امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

فیلم‌نامه آماده تولید

مشاهده ۱۲۸۹
۱۴۰۱/۱۱/۲۳- ۱۳:۳۵

از زمان شروع به کار دفتر فیلمنامه رسانه ملی ۵۰۶ طرح دریافت و دهها طرح فیلمنامه تایید شده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیر تولید، تامین و بررسی دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی گفت: دفتر اداره کل فیلم‌نامه یکی از ضروریات تولید محتوا در رسانه‌ ملی است که ذیل سند تحول سازمان در افق ۱۴۰۵ و با دستور رئیس سازمان صداوسیما تاسیس شد.

این اداره کل موظف است تولید متن‌های نمایشی و فیلم‌نامه‌های سازمان صدا‌سیما را به صورت راهبردی، هدفمند و متمرکز کند.

اکرم صادقی افزود: مدیریت تولید، تامین و بررسی فیلم‌نامه، اصلی‌ترین بخش فعالیت دفتر فیلم‌نامه رسانه‌ملی است که ماموریت‌های ارزیابی و بررسی متون، مشاوره و نظارت و تامین و نگارش متون نمایشی را به عهده دارد.

سفارش نگارش طرح‌ها و فیلم‌نامه‌ها بر اساس محورهای دوازده‌گانه سند تحول و در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ را به عنوان مبنای کار قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین برای بخش تولید فیلم‌نامه، از موضوعاتی که بر اساس محورهای دوازده‌گانه سند تحول ارائه شده‌است به نویسندگان و کارگاه‌های فیلم‌نامه‌نویسی که در این عرصه به صورت حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای مشغول نگارش هستند سفارش نگارش می‌دهیم که این روند از ایده و طرح آغاز می‌شود تا به فیلم‌نامه نهایی برسد.

صادقی خاطرنشان کرد: در بخش تامین، دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی طبق فرآیندی مشخص، فیلم‌نامه‌های نگارش‌شده را از همه موسسات حقوقی و اشخاص حقیقی دریافت می‌کنیم و فیلمنامه‌ها بعد از کارشناسی دقیق که منطبق با معیارها و دستورالعمل‌های دفتر فیلمنامه رسانه ملی است مطالعه و کارشناسی می‌شود و متن‌هایی که دارای استانداردهای در مدنظر باشند خریداری می‌شوند.

مدیر تولید، تامین و بررسی دفتر فیلمنامه رسانه ملی افزود: گروه کارشناسی، مشاوره و ناظران این مدیریت ۶۳ نفر هستند که از استادان و فیلم‌نامه‌نویسان باتجربه و متعهد از تمام شهرهای ایران انتخاب شده‌اند و بر ارزیابی و تولید متن‌ها و فرایندها نظارت کافی دارند. بر اساس گزارش‌های کاری، آن‌ها به‌خوبی بر قالب و محتوا اشراف دارند و تعامل خوبی هم با نویسندگان و ارائه‌دهندگان متن‌ها برقرار کرده‌اند.

بخش بررسی فیلم‌نامه که پرحجم‌ترین و پرکاربردترین بخش این مجموعه است از دو قسمت«کارشناسی و ارزیابی فیلم‌نامه» و قسمت «مشاوره فیلم نامه» تشکیل شده‌است.

وى ادامه داد: در بخش کارشناسی و ارزیابی فیلم‌نامه، شماره تماس ۰۹۳۶۴۵۱۲۵۹۰ را که مربوط به اداره کل فیلم‌نامه است به این امر اختصاص داده‌ایم تا تمام تهیه‌کنندگان، کارگردانان، نویسندگان و فیلم‌نامه‌نویسان بتوانند طرح هایشان را از طریق نرم‌افزار «بله» بدون واسطه و بر اساس آیین‌نامه محتوایی و اجرایی که از قبل مشخص و تعیین شده‌است به دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی ارائه کنند.

بر اساس آیین‌نامه‌های ارائه‌شده، در هر طرح ذکر نام طرح، نام نویسنده، نام ارائه‌دهنده، نسبت طرح با محورهای دوازده‌گانه واجد اولویت محتوایی سند تحول سازمان صداوسیما در افق ۱۴۰۵، قالب طرح، منبع اقتباس، تاریخ ارائه و شماره تلفن ارائه‌دهنده الزامی است. تمام فرایندها و جزئیات لازم دیگر نیز با دقت در آیین‌نامه‌های اجرایی و محتوایی ذکر شده‌اند.

مدیر تولید، تامین و بررسی دفتر فیلم‌نامه رسانه‌ملی تاکید کرد:  از آنجاکه«طرح»، پایه و اساس هر فیلم‌نامه‌ای است در این مجموعه در ابتدا فقط طرح‌ها پذیرفته می‌شوند و پس از آن، «متن نمایشی» از نظر قالب و محتوا کارشناسی می‌شود و در فرایند«فیلم‌نامه آماده‌ تولید» قرار می‌گیرند.

صادقی با اشاره به اینکه از زمان شروع به کار دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی تاکنون ۵۰۶ طرح به دفتر ارسال شده که از این تعداد ده‌ها طرح تایید شده‌است و با نویسندگان آن‌ها بابت توجیه نکات کارشناسی و مورد نظر دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی جلسات حضوری برگزار شده‌است و این طرح‌ها در فرایند نگارش قرار گرفته‌اند.

صادقى با اشاره به تداوم ارسال طرح‌ها و کارشناسی و ارزیابى دقیق آن‌ها گفت: ارائه‌دهندگان طرح‌ها از همان طریقی که طرح‌هایشان را ارسال کرده‌اند می‌توانند پیگیری کنند و مطلع شوند که طرح هایشان در چه مرحله‌ای از فرایند کارشناسی و بررسی است. ضمن اینکه نتیجه ارزیابی‌ها به صورت مکتوب برای ارائه‌دهنده هر طرح ارسال خواهدشد.

مدیر تولید، تامین و بررسی دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی افزود: بعد از حصول نتیجه کارشناسی، با نویسندگان جلسات حضوری برگزار می‌شود و فیلم‌نامه‌نویسان متعهدی که حتی شاید برای نخستین بار باشد که در رسانه ملی فیلم‌نامه ارائه مى‌کنند نیز از این قائده مستثنا نیستند و بعد از اصلاح و بازنویسی موارد مطرح شده و رفع اشکالات اصلی طرح، به مرحله نهایی و عقد قرارداد می‌رسند. برای نگارش فیلم‌نامه نیز همراهی و نظارت یک کارشناس برای تامین نتیجه حداکثری در نظر گرفته شده‌است.

در بخش مشاوره و اجرا نیز ۳۱ سریال مراحل اولیه را گذرانده و در مسیر نگارش و تولید قرار دارند. در پایان، این اداره از همه نویسندگان حقیقی و حقوقی دعوت می‌کند تا در این عرصه که مبتنی بر«عدالت» و «حرفه‌ای‌گری» طراحی شده‌است مجموعه دفتر فیلم‌نامه رسانه ملی را یاری کنند.

 

 

امتیاز شما