امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
در مراسم طلایه داران نور، گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد؛
در مراسم طلایه داران نور، گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد؛

تجلیل از پیشکسوتان انقلاب اسلامی

مشاهده ۹۸۵
۱۴۰۱/۱۱/۱۹- ۱۰:۳۰
تعداد بازدید:985

مراسم طلایه داران نور (گرامیداشت شهدای پیروزی انقلاب اسلامی ) با حضور پیمان جبلی رئیس صداوسیما، امیرحسین قاضی زاده رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت، جمعی از خانواده‌های معزز شهدای انقلاب اسلامی از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ و جمعی از هنرمندان در مرکز همایش های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این مراسم پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با خوشامدگویی به خانواده‌های شهدا عنوان کرد: نگاه نافذ مادران، همسران و فرزندان شهدا این پیام را منتقل می‌کند که کاری را که ما می‌بایست کردیم، شما چه کردید؟ امیدواریم همه ما مشمول شفاعت فرزندان و عزیزانی که عکس های شان زینت بخش این مراسم است، باشیم.

وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش «طلایه داران نور »خاطرنشان کرد: این همایش برای این برگزار شد که بگوییم اگر در این کشور هستیم و امنیت داریم به برکت وجود شهدا است. دکتر جبلی با تشبیه شهدای انقلاب به شهدای کربلا و اشاره به اهمیت السابقون در مسیر انقلاب اسلامی‌گفت: ما در مسیر انقلاب اسلامی، همواره شهید داده ایم حتی زمانی که جنگ تحمیلی پایان یافت نیز باب شهادت همچنان باز است اما در میان تمام شهدا، متاسفانه شناخت ما از شهدای دوران قبل از انقلاب، کمتر است.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برآیند حرکتی است که از ابتدای تاریخ شروع شده تا ابد ادامه دارد گفت: اگر قبل از انقلاب، سکوت هر مسلمان خیانت بود و حرام، در حال حاضر هم آنهایی که آن دوران و مصائبش را به یاد دارند، نباید سکوت کنند. سکوت پیشکسوتان انقلاب شایسته نیست و باید به میدان بیایند.
رئیس صداوسیما با اشاره به تاریخ سازی توسط دیگران عنوان کرد: آنها که منتظر بودند نسل جوان بیاید و شروع به تاریخ سازی و تحریف کنند، بیکار نمی نشینند. بخشی هم قصور ماست که در روایتگری تاریخ کوتاهی داشته ایم. کوتاهی کردیم که منافقینی که ۱۷ هزار هموطن ما را شهید کردند الان در جایگاهی هستند که متاسفانه نسل جوان و نوجوان نسبت به جنایات آنها آگاهی ندارد.
جبلی با تأکید بر اینکه در دوران تحول در صداوسیما بنا داریم با نگاهی نو به موضوعات انقلاب اسلامی‌که مغفول مانده بپردازیم گفت: یکی از موضوعات پاسداشت و نکوداشت افرادی چون شماست، از شما می خواهیم دست ما را برای ساخت برنامه‌های مختلف در این حوزه بفشارید.
جبلی در پایان افزود: از برادر عزیزم آقای دکتر قاضی زاده، رییس بنیاد شهید تشکر می‌کنم که بانی مشارکت در این مراسم شدند تا در خدمت خانواده شهدا باشیم، ما آماده به تصویر نگاشتن ایثارگرانی هستیم که تمام وجودشان را فدای انقلاب کردند.

        

ملتی که حافظه تاریخی ندارد محکوم به تکرار است

در ادامه قاضی زاده، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی‌با اشاره به مبارزه‌های مردمی در ایران یادآور شد: مردم ایران از دیرباز قیام هایی را تجربه کرده بودند. زمان قاجاریه در جریان مشروطه و در اوایل عصر پهلوی دوم، در جریان نهضت ملی نفت نمونه‌هایی داشتیم اما هر بار به علت فاصله ای که بین جریان روشنفکری وقت و نهضت دینی رخ داد قیام مردم به حاشیه رفت‌
معاون رئیس جمهور ضمن تشکر و قدردانی از رئیس سازمان صداوسیما، گفت: صداوسیما در روایتگری همواره در میدان حضور دارد و برنامه‌های متعددی را برای روایت صحیح از مردم ایران تدارک دیده است که باید دقیق و صحیح بیان شود زیرا ملتی که حافظه تاریخی ندارد محکوم به تکرار است. ما نباید بگذاریم جای شهید و جلاد عوض شود و شخصی مثل «پرویز ثابتی» رئیس ساواک تهران که جنایت‌های او ثابت شده است تاریخ را به‌گونه‌ای دیگر روایت کند.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: باید شهدای انقلاب را به عنوان نماد و الگو به نسل جدید معرفی کنیم و اینکه چرا نسل اول انقلاب زحمت کشید و کوتاه نیامد سؤالی است که باید پاسخ آن را به نسل جدید داد و امیدوارم با وحدت عمل بتوانیم این عقب ماندگی را جبران کنیم. بنیاد شهید و امور ایثارگران برای همکاری با دستگاه‌های دیگر در این زمینه آمادگی دارد و همه امکانات باید بسیج شود تا بتوانیم به خانواده ایثار و شهادت احترام بگذاریم و به این عزیزان خدمت کنیم.

خون شهدا نگه دارنده امروز انقلاب اسلامی است

سید محسن اندرزگو، فرزند شهید حجت الاسلام اندرزگو هم گفت: شهید اندرزگو از شهدای پیروزی انقلاب اسلامی‌بود که ساواک ۱۵ سال در تعقیب و گریز او بود. در گزارشی که ساواک برای شاه نوشته بود با دستگیری و کشته شدن او ۸۰ درصد هجمه‌ها کاسته می‌شود و برای مرده و زنده شهید اندرزگو ۶ میلیون تومان تعیین کرده بودند. وی ادامه داد: تهرانی رییس ساواک بعد از شهادت ایشان به کمیته ضد خرابکاری دوران پیش از انقلاب رفت و اعلام کرد با شهادت اندرزگو، انقلاب اسلامی‌پایان یافته اما امروز شاهدیم خون این شهدا نگه دارنده امروز انقلاب اسلامی است.

         

نامه‌هایی از زندان؛ روایت سرودن حبسیات

سیدعلی موسوی گرمارودی از پیشگامان شعر انقلاب نیز در این مراسم گفت: در زمان شاه برای فعالیت‌های انقلاب به سه سال زندان محکوم شدم اما بیش از چهار سال در زندان ماندم. بعد از اینکه دموکرات ها در آمریکا مستقر شدند به شاه فشار آوردند که آنها را آزاد کنید. آنها هم سوء استفاده کردند و می‌گفتند بنویسید اشتباه کردیم تا شما را آزاد کنیم. ١٦ بار در زندان از من خواستند که این جمله را بنویسم اما قبول نکردم.
وی افزود: خاطرات زیادی از آن دوران دارم که در برخی مجلات و روزنامه‌ها منتشر کردم. از جمله این خاطرات با نام «دوزخ به دور» بود که پیش از انقلاب در کیهان منتشر و همان بهانه ای برای دستگیری دوباره ام شد. وی در پایان سخنانش اشعاری با نام «آواره خراسانم» و «نامه ای از من به پدر» را برای جمع خواند و گفت: در فاصله زمانی ۶ شهریور ۵۲ تا ۳۱ خرداد ۵۶ در شکنجه گاه ساواک تصمیم گرفتم شعرهای «حبسیه‌ها» را به شکل نامه بیرون زندان برای خانواده بفرستم و بعد از بازگشت از زندان تنظیم وچاپ کردم.

قیام مردم پیشوا و ورامین

حسن اصلانی از مبارزان و شاهدان عینی قیام 15 خرداد 42 و کفن پوشان پیشوا هم به بیان خاطرات  پیش از انقلاب اسلامی‌پرداخت و گفت: در سومین روز عزای امام حسین(ع) در صحن امام زاده جعفر پیشوا بودیم که به ما خبر دادند امام خمینی (ره) را دستگیر کرده‌اند. جمعیت به انتهای بازار پیشوا حرکت کرد و در آن روز باشکوه جمعیت حدود 5 هزار نفری پیشوا و ورامین برای آزادی امام خمینی (ره) به سمت تهران رفتند که آن ماجرا رخ داد‌.

خدا خواست خواننده سرود انقلاب شوم

رضا رویگری بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون نیز در این مراسم گفت: خواندن  سرود درباره انقلاب و همچنین بازی در نقش کیان در سریال مختارنامه از افتخارات زندگی ام است و آن را از لطف خدا می دانم. از مادران و همسران و خانواده شهدای حاضر در این همایش درخواست دعای خیر دارم تا از بیماری رهایی یابم و بتوانم به کارهای هنری ادامه دهم.

در این مراسم گروه سرود زینبیون دو سرود انقلابی را اجرا کردند. در این همایش از هنرمند فقید مرحوم امیر قویدل بازیگر و کارگردان انقلابی سینما و تلویزیون، استاد سینا واحد نویسنده و پژوهشگر، حجت الاسلام سید حمید روحانی تاریخ نگار، محمدحسن زورق استاد دانشگاه و از مدیران اسبق صداوسیما، مرحوم حسن فرحبخشیان (ژولیده نیشابوری) شاعر ، رضا رویگری ،  فرزند شهید محمد جواد باهنر  و فرزند شهید اسدالله لاجوردی تجلیل شد.

در بخش پایانی نیز برخی خانواده‌های شهدا  روی سن آمدند و مورد قدردانی قرار گرفتند.

گرفتن عکس یادگاری از خانواده‌ها همراه با قاب عکس فرزندانشان زینت بخش پایانی این مراسم بود.

آلبوم تصاویر خبر را در لینک زیر ببینید:

https://www.pririb.ir/portal/PhotoSlider3/2075

 

امتیاز شما