امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

جشنواره «زیر چتر لبخند» در یک نگاه

مشاهده ۲۵۷
۱۴۰۱/۱۱/۰۹- ۱۳:۳۳

مرور آنچه در اولین دوره «جشنواره زیر چتر لبخند» گذشت تا برگزاری دومین دوره این جشنواره در رادیو صبا .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، اولین جشنواره «زیر چتر لبخند» سال گذشته در رادیو صبا برگزار شد. این جشنواره در دو بخش مردمی و حرفه‌ای میزبان آثار تولیدی و طنزگونه افراد بود و این فرصت در بخش مردمی‌به افراد داده شد که اگر استعدادی در زمینه پادکست، گویندگی، اجرا و نویسندگی هست برای ارزیابی به جشنواره ارسال نمایند.
اولین دوره این جشنواره از آذر ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، که ۳۸۴ اثر دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود، که ۱۲۳ اثر آن در بخش حرفه ای و ۲۶۱ اثر در بخش مردمی‌بود. از این جمع ۳۴ اثر در بخش حرفه‌ای و ۲۵ اثر در بخش مردمی‌به داوری نهایی راه پیدا کردند.
آثار نهایی توسط هیئت داوران جشنواره تشکیل شده از دکتر مریم جلالی معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تجربه سی سال حضور در رسانه و تهیه کنندگی برنامه‌های پرمخاطب در رادیو، سعید یوسف نیا شاعر و مدیر سابق رادیو صبا و امیرحسین مدرس مجری، نویسنده و پژوهشگرارزیابی شد.
سعید یوسف نیا در گفتگو با گزارشگر رادیو صبا درباره جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت: جشنواره طنز رادیو گام موثری برای رسیدن به بالاترین کیفیت طنز در رادیوست، اگرچه این حرکت اولین گام است، یقینا گام موثری است.
وی افزود: کار جشنواره در حقیقت ایجاد یک فضای رقابتی است تا برنامه سازان با به کارگیری قوه خلاقه ی بتوانند برنامه‌هایی را طراحی و تولید کنند که تکراری نباشد.
یوسف نیا درباره استفاده از استعدادهای کشف شده در این گونه جشنواره‌ها در صدا و سیما عنوان کرد: هنرمندان از راه‌های مختلفی جذب صدا و سیما می‌شوند، مثل دانشکده، آزمون کلاس های گویندگی، جلسات آموزشی و مسابقات گویندگی و اجرا که جشنواره هم یکی از این راههاست و غالبا استعداد های کشف شده بعد از آموزش های اولیه جذب صدا و سیما می‌شوند.
مریم جلالی، داور اولین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» گفت: ما در حوزۀ طنز با این که سرمایه‌های فوق‌العاده‌‌ای در ادبیات داریم و پیشینۀ فرهنگی‌مان غنی است و نیز طنز و فانتزی با روحیۀ ایرانی مطابقت دارد، مقداری در آن دچار تکرار شده‌ایم. این جشنواره به ما کمک می‌کند که با رویکردهای تازه در حوزۀ ساختاری با موضوع طنز و کارکردهای تازه در حوزۀ تاثیر گذاری، مخاطب پیدا کنیم.
جشنوارۀ «زیر چتر لبخند» فرصتی است برای اینکه زیر چتر فضا و موضوع طنز، تجربه‌های جدیدی در حوزۀ ساختاری، گرو‌های برنامه‌سازی و در حوزۀ مخاطب پیدا کنیم.
دکتر جلالی دربارۀ موفقیت جشنوارۀ طنز و رادیو در شناخت استعدادهای طنز عنوان کرد، اگر فعالیت این جشنواره در هفتۀ آینده تمام شود، مثل تمام جرقه‌هایی که زده شد و هیچ آتشی روشن نشد، آبی نیز گرم نخواهد شد، ولی اگر این جشنواره استمرار پیدا کند و کسانی که در حوزۀ مردمی موفق شده‌اند فراخوانده شوند و آموزش‌های لازم را ببینند، در بخش حرفه‌ای هم غلط یابی‌ها صورت بگیرد و کلاس‌های آموزشی تکمیلی برگزار شود؛ می‌توان گفت این جشنواره در حوزۀ استعدادیابی موفق عمل کرده است.
گفتنی است، آیین اختتامیه اولین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» با حضور شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا وسیما، محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران،صدیقه اعتماد سعید مدیر رادیو سلامت، حمیدرضا افتخاری مدیررادیو صبا و تنی چند از هنرمندان وطنازان رادیو در محل استودیو شماره یک ساختمان شهدای رادیو برگزار شد و از برگزیدگان این جشنواره تقدیر شد.
«رادیو صبا» به عهدی که با شنوندگان در «جشنواره زیر چتر لبخند» بسته بود، وفا کرد. در پایان این جشنواره قرار شد، آثار برگزیده در رادیو صبا پخش شود و برندگان با همکاری عوامل رادیو صبا در این شبکه برنامه سازی نمایند.
برنامه «زیر چتر لبخند» با اجرای احمدرضا موسوی و به تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر برپایه آثار رسیده به جشنواره و با همکاری برگزیدگان این جشنواره در بخش برنامه سازی راهی آنتن شد.
در این برنامه با کسانی که آثار طنز خود را برای «جشنواره زیرچتر لبخند» ارسال کرده اند گفتگو شد و آثار ارسالی آنها در بخش های متنوع «اجرای طنز، نمایش طنز و پادکست» تقدیم مخاطبان شد.
هم‌زمان با فرارسیدن ماه بهمن ماه و در آستانه ایام الله دهه فجر و چهل‌ و چهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی‌شبکه رادیویی صبا برای ارتقای نشاط اجتماعی و نشاط‌ انقلابی مردم دومین جشنواره طنز و رادیو به نام «زیر چتر لبخند» را با هدف رشد و اعتلای طنز صدا پایه در کشور و با همکاری شکبه اینترنتی کتاب برگزار می‌کند
این جشنواره برای استعدادیابی و کشف طنزپردازان جدید تولید برنامه‌های طنز رادیویی در دو بخش حرفه ای و آزاد (مردمی) برگزار می‌شود.
به این ترتیب که در بخش حرفه ای تنها آثار تولید شده در رادیو های فعال در سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران با هم رقابت می‌کنند و در بخش مردمی آثار تولید شده توسط مخاطبان فرصت شرکت پیدا خواهند کرد.
شرکت کنندگان بخش مردمی می‌توانند آثار خود را در قالب های کتاب محبوب من(خوانش بخشی از یک کتاب طنز)، اجرای لطیفه (حداکثر۵ دقیقه) و خاطره گویی طنز به سامانه هدهد سایت رادیو صبا به آدرس Radiosaba.ir ارسال نمایند.
این جشنواره از سوم بهمن ماه ۱۴۰۱ با اعلام فراخوان شروع به دریافت آثار کلیه علاقه مندان به تولید آثار صوتی طنز خواهد کرد، که دریافت آثار حداکثر ۲۰ بهمن ادامه خواهد داشت و آثار منتخب از رادیو صبا و شکبه اینترنتی کتاب پخش خواهد شد.
گفتنی است آیین اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان دومین دوره جشنواره «زیر چتر لبخند» ۱۵ اسفند ماه برگزار خواهد شد.

امتیاز شما