امروز چهارشنبه  ۸ فروردين ۱۴۰۳
گزارشی از پوشش فنی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
گزارشی از پوشش فنی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

هنرنمایی حوزه فنی در ارسال سیگنال زیبایی‌ها

مشاهده ۹۵۵
۱۴۰۱/۱۱/۲۳- ۱۵:۲۲
تعداد بازدید:955

به منظور پوشش رسانه ای مراسم با شکوه راهپیمایی روز 22 بهمن، معاونت توسعه و فناوری رسانه با به کارگیری تمام امکانات و تجهیزات خود، اقدام به خدمات دهی همزمان در تهران، مراکز و همچنین پوشش بین المللی این مراسم کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،  این پوشش فنی که از مدتها قبل با راهبری معاون فنی صورت پذیرفت ابعاد مختلفی داشت که به آن اشاره می‌شود.

سیگنال رسانی

اداره کل ارتباطات زمینی و ماهوارهای با حضور در جلسات هماهنگی با همکاران معاونتهای ســیما و صدا و تعیین محل استقرار واحدهای ســیار، تجهیزات الزم ارتباط زنده را برآورد و پیش از مراســم اقدام به آماده سازی آنها کرد. در خصوص نقاط برقراری ارتباط زنده زمینی، پوشــش ارتباط زنده درخواســتی شبکه‌ها در مسیر راهپیمایی و در نقاط مختلفی همچون جایگاه ویژه ریاست جمهوری، برج آزادی، دانشگاه شریف و تصویربرداری هوایی با نصب و راه اندازی لینک مایکروویو سیار با کیفیت HD برقرار شد. همچنین 10 نقطه از مسیر راهپیمایی از طریق SNG زیر پوشش قرار گرفت.

یکی از مســیرهای ارســال گزارش و تصاویر حضور مردم در مسیر راهپیمایی، ارسال تصاویر از بالگرد است که اداره کل ارتباطات زمینی و ماهوارهای با نصب و راه اندازی تجهیزات الزم، امکان سیگنال رسانی امن از بالگرد را فراهم آورد.

دریافت سیگنال

همــکاران اداره کل فنی پخش نیز همراه با دیگر مجموعه‌های این معاونت در تهیه قاب های زیبا از زیبایی‌های برنامه‌های دهه فجر و تحویل آن به شــبکه‌های مختلف، اقدامات متعــددی را رقم زدند که می‌توان به تهیه قاب 33 تایی مراکز صداوســیما و در اختیــار قرار دادن آن به شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی برای انتخاب مراکز مورد نظر و همچنین استفاده از این قاب تصویری بر روی خروجی برخی از شبکه‌ها، تهیه قاب 12 و 16 تایی از محل ها و نقاط تعیین شده در مسیر راهپیمایی ســطح شهر تهران و در اختیار قرار دادن آن به شبکه‌های تلویزیونی به منظور انتخاب محل مورد نظر هر شبکه و همچنین استفاده از این قاب ها بر روی خروجی برخی از شبکه‌های تلویزیونی اشاره کرد.

پشتیبانی فنی

به منظور پوشش سراسری مراسم پرشکوه راهپیمایی روز 22 بهمن و پشتیبانی حداکثری از تمام شبکه‌های سراسری و استانی توسط اداره کل فنی صدا و تصویر، برای پوشش تصویری ویژه و ارائه خدمات با تامین تصاویــر هوایی، این اداره کل طی جلســات متعدد، با تمام ظرفیت در سازماندهی نفرات و تجمیع تجهیزات، کار را آغاز کرد که این تجهیزات در دو مجموعه سیار (سامانه میکسرهای تصویر، پلی‌یر رکوردر، تدوین و مونیتورینگ) چند روز پیش از مراسم سازماندهی شد.

همکاران این اداره کل پس از اســتقرار در ساختمان 9 دی از همان ســاعات اولیه صبح با راه اندازی ســامانه‌ها و برقراری ارتباطات الزم با گروه‌های هوایی و واحدهای سیار، لینک های ارتباطی با نودال و ماهواره را برقرار کردند و آماده ادای وظیفه شدند.

تصاویر هوایی

تصویربرداری هوایــی از ویژه برنامه‌های دهه فجر ســال 1401 بود که در دستور کار واحد پشتیبانی و خدمات هوایی اداره کل مالــی و اداری معاونت قرار گرفت، لذا بــه منظور اخذ مجوزهای الزم در زمینه صــدور امریه تخصیص بالگرد به ســازمان صداوســیما در تهران و مراکز استانی، پرواز بالگرد و صدور مجوز پرواز ریزپرنده برای تصویربرداری هوایی در چهار نقطه از مســیر راهپیمایی روز 22 بهمن، مکاتباتی صورت گرفت و جلســات متعددی برگزار شــد. در ایــن زمینه هماهنگــی الزم بــه منظور پرواز بالگرد و تصویربرداری هوایی در 20 شهرســتان در سراســر کشــور در مراسم میهمانی الله در 13 بهمن و راهپیمایی یوم الله 22 بهمن و همچنین در تهران برای مراسم 12 بهمن سالروز ورود امــام خمینی(ره) تصویربــرداری هوایی از فرودگاه مهرآباد تا بهشــت زهرا(س)، مراسم مهمانی الله و غبار روبی مزار شــهدا، تصویربرداری هوایی از گلزار بهشت زهرا(س)و آرامستان زرتشتیان و مســیر راهپیمایــی روز 22 بهمن از میدان انقلاب تا میدان آزادی صادر شــد و طبق برنامه تصویربرداری‌های هوایی انجام و در اختیار شبکه‌های بهره بردار قرار گرفت.

تمهیدات الزم اداره کل ساختمان و تاسیسات

با توجه به اهمیت و زیر بار بودن کامل استودیوها در مناسبت دهه فجر، اداره کل ســاختمان و تاسیسات با استفاده از تجارب سالهای گذشته، اقدامات و تمهیدات متعددی در حوزه ساختمان و تاسیسات رسانه را رقم زد. مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته و پس از گرفتن مجوزهای الزم، منابع برق بدون وقفه بررســی شــد و در چند مرحله بانک باتری‌ها پایش و با بررسی زمان پشتیبانی و وضعیت سالمت باتری‌ها در تمام مکان‌های مهم مرتبط با دریافت و ارسال سیگنال ارزیابی و مشکلات احتمالی مرتفع شد. تمام مولدهای برق اضطراری جام جم بررسی و طبق برنامهر یزی انجام شده زیر بار قرار داده شدند تا عملکرد مولدها در زمان قطع برق شهر شبیه سازی و با ارزیابی کامل، مشکلات آن قبل از ایجاد بحران برطرف شود. منابع سوخت مولدها نیز بازبینی و تمام منابع سوخت برای مواقع قطع برق پر شدند.

زیرساخت اداره کل زیرساخت و مرکز داده که ارتباطات رسانه ملی در بستر فضای مجازی را مدیریت می‌کند نیز در این ایام، روزهای پرفشاری را سپری کرد. زیرســاخت ارتباطی برای دستگاههای پخش زنده از طریق بستر اینترنت و ای پی ان در تهران و مراکز اســتانها، مدیریت و افزایش ترافیک پهنای باند اینترنت، اعمال تنظیمات و محدودیتهای الزم در لبه شبکه دیتا، بازبینی و بررسی لینکهای ارتباطی جایگزین به منظور آمادگی در صورت بروز مشکل و همچنین اختصاص و افزایش فضای مناســب بر روی ســنترال اف تی پی ســازمان برای ســهولت در انتقال فایلهای ارسالی، از جمله اقداماتی بود که کارشناسان این مجموعه ضمن رصد و پایش زیرساختهای شبکه دیتا، رقم زدند.

امنیت

پیگیری جداســازی کامل فیزیکی شــبکه بخش های مربوط به پخش و از شبکه عمومی و اینترنت سازمان در شبکه‌های رادیویی، تلویزیونی و مراکز استانی (به نحوی که ارتباط فیزیکی این شبکه‌ها در هیچ نقطه ای برقرار نباشد)، اعمال مالحظات جلوگیری از نشت اطلاعات در معماری شــبکه با استفاده از شیوه نامه‌های رمزنگاری شده و نظارت بر رعایت سیاستگذاری‌های امنیتی در تبادل داده، مسدودسازی دسترســی راه دور به شبکه ســازمانی و استفاده از ســازوکارهای کنترل دسترســی(PAM ) دو عامله به جای اتصال مســتقیم، اعمال سیاســت های امنیتی ویژه برای محدود ســازی فعالیــت کالینت ها در ســاعات غیر ضروری، ادامــه روند نصب و فعال سازی حســگرهای مرکز رصد و پایش امنیت سایبری(SOC ) بر روی سرورها، اجرای مراحل آزمایش و راه اندازی راه حل مناسب برای انتقال فایل از یک محیط غیر امن به داخل رژی، بازدید تمام اســتودیوها، تحریریه، سامانه تولید و رژی معاونت های سیما، صدا و برون مرزی، تهیه و تنظیم توافقنامه سطح خدمات(SLA )حوزه امنیــت برای ارائه به شــبکه‌ها و مراکز اســتانی و همچنین تداوم پیگیری اجرای پخش زنده اینترنتی از طریق APN و ایجاد بســتر ارتباطــی کامال مجزا از شــبکه عمومی و اینترنــت و برقراری این ارتباط پشت فایروال، بخش از اقدامات امنیتی صورت گرفته توسط امور امنیت فناوری اطالعات و عملیات در این ایام به شمار می‌رود.

گفتنی است که اداره کل فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی نیز با اعزام کارشناسان خود به ایستگاه‌ها و فرستنده‌های حساس و مهم در سطح استان تهران و مراکز به وظایف خود عمل کرد.

امتیاز شما