امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

اجرای VAR در لیگ برتر فوتبال با کمک صداوسیما

مشاهده ۲۴۶
۱۴۰۱/۱۱/۱۲- ۱۱:۴۰

تهیه کننده برنامه فوتبال برتر می‌گوید اجرای سیستم کمک داور ویدئویی نیاز به همکاری صداوسیما دارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از ایسنا، در ماه‌های اخیر فوتبال ایران خود را برای اجرای سیستم کمک داور ویدئویی آماده می‌کند و در این زمینه جلساتی برگزار شده اما هنوز مشخص نیست که آیا هزینه اجرای VAR را باید باشگاه‌ها بپردازند یا هزینه را فدراسیون فوتبال و شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی پرداخت خواهند کرد. نکته دیگری که در این زمینه مطرح است بحث استفاده شرکت اجرا کننده سیستم VAR از دوربین‌های تلویزیونی است.

مهدی‌هاشمی تهیه کننده برنامه "فوتبال برتر" که پخش مسابقات لیگ برتر فوتبال را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با ایسنا درباره این موضوع اظهار کرد: اجرای VAR چه در تهران و چه در شهرستان‌ها به هماهنگی با مجموعه پخش کننده مسابقات نیاز دارد. در این زمینه باید هماهنگی‌هایی انجام شود تا از خروجی تصاویر تلویزیونی برای VAR استفاده شود. چهار سال قبل هماهنگی‌هایی در حال اجرا بود که کار متوقف شد. برخی دوستان آن زمان دوره اجرای VAR را هم دیدند. در هر صورت هر اتفاقی برای اجرای VAR رخ بدهد باید با تلویزیون هماهنگی‌هایی صورت بگیرد تا به هم کمک کنیم. فدراسیون در این زمینه هنوز به قعطیت نرسیده و اگر برسد قطعا با تلویزیون هم جلسه گذاشته می‌شود.

او افزود: از دوربین‌های تلویزیونی برای اجرای VAR باید استفاده کنند. اگر بخواهند خیلی هزینه کنند باید دوربین‌های دیگری غیر از دوربین‌های تلویزیونی هم در ورزشگاه مستقر کنند که البته این موضوع به شرایط ورزشگاه‌ها مربوط می‌شود چون برخی ورزشگاه‌ها استانداردهای لازم را ندارند. در ایران سه یا چهار ورزشگاه استانداردهای لازم را دارند.

درحال حاضر برخی دیدارهای لیگ برتر فوتبال ایران به صورت زنده پخش نمی‌شود و به همین خاطر در این دیدارها تعداد دوربین‌های تلویزیونی به مراتب کمتر است. در صورت اجرای VAR و کمک گرفتن از تصاویر تلویزیونی نیاز است که این ورزشگاه‌ها هم تجهیز شوند.

مهدی‌هاشمی درباره این موضوع هم گفت: آن زمان باید سیستم تصویربرداری در این بازی‌ها با سیستم تصویر برداری تمام ورزشگاه‌ها یکی باشد. قرار است اجرای VAR ورزشگاه به ورزشگاه اجرایی شود. در این زمینه هم باشگاه‌ها و هم سایرمجموعه‌ها باید کمک کنند. مکمل اصلی اجرای آن، واحد سیار تلویزیون است که بتوانند به VAR خروجی بدهند و از طرف دیگر تصاویر VAR را هم داشته باشد تا به بیننده تلویزیونی نشان بدهد. اگر VAR اجرایی شود قاعدتا تصاویر دوربین‌های ما هم بهتر خواهد شد و در پوشش تلویزیونی مسابقات هم تغییر خواهیم داشت.

او در پایان گفت: اگر این سیستم اجرا شود باید جلسه‌های فنی برگزار شود تا مثلا تصویربردار بداند که در بازی با چه زاویه‌ای تصویربرداری کند که  داور بتواند از آن تصاویر استفاده کند. باید ببینیم سیستمی‌که اجرا می‌شود به چند دوربین مجهز است و در هر ورزشگاه قرار است از چند دوربین تلویزیونی استفاده شود. اجرای VAR بدون هماهنگی با تلویزیون معنا ندارد. اجرای آن باید با سیگنال تلویزیون همخوانی داشته باشد تا ما هم بتوانیم آن تصاویر را پخش و هم به اجرای VAR کمک کنیم.

 

امتیاز شما