امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کارشناسان «آفریقا امروز» پرس تی وی بررسی می‌کنند؛
کارشناسان «آفریقا امروز» پرس تی وی بررسی می‌کنند؛

انقلاب ایران الهام‌بخش مردم آفریقا

مشاهده ۳۳۶
۱۴۰۱/۱۱/۱۶- ۱۳:۵۱
تعداد بازدید:336

برنامه «آفریقا امروز» شبکه پرس تی‌وی به انقلاب اسلامی ایران از منظر یک جنبش الهام‌بخش در آفریقا می‌پردازد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، موضوع برنامه این هفته «آفریقا امروز» انقلاب اسلامی ایران را به عنوان الهام‌بخش مردم آفریقا در مقاومت در برابر امپریالیست‌های استثمارگر و به ویژه بومیان آفریقای جنوبی در مبارزه برای سرنگونی رژیم آپارتاید مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
مبارک هنیا مجری برنامه در ابتدا توضیح می‌دهد که ایران امسال چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی را جشن می‌گیرد. این انقلاب الهام بخش بسیاری در سراسر جهان به ویژه مردم آفریقا بوده است که برای قرن‌ها از استثمار قدرت‌های امپریالیسم غربی رنج می‌بردند.
دکتر ابوبکر صلاتی بلو، نایب رئیس اتحادیه دانشجویان آفریقا و ذاکر احمد، وکیل، فعال و سیاسی ساکن آفریقای جنوبی کارشناسان این هفته برنامه «آفریقا امروز» هستند و به این موضوع می‌پردازند که انقلاب اسلامی چگونه به الهام بخشیدن به کشورهای آفریقایی و بهبود سریع روابط تجاری بین ایران و آفریقا ادامه می‌دهد.
مبارک هنیا نیز از صلاتی بلو و ذاکر احمد می‌پرسد که نظر توده مردم آفریقا در مورد انقلاب اسلامی ایران چیست و چگونه به بیداری مردم آفریقا در نبرد با امپریالیسم و استعمار نو کمک کرده است؟
به باور این تحلیلگران، انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ توانست ایران را از یک کشور تابع به یک قدرت بزرگ در منطقه غرب آسیا و بازیگری تأثیرگذار در سیاست جهانی تبدیل کند.
هنیا همچنین این پرسش را با صلاتی بلو و ذاکر احمد در میان می‌گذارد که پیروزی انقلاب اسلامی چه تأثیری بر جنبش ضد آپارتاید در آفریقای جنوبی داشته است؟ و از سوی دیگر، صادرات محصولات ایرانی به آفریقا طی دو سال گذشته به سرعت افزایش یافته است. عوامل اصلی این افزایش چیست؟
برنامه «آفریقا امروز» به تهیه‌کنندگی عاطفه‌سادات دربندی دوشنبه ساعت 00:00 به وقت تهران به مدت 25 دقیقه از شبکه پرس تی‌وی پخش می‌شود. تکرار این برنامه سه‌شنبه ساعت 07:00 و 16:00، چهارشنبه ساعت 21:00، پنج‌شنبه ساعت 12:00 و جمعه ساعت 08:00 روی آنتن خواهد رفت.

امتیاز شما