امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

رسالت اصلی رادیو قرآن انس هر چه بیشتر جامعه با قرآن کریم

مشاهده ۴۶۵
۱۴۰۱/۱۱/۱۶- ۱۴:۰۱

رادیو قرآن به عنوان اولین رادیو پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۲ طبق نظر رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) افتتاح و راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «مسعودرضا خالقی» مدیر گروه محافل و مسابقات رادیو قرآن گفت: رسالت اصلی این شبکه رادیویی ایجاد فضای انس هر چه بیشتر جامعه با قرآن کریم از طریق تولید، تامین و پخش تلاوت های هنرمندانه و فاخر توسط اساتید این هنر مقدس است تا فتح بابی است، برای بهره مندی روح و جان مخاطبان از ظاهر کلام الهی، و آمادگی مضاعف برای فهم و تدبر و عمل به دستورات الهی .
خادمان قرآن کریم در شبکه رادیویی قرآن ، بدلیل اعتقاد به فاصله زیاد با وضعیت مطلوب وایده آل ، تمام نیرو و تلاش خود را بکار بسته اند تا قادر باشند با تولید برنامه‌های ویژه و فاخر و ارائه ابعاد هنری و جذاب قرائت قرآن و نیز دیگر علوم مرتبط ، ضمن معرفی هویت و چیستی این شبکه ، بخش اندکی از دین عظیم خود را به ساحت مقدس قرآن کریم ادا کنند.

مخاطب بیش از همیشه با کلام الهی مانوس باشد
«احمد فرهانی»، مدیر گروه آموزش علوم قرآنی در پاسخ به این پرسش که روند برنامه ریزی‌ها و تولیدات در رادیو قرآن به چه شکلی بوده و هدف گذاری‌های این شبکه با چه رویکردی پیش رفته است؟ افزود: رادیو قرآن دریچه انس مردم با قرآن است بر همین اساس عمده برنامه ریزی این شبکه رادیویی برپایه این است که مخاطب بیش از همیشه با کلام الهی مانوس باشد و از دریای معارف آن بهره مند شود و‌با بهره‌ گیری از آواها و نواهای فاخر (تواشیح ، ابتهال) و فارغ از موسیقی‌سازها در بخش قالب و توجه به جهان شمولی قرآن در بحث محتوا برای آشنایی هرچه بیشترمخاطب با مفاهیم ارزشمند قرآن تلاش می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: ویژگی اصلی رادیو قرآن و تلاوت که آن را از شبکه‌های رادیویی که هرکدام به نوعی به قرآن و معارف اسلامی و پخش تلاوت می‌پردازند، متمایز کرده است؛ در نگاه اول توجه به تاکید مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در پخش تلاوت های فاخر است. پخش تلاوت‌های درجه یک از گذشته تاکنون در دستور کار رادیو قرآن و تلاوت قرار دارد.
مدیر گروه آموزش علوم قرآنی مدعی است: این شبکه رادیویی پس از مصر بزرگ‌ترین و غنی ترین آرشیو تلاوت قرآن را داراست. همچنین آرشیو دیجیتال تلاوت قرآن با بیش از ۲۰ هزار قطعه در جهان اسلام بی مانند است که به پشتوانه این گنجینه مخاطبان بهترین تلاوت ها از قاریان ملی و بین‌المللی را می‌شنوند از سویی تنوع بهره گیری از تلاوت قاریان و حتی انواع تلاوت ( تحقیق و ترتیل و تدویر و تحدیر از دیکر وجه تمایز پخش تلاوت از این شبکه رادیویی است. ارائه آموزش‌های فراگیر و سهل‌الوصول مهارت‌های تلاوت قرآن در بین آحاد جامعه نیز ماموریتی است که رادیو قرآن آن‌را دنبال می‌کند.

مانوس سازی مردم با قرآن
فرهانی درباره این پرسش که درآستانه ورود به سالگرد تاسیس شبکه آیا رویکرد و برنامه‌های جدیدی دارید؟ افزود: رادیو قرآن در آستانه چهل سال فعالیت همچنان اطلاع و آگاهی‌بخشی از پیوند مفاهیم، معارف و علوم قرآنی با زندگی فردی و اجتماعی را در دستور کار برنامه‌های خود دارد. ‌شاید بتوان گفت رویکردی که همچنان بر آن پایبند است، جاری و ساری کردن مفاهیم بلند قرآنی به عنوان نسخه رهایی بخش و سعادت بشر در زندگی است و بیش از گذشته برای ساده کردن و کاربردی کردن این مفاهیم در برنامه‌ها تلاش خواهد شد تا رنگ خدا بر زندگی مردم پاشیده شده و سبک زندگی برای بهتر زندگی کردن قرآنی شود.
وی درباره اینکه جامعه هدف این شبکه بیشتراز چه گروهی است و دربرگیری برنامه‌های آن تا کجاست؟ گفت: مفاهیم قرآن جهان شمول است پس جامعه هدف برنامه‌هایی که برپایه این مفاهیم تولید می‌شود همه گروه‌های سنی و جنسیتی را در برمی‌گیرد و ‌با توجه به اینکه هدف اصلی این رادیو مانوس سازی مردم با قرآن است همه جامعه هدف هستند.

جذب مخاطبان جدید و اقناع مخاطبان موجود
«مسعود رضا خالقی» مدیر گروه جامعه، محافل و مسابقات رادیو قرآن با اشاره به اهداف این شبکه رادیویی گفت: از جمله اهداف این شبکه جذب مخاطبان جدید و اقناع مخاطبان موجود است. به لحاظ شکلی نداشتن موسیقی و به لحاظ محتوایی برنامه سازی با استناد به قرآن نقطه تمایز با سایرشبکه‌هاست.
یک گروه برنامه سازی جدید با عنوان " جامعه، محافل و مسابقات " در شبکه تأسیس شده است که در آن به موضوعات اجتماعی و محافل و مسابقات قرآنی بیش از پیش پرداخته خواهد شد.
به گفته خالقی؛ عمولاً ایام نوروز و مخصوصاً ماه مبارک رمضان پرکارترین روزهای رادیو قرآن است.جامعه هدف آحاد مردم مسلمان ایران و جهان است. که در این بین به نسل جدید و جوان توجه بیشتری می‌شود.
مدیر گروه جامعه، محافل و مسابقات رادیو قرآن وعده داد: به مخاطبانمان وعده می دهیم که از این پس برنامه‌های میدانی و خارج از استودیو بیشتر خواهد شد انشاءالله به معنای واقعی کلمه شبکه سراسری خواهیم بود. به طوری که با برنامه‌های مختلف در سراسر کشور حضور خواهیم یافت و برنامه سازی خواهد شد.

«کیوان نژادسیفی» مدیر گروه تلاوت و نغمات رادیو قرآن نیز با اشاره به ساختار جدید رادیو قرآن گفت: رادیو قرآن در ساختار جدید سه گروه برنامه سازی دارد شامل: گروه تلاوت و نغمات، گروه آموزش علوم قرآنی و گروه جامعه، محافل و مسابقات است که این گروهها مسئولیت برنامه سازی در موضوعات مختلف را دارند و در کنار گروه فضای مجازی نیازهای قرآنی مخاطبان را در دوبخش جامعه متخصص قرآنی و عموم مردم مورد توجه قرار می دهند. دو کانال رادیویی تلاوت و ترتیل نیز بصورت تخصصی آثار حرفه ای عرصه تلاوت قرآن را در اختیار قرآن دوستان قرار می دهند.
وی خاطر نشان کرد: رادیو قرآن در کنار رادیوهای تلاوت و ترتیل شبکه رادیویی قرآن را تشکیل می دهند، در تلاش است نیازهای تخصصی و عمومی جامعه را در حوزه قرآن خوانی و مفاهیم متعالی قرآن برآورده کند.
کیوان نژادسیفی با بیان اینکه رویکرد جدید رادیو قرآن تمرکز بیشتر بر ساختارهای آوایی تلاوت و مخاطب قراردادن عموم جامعه با سطوح و سلیقه‌های مختلف است، افزود: پیام رادیو قرآن به مخاطبان عزیز در سالگرد شبکه این است که رادیو قرآن را یک رسانه مردمی‌ بدانند و هر آنچه نیاز قرآنی در حوزه‌های مختلف دارند و برای اصلاح سبک زندگی خود از طریق برنامه‌ها و راههای ارتباطی شبکه مراجعه کنند.
شعاری که انتخاب شد، "صدای اهل ایمان" ، با این هدف بود که معتقدیم هم صداهایی که از رادیو قرآن پخش می‌شود از قاریان و حافظان و مفسران و حتی مردم همگی اهل قرآن و به تبع آن اهل ایمان هستند و هم مخاطبان رادیو قرآن، چون مأنوس با قرآن هستند یا معتقد به آن، اهل ایمان محسوب می‌شوند انشاءالله.

امتیاز شما