امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

نقش گسترده و کلیدی زنان در به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی

مشاهده ۴۱۶
۱۴۰۱/۱۱/۱۶- ۱۴:۰۳

قیام ۱۷ شهریور بدون حضور زنان انقلابی، میسر نبود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، عبدالحسین الله‌ کرم، راوی تاریخ شفاهی انقلاب روز پانزدهم بهمن به  استودیوی شبکه جام جم آمد.

الله‌کرم گفت: من در ایام انقلاب در اوایل بیست سالگی  بودم. انقلاب به مفهوم دگرگونی عمیق است. اگر تغییر و تحولات اجتماعی به شکل آرام و تدریجی باشند، جنبش نام دارند، و در صورت عمیق و چندجانبه بودن، تبدیل به یک انقلاب می‌شوند.

وی افزود: ما در روزهای انقلاب شاهد حرکت گسترده مردمی‌بودیم. بعضا جمعیت دو میلیونی بدون توجه به حکومت نظامی در تهران به خیابان‌ها می‌آمدند و این آدم‌ها تنها از یک قشر خاص نبودند. پیر و جوان، قشر ضعیف و ثروتمند، همگی به خیابان‌ها می‌آمدند و یک صدا درخواست خود را فریاد می‌زدند.

الله‌کرم اظهار کرد: در سال چهل و دو ما هنوز مبارزات مردمی نداشتیم. در آن زمان افراد زیادی مانند شهید مدرس، آیت‌الله حائری، مصدق یا کاشانی، در حال مبارزه با استکبار بودند. گرچه لایه‌هایی از مبارزات آن‌ها با حمایت مردم مواجه شد، اما نمی‌توان گفت که مبارزه آن‌ها از نوع  مردمی‌بود و دلیل زودتر پیروز نشدن انقلاب نیز همین است.

وی در ادامه گفت: در قیام ۱۵ خرداد نیز تنها اعتراض به یک موضوع و شخص خاص و نه به کل نهاد و بنیان کشور وارد بود. به همین دلیل است که آن را نه انقلاب، بلکه قیام می‌نامند. در نهایت سلسله‌ای از قیام‌ها بود که منجر به رخ دادن انقلاب اسلامی‌شد.
وی افزود: از سال ۴۲ تا ۵۷ فرایندی شامل مبارزه سیاسی مردم را داریم. اوج این مبارزه در تاسوعا و عاشوراست که حکومت پهلوی کاملا متوجه عدم ماندگاری خود شد. برخی می‌گویند که شاه دست به کشت و کشتار نزد اما در ۱۷ شهریور وی این کار را انجام داد بلکه موفق نشد.

الله‌کرم اظهار داشت: جریان جوش (جست و جو و شکار)، جریانی است که آمریکایی‌ها در ویتنام درست کرده بودند تا افراد موثر را پیدا و شکار کنند. این گروه شامل افرادی از نیروی هوایی رژیم سابق بود که تحت تعلیم و کنترل موساد قرار داشتند.  این گروه حتی بعد از انقلاب نیز نفوذ اولیه را شکل داد.

وی درمورد خاطره خود از روز ۲۲ بهمن گفت: در روز انقلاب، به سبب درگیری‌های زیادی که در جریان بود، ما نیز در تکاپو بودیم. به یاد دارم که باید خود را به میدان دماوند می‌رساندیم. آخر شب در جایی نزدیک به خیابان مولوی تهران و در یکی از پایگاه‌ها مقاومت شکل گرفت.

وی درمورد نقش زنان در انقلاب اسلامی‌ گفت: اساسا خانم‌ها با تدبیر امام به صحنه انقلاب آمدند. حضور زنان در ساخت کوکتل مولوتوف که در روز انقلاب از آن استقاده کردیم نیز نقشی کلیدی داشت. از طرفی قیام ۱۷ شهریور بدون حضور زنان انقلابی، میسر نبود.

وی در آخر گفت: ما در کنار تحریم نیز یک تحریف نیز داریم که به مراتب خطرناک‌تر است. شبکه اجتماعی از دو عنصر مهم همزمانی و بی‌زمانی برخوردار هستند. این دو عنصر پایه جامعه شبکه‌ای است که زمینه تحریف را فراهم می‌کند. همین تحریف‌ها هستند که قاسم سلیمانی را نه یک قهرمان، بلکه به عنوان تروریست می‌خواند! در اینجا ما وظیفه داریم که همواره آگاه باشیم و در زمینه مقاومت، وحدت داشته باشیم.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در صفحه اینستاگرامی @shabneshini. irani بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما