امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
عملکرد صداوسیما برای نمایندگان مردم در نمایشگاهی ارائه شد؛
عملکرد صداوسیما برای نمایندگان مردم در نمایشگاهی ارائه شد؛

"قرارگاه امید" در خانه ملت

مشاهده ۸۸۰
۱۴۰۱/۱۱/۲۳- ۱۴:۳۳
تعداد بازدید:880

همزمان با ایام الله دهه فجر و چهل وچهارمین ســالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نمایشگاه «قرارگاه امید» به همت معاونت حقوقی و امور مجلس رســانه ملی و همکاری مرکز طرح، برنامه و بودجه سازمان با شعار «فرصت بیافرینیم» از روز یکشــنبه ۱۶ بهمن سال ۱۴۰۱ به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه‌های مجلس شورای اسلامی‌برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، «قرارگاه امید» با هدف ارتقای تعامل رسانه ملی و خانه ملت، آخرین عملکردها و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای سازمان صداوسیما را برای نمایندگان تشریح‌ کرد و تازه‌ترین گزارش‌های توصیفی- تحلیلی، پژوهش‌های تخصصی و دستاوردهای فنی رسانه ملی را به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه شامل میزهای رسانه، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، هویت ملی، فضای مجازی، رویدادها و مناسبت‌ها، ماه شیشه‌ای، سامانه پنجره، افکارسنجی، تحقیقات و خودکفایی، هوش مصنوعی، فرستنده و سیگنال‌رسانی و فناوری‌های جدید تولید و پخش بود.

در این نمایشگاه سه روزه، نمایندگان مجلس و بازدیدکنندگان به مشاهده و بررسی عملکرد رسانه ملی در موضوعات مختلف پرداختند، پژوهش‌های جدید مرکز تحقیقات صداوسیما در حوزه افکارسنجی و نظرسنجی را دیدند و آخرین دستاوردهای فنی رسانه ملی را مشاهده کردند. علاوه بر این، ۱۶ موضوع جریان‌ساز همچون الگوسازی از سردار دل‌ها، پاسداشت زبان و ادبیات فارسی به‌عنوان زبان معیار، مهمانی ۱۰ کیلومتری، سرود سلام فرمانده، تقبیح سقط جنین، آموزش احکام شرعی به زبان ساده و... در قالب موشن‌گرافی در تابلوهای متعدد به نمایش گذاشته‌شد.

در محل برگزاری این نمایشگاه با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص این نمایشگاه به گفت‌وگو پرداختیم.

 از مشکلات و تنگاه‌های مالی سازمان صداوسیما باخبرم

 احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: از آنجاکه خودم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هستم، از مشکلات و تنگاه‌های مالی سازمان صداوسیما، به‌ویژه با توجه به هزینه‌های سنگینی که برنامه‌سازی در سال‌های اخیر پیدا کرده، باخبرم.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی‌گفت: با این بودجه ناچیزی که دولت‌ها برای رسانه ملی اختصاص می‌دهند واقعا نمی‌شود انتظار رسانه‌ای ملی یا همان دانشگاهی را که حضرت امام (ره) ازصداوسیما خواسته‌بود، داشت.

وی با اشاره به جنگ رسانه‌ای دشمن در شبکه‌های مختلف و اینکه  این شبکه‌ها، به شکل سنگین، ملت ایران را بمباران تبلیغاتی رسانه‌ای می‌کنند، تصریح‌کرد: در چنین اوضاعی، سازمان صداوسیما باید با یک لایحه تدوین شده، طرحی به مجلس بیاورد تا بتواند منابع درآمدی جدیدی ایجاد کند و ما بتوانیم به تصویب آن کمک کنیم.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس با بیان اینکه اتکای همیشگی رسانه‌ملی به یک بودجه است که دولت برای آن‌ها اختصاص می‌دهد و البته کاملا هم پرداخت نمی‌شود، یادآورشد: در طول سال، رقمی از محل منابع حاصل از آگهی و تبلیغات به رسانه ملی تکلیف می‌شود که درآمد کسب کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با ذکر این موضوع که وضعیت فعلی صداوسیما طوری است که سال به سال در حال پسرفت است؛ زیرا پول و بودجه‌ای در کار نیست، گفت: صداوسیما باید بر روی درآمدهای پایدار کار کند تا بتواند اتکایش به این بودجه‌های ناچیز را قطع کند و به سمتی برود که خودش بتواند در هر وضعی خودش را اداره کند. این موضوع می‌طلبد صداوسیما بررسی کند در چه حوزه‌هایی می‌تواند درآمدزایی قانونی برای این سازمان ایجاد کند و هرجا که مشکل یا خلأ قانونی برای این کار دارد از مجلس کمک بگیرد و ما نیز حتما تصویب خواهیم‌کرد.

ارکانی در پایان اظهار داشت: جاهایی که امکان ایجاد منابع درآمدی جدید برای سازمان صداوسیما وجود دارد و قاعدتا منابع درآمدی و بودجه‌ای کافی باشد، حتما برنامه‌های بهتر و فاخرتر و همچنین سریال‌های بهتری ساخته می‌شود و قاعدتا گرایش مردم به صداوسیما مطلوب‌تر خواهدشد.

 خودکنترلی و ارزیابی

 روح الله ایزدخواه، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: نمی‌دانم نمایشگاه قرارگاه امید، سال‌‌های قبل هم بوده یانه، اما این فکر، کار خوبی است که صداوسیما به‌نوعی شاخص‌گذاری و بودجه خودش را مشخص کرده‌است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس گفت: با این شیوه رسانه ملی، هم نقاط قوت و هم نقاط ضعف مشخص می‌شود و کمک می‌کند که رسانه خودش را ارزیابی کند.

وی با مثبت و مفید ارزیابی‌کردن این اقدام گفت: من احساس می‌کنم نوعی خلأ و کم‌کاری بین صداوسیما با مجلس وجود دارد و حضور صداوسیما برای در جریان قرارگرفتنش در قانون‌گذاری ضعیف است.

ایزدخواه افزود: در حال حاضر، واحد خبر صداوسیما در مجلس کارشناس دارد و استنتاج می‌کنند، اما در فضای قانون‌گذاری مجلس و استدلال‌ها کم‌تر حضور دارند. وی گفت: این امر زمانی محقق می‌شود که صداوسیما ضمن پوشش رسانه‌ای فضای مجلس بتواند بیش‌تر از آن، از جهت‌گیری‌های مختلف در زمینه فرهنگ  و در قانون‌گذاری هم آگاه شود، زیرا به فرموده حضرت امام (ره) صداوسیما یک دانشگاه عمومی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: صداوسیما بدون اینکه خودش بخواهد باید در فرهنگ سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری جبهه و موضع داشته‌باشد تا بتواند به‌خوبی قضایا را تبیین کند. مثلا فرض کنید اگر موضوع افزایش حقوق مطرح است و این موضوع چالش‌هایی دارد این را صداوسیما خوب به مردم منتقل و تبیین کند.

ایزدخواه در پایان گفت: سرجمع این نمایشگاه نشان می‌دهد که تحول در صداوسیما شروع شده و امیدواریم گروه جدید بتواند همین مسیر را ادامه بدهد و تحول واقعی را رقم بزند.

 نشان دادن توانمندی‌ها

 سارا فلاحی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در بازدید از نمایشگاه «قرارگاه امید» گفت: برای من سوال بود که هدف صداوسیما از برپایی این نمایشگاه چه بوده که گفته شد هدف، نشان دادن توانمندی‌ها بوده است. وی گفت: برخی ایرادات و نقاط ضعف در گذشته بوده است که  الان آمده‌اید و آن‌ها را  بررسی می‌کنید. این خوب است که توانمندی‌ها را نشان دهید، نقاط ضعف را ببینید و آن نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنید و نقاط قوت هم تقویت شود.

نماینده ایلام، سیروان، چرداول، ایوان و مهران تاکید کرد: باید با ایده‌های جدید این جنگ ترکیبی را مدیریت کنیم. اساس این جنگ ترکیبی، جنگ رسانه است، زیرا روایت اول باید برای ما باشد تا بتوانیم اولین پذیرش عمومی را بگیریم.  وی با اشاره به  برنامه«شیوه»  گفت:  این برنامه باید خیلی زودتر تهیه می‌شد و ما باید چندسال قبل فضای گفت‌وگو و مفاهمه را ایجاد می‌کردیم که شاید اگر ایجاد می‌شد یکی از مزایای آن این بود که از التهابات جامعه کم می‌کرد.

سارا فلاحی با بیان اینکه نقدی به صداوسیما دارم و  احساس می‌کنم باید ارتباط برای افرادی که توانمند و تحلیلگر هستند، وجود داشته‌باشد تا بتوانند در برنامه حضور پیدا کنند، گفت: صداوسیما باید یک گروه کارشناسی داشته باشد برای دعوت از مهمانان متخصص و  باید مهمانی دعوت شود که مردم او را دوست دارند و مورد پذیرش مردم است ضمن اینکه باید از نشان دادن شخصیت های تکراری پرهیز کنید، در حالی که ما کلی افراد جوان و تحصیلکرده داریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه باید رویکردها تغییر کند و سقف گفتمانی بیش‌تر شود، گفت: صداوسیما از آن همه است. از همه افراد، سلایق و گروه‌ها باید دعوت شود تا بیایند. البته در زمان آقای جبلی این موضوع از گذشته خیلی بهتر شده‌است. رویکرد جدید خوب است به شرط آنکه تقویت شود.

وی با بیان اینکه صداوسیما برخی برنامه‌ها و گونه‌های خاصی را تکرار می‌کند که باید متنوع شود، تصریح کرد: در سریال‌ها جای قهرمان‌ها و اسطوره‌های کشورمان خالی است. غرب دارد اسطوره‌سازی و شخصیت‌سازی می‌کند درحالی که ما خودمان اسطوره داریم. اینکه روایت ما چگونه باشد و چقدر برای مردم قابل فهم باشد و در برگیری مردمی داشته باشد مهم است.

فلاحی متذکر شد: ما درباره سردار سلیمانی برنامه‌های خوبی داریم اما اگر بیاییم سریال یا فیلم سینمایی قوی تولید کنیم، خیلی خوب است؛ یک ژنرال بی نظیر ایرانی که در مبارزه با تروریسم، دنیا را به مکانی آرام تبدیل می‌کند، جای این‌گونه فیلم‌ها خالی است.

نماینده مردم ایلام با بیان اینکه ساخت پویانمایی برای اسطور‌ه‌های ایرانی ضرورت دارد گفت: صداوسیما می‌تواند لایه‌های هویتی ایرانی- اسلامی و مدرن را در آن مفصل بندی کند. می‌تواند این‌ها را به نوجوان و جوانی که امروز دچار بی هویتی شده، معرفی کند. رسانه ملی در این زمینه می‌تواند خیلی اثرگذار باشد و نقش پیش‌رو را بازی کند.

وی با بیان اینکه من موافق این نیستم که برخی می‌گویند رسانه ملی را کسی نگاه نمی‌کند، تاکیدکرد: خیلی از برنامه‌های همین رسانه را مردم تماشا می‌کنند و توانسته مردم را پای تلویزیون بنشاند و خیابان‌ها را خلوت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و  سیاست خارجی ابراز امیدواری کرد که صداوسیما اقدامات این مسیر را که در آن گام گذاشته و می‌خواهد نقش یک رسانه را همه جانبه به معنای واقعی بازی کند  تقویت کند و ما هم در مجلس  وظیفه داریم با تقویت بودجه، حمایتش کنیم.

فلاحی می‌افزاید: باید برای حوزه رسانه سرمایه‌گذاری شود، چون هزینه‌ای که می‌کنیم سرمایه می‌شود و برای ما درآمد و فرصت ایجاد می‌کند.

وی در پایان با بیان اینکه جنگی که در دنیا با ما به راه افتاده و جای جلاد و شهید عوض شده از طریق رسانه است، گفت: نمی‌شود آن‌ها پول خرج‌کنند و ما هم اینجا دست روی دست بگذاریم و بگوییم می‌خواهیم هماوردی کنیم. خیلی مهم است که بودجه مناسب برای مقابله با این جنگ به رسانه ملی اختصاص یابد.

 

 

امتیاز شما