امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

نادر مشایخی از سوی رادیو فرهنگ لوح فرهنگیار گرفت

مشاهده ۳۱۶
۱۴۰۱/۱۱/۱۱- ۱۳:۴۲

مدیر رادیو فرهنگ لوح فرهنگ یار برتر را به نادرمشایخی آهنگساز و موسیقی دان کشورمان اهدا کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، سید مرتضی کاظمی دینان مدیر شبکه رادیویی فرهنگ در دیدار با نادر مشایخی، ضمن اهدای لوح فرهنگ یار به وی، از اعلام آمادگی این شبکه رادیویی برای تولید برنامه‌ های بیشتر با موضوع موسیقی خبر داد.

استاد نادر مشایخی نیز تاکید داشت:موسیقی با شنیدن یاد گرفته می‌شود و باید موسیقی را شنید.

نادر مشایخی متولد ۵ آذرماه ۱۳۳۷ در شهر تهران است. وی فرزند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، جمشید مشایخی است. نادر مشایخی پس از پایان تحصیلات دوران ابتدایی در تهران، به هنرستان عالی موسیقی رفت و دیپلم خود را از این هنرستان دریافت کرد. وی برای ادامه تحصیل در رشته‌ی آهنگ‌ سازی به دانشگاه موسیقی وین در کشور اتریش رفت و با درجه‌ی ممتاز توانست فارغ‌التحصیل شود و  در سال ۲۰۰۱ گروه «آنسامبل وین ۲۰۰۱» را تشکیل داد و از همان سال رهبری گروه‌هایی همانند وین ۲۰۰۱ و کاپلا کوندورتا را بر عهده گرفت.

از فعالیت‌های دیگر این آهنگساز می‌توان به شرکت در جشنواره‌های موسیقی در آمریکا، اروپا و آسیا و رهبری ارکستر سمفونیک تهران اشاره کرد. وی با این ارکستر در اتریش و آلمان، دو بار کنسرت برگزار کرد.

نادر مشایخی برای مدتی در دانشگاه تهران، دانشکده‌ی موسیقی دانشگاه هنر و دانشکده‌ی صداوسیما تدریس می‌کرد. وی پس از استعفای علی رهبری از ارکستر سمفونیک تهران در تابستان ۱۳۸۴ رهبری این ارکستر را بر عهده گرفت و چند ماه بعد کنسرتی در شهر برلین آلمان، در جشنواره‌ی ازنابروک برگزار کرد.

 از تجربه‌ی وی درزمینه ی آهنگسازی می‌توان به ۹۶ قطعه برای سلو، موسیقی ارکستری و اپرا، موسیقی مجلسی، ساخت سمفونی فیه ما فیه (سه اثر)، اپرای ملکوت، قطعهٔ ارکستریِ پشیمانی کنتیمنتو، مجموعهٔ تولدی دیگر (روی ترجمهٔ آلمانی اشعار فروغ فرخزاد)، اجرای پروژه‌های موسیقی تلفیقی اصیل ایرانی در همکاری با هنرمندانی چون حسین علیزاده و هوشنگ ظریف (فستیوال سالزبورگ) و ساخت سمفونی مولانا برای صداوسیما اشاره کرد.

نادر مشایخی در سال ۱۳۸۶ از ارکستر سمفونیک تهران کناره‌گیری کرد و رهبری این ارکستر را منوچهر صهبایی بر عهده گرفت و پس‌ازآن به شکل‌دهی ارکستر مجلسی و فیلارمونیک تهران پرداخت. نادر مشایخی از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان رهبر ارکستر شهر تهران برگزیده شد و به اجرای کنسرت‌های متعدد پرداخت وی از سال ۹۲ تابه‌حال به تدریس رهبری ارکستر و آهنگسازی و تاریخ موسیقی و … مشغول است.رادیو فرهنگ لوح فرهنگیار را به پاس سالها خدمت به موسیقی و همراهی صمیمانه وی با « نیستان» برنامه تخصصی موسیقی این شبکه رادیویی اهدا کرد .این دومین لوح فرهنگیاری شبکه فرهنگ است که به یک اهل موسیقی تعلق می‌گیرد پیش از این « محمد گلریز» نیز برای فعالیت در عرصه موسیقی انقلاب لوح فرهنگیاری دریافت کرده بود.

امتیاز شما