امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در رادیو فرهنگ؛
در رادیو فرهنگ؛

مستندی از زندگی لباس فروشی که گردانی تک نفره و برترین تک تیرانداز جهان شد

مشاهده ۳۶۴
۱۴۰۱/۱۱/۱۲- ۱۰:۱۰
تعداد بازدید:364

برنامه «مستندفرهنگ» امروز چهارشنبه ۱۲ بهمن ماه با روایت پرتره از زندگی شهید عبدالرسول زرین، بهترین و برترین تک تیر انداز جهان از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، رادیو فرهنگ در برنامه «مستند فرهنگ» روایتگر زندگی مفاخر و بزرگان کشورمان است و در برنامه امروز پرتره زندگی کسی که در هشت سال دفاع مقدس به « گردان تک‌نفره» و «صیاد خمینی» لقب گرفته بود روانه آنتن می‌شود. 

شهید عبدالرسول زرین که شهید خرازی به او لقب گردان تک نفره داده بود؛ بهترین تک تیرانداز دوران دفاع مقدس بود. این رزمنده دلاور سه هزار شلیک موفق داشت که ۷۰۰ شلیکش فرماندهان اصلی بعثی و بقیه هم آتش بار‌ها و نیرو‌های اثرگذار دشمن را از پا در آورد. بعثی‌ها به او لقب صیاد خمینی داده بودند و صدام برای شکارش یک تیم ۲۰ نفره تک تیرانداز بین المللی را اجیر کرده بود که اتفاقا تک تیرانداز‌های آمریکایی هم جزء آن‌ها بودند، اما هر بار با تلفات سنگین بر می‌گشتند. شهید زرین از سن کودکی پدر و مادرش را از دست داد و بعد از آن تحت سرپرستی دایی خود پرورش یافت و در سن ۱۶ سالگی با نقل مکان به اصفهان در این شهر مشغول به کار در مغازه لباس فروشی شد. آن شهید والامقام سال ۱۳۴۲ در سن ۲۲ سالگی در شهرضا اصفهان ازدواج کرد و ثمره این ازدواج چهار پسر و سه دختر است. با شروع اعتراضات و تظاهرات علیه شاه، او نیز با مردم همگام شد و در تظاهرات ضد طاغوت شرکت می‌کرد و یکی از مبارزان قبل از انقلاب علیه حکومت پهلوی بود. وی پس از پیروزی انقلاب با تشکیل سپاه پاسداران به عضویت سپاه درآمد. شهید عبدالرسول زرین با شروع جنگ، راهی غرب کشور شد و بعد از آن به جبهه جنوب رفت و در کنار سردار شهید حاج حسین خرازی به نبرد پرداخت. شهید زرین در جنگ‌های نامنظم و دیگر عملیات‌ها به عنوان تک تیرانداز شرکت و ضربات محلکی به دشمن وارد می‌کرد. او بار‌ها زخمی‌شده بود و ۶۰ درصد از کار افتادگی داشت، شهید خرازی معافیت او را از رزم صادر کرده بود، اما نشستن برای این رزمنده دلاور معنایی نداشت. تک‌تیرانداز سرشناس، بار‌ها آتش دشمن را در ارتفاعات سخت گذر، فقط با یک بار فشار دادن ماشه اسحله‌اش خاموش کرده است. او تا سال ۶۳ به طور مداوم در بیشتر عملیات‌های جنوب و غرب حضور فعال داشت و مسئولیت‌های مختلفی از جمله فرماندهی گردان و محور را بر عهده داشته و گروه‌های مختلفی را آموزش داده و به عنوان تک‌تیرانداز، بین گردان‌ها می‌فرستاد.

شهید زرین که به گردان تک نفره زرین معروف بود، بعد از بار‌ها مجروحیت و به یادگار گذاشتن ۷ فرزند با عشق به امام حسین (ع) در عملیات خیبر به شهادت رسید. گلستان شهدای اصفهان، مملو از قهرمانانی است که باوجودی که نامشان بر سنگ مزارشان است، ولی در میان خیلی از مردم گمنام هستند و کسی از اسم و رسم آن‌ها چیزی نمی‌داند؛ از جمله این قهرمانان سردار شهید عبدالرسول زرین است.

برنامه «مستند فرهنگ» امروز درباره شهید عبدالرسول زرین است. این برنامه به تهیه کنندگی فاطمه محمدیان فر ساعت ۱۴:۳۰ روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

امتیاز شما