امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان‌ها در جمع شورای مدیران معاونت امور استان‌ها:
رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان‌ها در جمع شورای مدیران معاونت امور استان‌ها:

در جنگ نرم همکاران رسانه ملی بایستی نقش آفرینی ویژه داشته باشند

مشاهده ۲۳۶
۱۴۰۱/۱۱/۱۰- ۱۱:۱۵
تعداد بازدید:236

دکتر حسن عابدینی معاونت امور استان‌ها، تفاوت انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب های دیگر منطقه، عدم خروج این انقلاب بعد از 44 سال از مسیر اولیه اش دانست .

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، جلسه شورای مدیران معاونت با محوریت برنامه‌های دهه مبارک فجر در صدا و سیمای مراکز استان‌ها در سالن جلسات معاونت برگزار شد.

در این جلسه که سهرابی معاون امور حقوقی و مجلس و رییس ستاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی صدا وسیما، مهمان ویژه معاونت امور استان‌ها بود و مدیران کل مراکز نیز به اتفاق رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان‌ها و شورای معاونین حوزه پیام از طریق ویدئو کنفرانس، جلسه را همراهی می‌کردند، در ابتدا دکتر عابدینی، با بیان اینکه دهه فجر امسال با تقارن خود با اعیاد رجب و شعبان بایستی سراسر نشاط و شادی عمومی‌باشد گفت: رسانه ملی در مراکز علاوه بر انعکاس شور و شعف اجتماعی در محله‌ها و روستاها بایستی دستاورد های کشور را در طول انقلاب اسلامی نیز به نمایش بگذارد.

وی گفت: در دنیا ما شاهد انقلاب های متعددی نظیر انقلاب کبیر فرانسه در سال 1789، انقلاب اکتبر روسیه در سال 1917، انقلاب الجزایر در سال 1962، بیداری اسلامی در کشورهای عربی مصر، تونس و لیبی و... بودیم که همگی با گذشت سالهای اندکی از شکل گیری، از مسیر اصلی خود منحرف گشت اما انقلاب اسلامی ایران وضعیت ممتازی دارد و بعد از44 سال در همان مسیر اولیه اش در حال طی طریق است و این همان چیزی است که باید رسانه ملی در مراکز استان‌ها به تبیین آن بپردازد.
عابدینی گفت؛ علیرغم اینکه حکومت پهلوی را جریانی مرده می‌پنداریم ولی مدتی است عده ای از روشن فکران منحرف با الهام از خط دهی‌های فکری رسانه‌های معاند به تبلیغ آن برای نسل جوان می‌پردازند. اخیرا مستندی تحت عنوان " تهران تا قاهره " در آن شبکه‌ها در حال پخش است که به تطهیر رژیم شاه می‌پردازد و اصلا به جنایت های ساواک که کاملا با فرمان مستقیم شاه به سرکوب انقلابیون می‌پرداخت و شدیدترین شکنجه‌ها را برای مبارزین بکار می‌گرفت اشاره ای نمی‌کند. ما باید با بیان جنایات رژیم شاه، فساد سیستماتیک در حکومت، فساد وابستگان رژیم، وابستگی رژیم به بیگانگان، فقر و غنای کاملا مشهود در شهرنشیان و روستا نشینان، تبعیض زیاد وابستگان رژیم با مردم عادی و... واقعیت های حکومت پهلوی را برای نسل جوان بیان کنیم.

عابدینی گفت: ما بایستی تحقیر ایران در مقابل ابرقدرت ها در زمان شاه را به تصویر بکشیم، مثلا وقتی بحرین را از ایران جدا کردند. محمدرضا، به جای اینکه متأثر شود و مقاومت کند گفت: دختر وقتی بزرگ می‌شود شوهر می‌کند و خانواده اش نبایستی ناراحت شود و ما بحرین را هم شوهرش دادیم و یا بعد از جنگ جهانی دوم وقتی روزولت، چرچیل واستالین، سران سه کشور آمریکا، انگلیس و روسیه در تهران نشست برگزار می‌کنند و راجع به تقسیم ایران تصمیم گیری می‌کنند اصلا به شاه ایران اطلاع نمی دهند و حتی حاضر نمی‌شوند او را ببینند.

معاون امور استان‌ها گفت: اداره کل سیمای استان‌ها بایستی مستندها و فیلم های سینمایی که به تصویر واقعیت های رژیم پهلوی می‌پردازد را از آرشیو بگیرد و برای پخش در اختیار مراکز استان‌ها قرار دهد. وی گفت: رسانه‌های استانی باید فساد سیتماتیک و گسترده و مسائل ضداخلاقی حاکم بر رژیم پهلوی که کمتر به آن پرداخته شده را به اطلاع مردم برسانند. مثلا وقتی خاطرات امیر اسدالله اعلم و یا هویدا را مرور می‌کنیم می‌بینم این فساد در لایه لایه‌های حکومت از شخص شاه تا پایین، حاکم بوده است.

عابدینی گفت: نکته ای که لازم است به اطلاع مردم رسانده شود سلب آزادی از مردم در زمان شاه بوده است آنچنانکه دژخیمان ساواک هر فردی که برعلیه حکومت سخنی به زبان می راند را بلافاصله دستگیر و او را به بدترین وضعیت شکنجه می‌کردند؛ در حالیکه الان مردم به راحتی خواسته‌های خود را بیان می‌کنند.

عابدینی مسئله بعدی که لازم است رسانه‌های استانی به آن بپردازند را موضوع بانوان دانست. وی گفت: در زمان شاه تعداد بانوانی که دانشجو بودند بسیار اندک بود در حالیکه الان بیش از 50 درصد دانشجویان را بانوان تشکیل می دهند. تعداد دانشمندان در زمان طاغوت تقریبا به صفر می رسید و الان به چهارصد یا پانصد نفر می رسد و بخش قابل توجهی از آنان بانوان هستند.

عابدینی فعالیت اصلی خانم های فعال رسانه ای در زمان شاه را بیشتر بازی در فیلم های سینمایی دانست و گفت: درآن زمان هیچ گاه از فکر و اندیشه و تخصص بانوان استفاده نمی‌شد و اگر هم در اجتماع تعداد اندکی بودند که مشاغل تخصصی داشتند آنها از وابستگان رژیم بودند.

عابدینی با بیان اینکه  آزادی‌های سیاسی دوران شاه با الان قابل مقایسه نیست گفت: در زمان شاه دو حزب اجازه فعالیت داشتند که بعدا شاه آن را تبدیل به یک حزب به نام حزب رستاخیز کرد و گفت: اگر هر ایرانی جزء این حزب نباشد پاسپورت بگیرد و از کشور خارج شود، در حالیکه در حال حاضر خانه احزاب وزارت کشور مملو از گروه‌هایی است که بعضا با هم رقابت سیاسی جدی دارند. وی گفت: اخیرا بیان می‌شود که رضا شاه، پل ِورِسک را ساخت و برای ساخت آن چنین وچنان کرد در حالیکه بعد از انقلاب پروژه‌های بسیار بزرگ زیادی اجرا شده است که اعلام نشده و ما باید برای نسل جدید آنها را بازگو کنیم، مثلا میزان راه آهن ساخته شده یا تعداد فرودگاه‌ها ، دانشگاه‌ها یا میزان راه‌های ساخته شده بعد از انقلاب که با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

عابدینی گفت: در گذشته فقط بعضی از دانشگاه‌ها آن هم درپایتخت معتبر بودند ولی الان دانشگاه سیستان و بلوچستان هم از اعتبار جهانی برخوردار است. وی با بیان اینکه بعد از انقلاب در حوزه‌های ورزشی نیز به افتخارات زیادی نائل شده ایم گفت: تعداد مدال هایی که ما در تمام مدت حکومت پهلوی دریافت کردیم ازتعداد مدال های یک سال ما کمتر است و همه اینها بایستی توسط رسانه‌های استانی بیان شود.

وی با بیان اینکه مدیران مراکز بایستی نسبت به توجیه مجریان و کارشناسان خود دقت بیشتری داشته باشند گفت: نبایستی مهمانان برنامه‌ها موضوعی را روی آنتن بیان کنند که مجری ما نسبت با آن موضوع بی اطلاع باشد یا نظری نداشته و یا اطلاعات بیشتری به مخاطب ارائه نکند.

عابدینی گفت: همانگونه که در نبرد سخت دشمن، بسیجیان و پاسداران ما نهایت تلاش خود را می‌کردند و بعضا در مقابل دشمن هماوردی نداشتند در جنگ نرم نیز همکاران  رسانه ملی بایستی نقش آفرینی ویژه داشته باشند. عابدینی با تأکید براینکه در هر استان بایستی بین نهاد های فرهنگی وصدا وسیما هماهنگی زیادی وجود داشته باشد گفت: در بعضی استان‌ها هنوز پرچم های مشکی مربوط به دهه فاطمیه (س) نصب است در حالیکه ما وارد دهه مبارک فجر و جشن‌های انقلاب شده ایم و بایستی آذین بندی و پرچم ها و بیلبوردهای شادی در سطح شهر به اهتزاز درآمده باشد و این وظیفه رسانه است که بایستی به آنها گوشزد نماید .

عابدینی با بیان اینکه رسانه‌های استانی باید جشن و نشاط همگانی مردم را در روز راهپیمایی 22 بهمن به تصویر بکشند گفت: در سال گذشته ما راهپیمایی کشاورزان تراکتورسوار یک روستا را برای نخستین بار به تصویر کشیدیم در حالیکه آنها 43 سال چنین می‌کردند ولی کسی آنها را در تصویر نمی آورد که امسال نیز باید مجددا چنین کنیم.

عابدینی گفت: مراکز استانی بایستی در روز 22 بهمن، خبرهای راهپیمایی را به بخش خبری ساعت 14 شبکه اول و در صورت تأخیر در دریافت، به بخش خبری ساعت 21 برسانند. وی با بیان اینکه مراکز استان‌ها همواره بایستی برای ارتباط با شبکه‌های سراسری آماده باشند گفت بنده در شبکه خبر شنیدم که با یکی از استان‌ها تماس گرفتند و گفتند یک ساعت دیگه برای ارتباط زنده آماده باشید در حالیکه تهیه کننده مرکز، این میزان زمان را برای برقراری ارتباط کافی ندانست. عابدینی استفاده از ظرفیت زیرنویس در شبکه‌های استانی را مهم دانست و گفت: همه اتفاقات موجود در شهرستان‌ها و حتی روستاها از این طریق قابل اطلاع رسانی است.

عابدینی در نظر گرفتن قسمت عمده ای از کنداکتور استان‌ها بصورت زنده را در دهه فجر ضروری دانست و گفت: با ارتباط با مدیران مراسم فرهنگی و اطلاع از سین برنامه ای آنها، می توان هرگونه سرود زیبا یا سخنرانی مناسب را بلافاصله روی آنتن برد  بویژه آنکه اگر مراسم شادی یا جشن در شهرستان یا روستایی در حال برگزاری باشد .

معاون امور استان‌ها با بیان اینکه مدیران کل مراکز بایستی اعیاد مربوط به ماه رجب و شعبان را مدنظر داشته و نسبت به پرداختن به آنها اقدام نمایند گفت: اینطور نباشد که مراکز منتظر اعلام مناسبت ها از تهران باشند. عابدینی با بیان حادثه تیراندازی در سفارت کشور آذربایجان در تهران، انگیزه ضارب را موضوعی شخصی خواند که اقدام به موقع معاونت امور استان‌ها در خصوص دریافت اطلاعات زندگی او از مراکز آذری زبان باعث جلوگیری از تکرار حادثه ای مشابه به فوت خانم مهسا امینی در کشور شد که در آن رسانه‌های معاند یک دروغ بزرگ را تبدیل به یک اغتشاش در کشور کردند که در اینجا لازم است از زحمات مراکز آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان که اقدام به موقعی داشتند تشکر کنم.

عابدینی اقدام مراکز نسبت به دعوت از خوانندگان محلی برای اجرای سرودهای انقلابی و یا بازخوانی سرودهای اول انقلاب و دعوت از شاعران حوزه انقلاب اسلامی در شبکه‌های استانی را بسیار مناسب دانست و گفت: شبکه‌های استانی باید در برنامه‌های مختلف نسبت به معرفی کتاب هایی با مضامین انقلابی و توسط نویسندگان انقلابی نوشته شده است اقدام نمایند. عابدینی با بیان تقارن ایام الله دهه مبارک فجر و اعیاد رجب و شعبان گفت: بایستی فضای رسانه ای در مراکز استان‌ها کاملا شاد باشد.

در ادامه این نشست، سهرابی معاون امور حقوقی و مجلس و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سازمان با تبریک ایام الله دهه مبارک فجرانقلاب و گرامیداشت یاد امام و شهدا و آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری ضمن عرض خیر مقدم به رؤسای شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان‌ها، بیان کرد: رییس محترم سازمان امسال تأکید ویژه ای در انعکاس جشن‌های شکوهمند انقلاب داشته و مراکز استان‌ها را به حضور فعال و تمام قد در خدمت جشن‌های انقلاب اسلامی دعوت نموده اند.

وی  گفت: مراکز می‌بایست نسبت به انعکاس نمایشگاه‌ها و فوق برنامه‌های در حال اجرا در راهپیمایی روز 22 بهمن نیز اقدام نمایند. سهرابی ضمن تقسیم مراسم ایام الله دهه مبارک فجر به سه مقطع قبل، حین و بعد از راهپیمایی 22 بهمن گفت رسانه‌های استانی می‌بایست نسبت به انعکاس تمامی این برنامه‌ها اقدام نمایند. سهرابی دهه فجر را فرصت مناسبی برای بازنمایی خدمات نظام اسلامی دانست و گفت: دکتر حسینی معاون امور مجلس ریاست محترم جمهور ازآمادگی کامل بدنه دولت را  برای تبیین دستاوردهای دولت مردمی در ایام الله دهه مبارک فجر خبر داده است.

در پایان این نشست نماهنگی با عنوان"رستاخیز بهمن" کاری از صداوسیمای مرکز مازندران با موضوع بیان دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در مدت 44 سال پیروزی شکوهمند خود پخش شد که مورد تحسین حاضرین قرار گرفت.

امتیاز شما