن کوریدور خود، درامدهای حاصل از حمل و نقل و ترانزیت را بسیار افزایش بدهد. مثلا ما راه آهن را داریم که از بندرعباس به تهران و از تهران تا رشت کشیده شد، اما قسمت رشت تا آستارا هنوز کامل ساخته نشده است. اگر این قسمت کامل شود، می‌توان آن را به کار گرفت و حجم ترانزیت را به صورت قابل توجهی افزایش داد. 

امتیاز شما