امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
علت اوج گیری تلاش ها در بریتانیا برای برخورد با مجری «شبکه پرس تی وی» چیست؟
علت اوج گیری تلاش ها در بریتانیا برای برخورد با مجری «شبکه پرس تی وی» چیست؟

پرده ای جدید از نمایش تراژدیک «آزادی» در بریتانیا

مشاهده ۱۶۲۱
۱۴۰۱/۱۱/۲۳- ۱۵:۴۵
تعداد بازدید:1621

به تازگی نشریه «دیلی میل» بریتانیا در گزارشی با اشاره به«کریس ویلیامسون»، نماینده سابق حزب کارگر در مجلــس بریتانیا (2019-2017 ) که در دوره رهبری«جرمی‌کوربین» بر حزب مذکور، در مقام وزیر دولت در سایه نیز خدمت کرده و اکنون از امتیاز دسترسی ویژه به پارلمان بریتانیا و البته 300 مجوز خاص دیگر نیز برخوردار اســت، به طور خاص به این نکته پرداخته که شــماری از نمایندگان کنونی پارلمان بریتانیا خواستار لغو امتیازات مذکور از وی شــده اند، آن هم به دلیل آنچه همکاری‌های او با شــبکه پرس تــی وی و فعالیتش در قامت مجری برنامه«فلسطین محرمانه زدایی» این شبکه خوانده اند.

به گزارش روابط عموی رسانه ملی، آن‌ها مدعی شده‌اند که ویلیامسون راه نفوذ ایران در پارلمان بریتانیا را نیز هموار می‌کند. در واقع، آن‌ها به ادعای دیلی میل تنها به این دلیل به اقدامات علیه کریس ویلیامسون روی آورده‌اند، زیرا معتقدند او نباید در یک شبکه تحت حمایت ایران و در قالب یک موضوع جنجالی نظیر حمایت از ملت فلسطین و حقوق آن‌ها که سال‌هاست در بریتانیا به دلیل نفوذ لابی‌های صهیونیستی خطر قرمز محسوب می‌شود، اقدام کند. در این چهارچوب، این‌طور به نظر می‌رسد که به طور خاص چهار دلیل و محرک عمده را می‌توان در ماجرای تحرکات اخیر در پارلمان بریتانیا علیه کریس ویلیامسون و کشنگری وی در قالب شبکه پرس تی وی مورد شناسایی قرار داد.

 کریس ویلیامسون و تسلط بر ابعاد مختلف سیاست‌های نامشروع رژیم صهیونیستی

یکی از اصلی‌ترین محرک‌هایی که برخی را در بریتانیا به سمت تقابل با کریس ویلیامسون، سیاستمدار و تحلیلگر انگلیسی سوق داده، کنشگری جدی این فرد در حمایت از حقوق ملت فلسطین و افشاگری از ابعاد مختلف طرح‌های مخفی و نامشروع رژیم صهیونیستی است. موضوعی که ویلیامسون جدای از تحرکات رسانه‌ای فردی خود، نمودهای عینی و صریح آن را در قالب اجرای برنامه«فلسطین محرمانه‌زدایی» شبکه پرس تی وی از خودش نشان داده‌است.  تسلط وی به عنوان یک کارشناس، در حوزه مسائل فلسطین و البته نفوذ رژیم صهیونیستی و لابی‌های همسو با آن در قالب معادلات سیاسی و اجتماعی بریتانیا، بارها و بارها در برنامه«فلسطین محرمانه‌زدایی» شبکه پرس تی وی قابل مشاهده بوده‌است.

در این باره، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نباید فراموش کرد که اولا، ویلیامسون در مقام یک سیاستمدار فعال بریتانیایی تاکنون تجربیات مختلفی را از کنشگری رژیم صهیونیستی و لابی‌های همراه با آن در اقدام علیه منافع بریتانیا و همچنین ملت فلسطین در خاک کشورش داشته و اعتراضات وی نسبت به این موضوع بدون تردید دشمنی‌هایی را هم علیه وی بر انگیخته‌است؛ ثانیا، وی از زمانی که به صورت حرفه‌ای در مقام مجری برنامه «فلسطین؛ محرمانه زدایی» شبکه پرس تی وی به فعالیت مشغول شده نیز آماج حملات گروه‌های مختلف به ویژه آن دسته از نهادها و لابی‌هایی که به رژیم صهیونیستی و یهودیان تندرو وابسته هستند و عمدتا در انگلیس مستقرند، بوده‌است. 

ویلیامسون به طور خاص در جریان قسمت‌های مختلف برنامه«فلسطین؛ محرمانه زدایی» با حضور فعال در بحث‌ها و تسلط خود بر طرح‌های مخفی و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در خاک بریتانیا، دشمنی‌های زیادی را به ویژه از سوی دوستان و حامیان این رژیم به خود برانگیخته که این موضوع در اوضاع کنونی موجب تشدید تلاش‌های جریان‌های پشت پرده در این کشور برای تضعیف موقعیت سیاسی و اجتماعی ویلیامسون شده است. البته نباید فراموش کرد که ویلیامسون پیش‌تر نیز در قامت یک سیاستمدار بریتانیایی به دلیل مواضع ضد صهیونیستی خود با حملات زیادی از سوی لابی‌های صهیونیستی مواجه شده و حتی برخی فرصت‌های کاری‌اش را نیز از دست داده بود.

هراس لابی‌های صهیونیستی از تبدیل ویلیامسون به یک الگو

یکی دیگر از محرک‌های اصلی کنشگری‌های اخیر در حمله به موقعیت سیاسی و اجتماعی کریس ویلیامسون از سوی شماری از نمایندگان پارلمان بریتانیا، هراس صهیونیست‌ها و جریان‌های همراه با آن‌ها از تبدیل ویلیامسون به یک الگو در چهارچوب معادلات سیاسی و اجتماعی برتیانیاست. البته پیش‌تر نیز چهره‌ها و افرادی در بریتانیا حضور داشته‌اند که به سبب مواضع حق‌طلبانه خود در حمایت از ملت فلسطین، هدفِ حملات شدید لابی‌های قدرتمند و پرنفوذ صهیونیست که اتفاقا از قدرت فراوانی نیز در بریتانیا برخوردارند، قرار گرفته‌اند.  در این فضا، ویلیامسون نیز ادامه این جریان است و رژیم صهیونیستی به هر نحو ممکن به‌ویژه با توجه به تریبون وی در برنامه«فلسطین محرمانه‌زدایی» شبکه پرس تی وی سعی در ساکت کردن صدای او دارد. تاکنون بارها و بارها افراد و سیاستمداران مختلف نه فقط در برتیانیا، بلکه در اقصی نقاط جهان هر گاه به موضع گیری‌های تند و مداوم علیه رژیم صهیونیستی اقدام کرده‌اند، با واکنش‌های گسترده و توطئه بارِ این رژیم روبه‌رو شده‌اند و لابی‌های صهیونیستی هر اقدامی را برای  بدنام کردنِ این افراد به منظور مشروعیت بخشی به حملات غیرقانونی خود علیه این دسته از افراد انجام داده‌اند. مسلما ویلیامسون نیز از این قاعده مستثنا نیست.

کنشگری ویلیامسون در خارج از الگوهای غالبِ سیاسی در بریتانیا

محرک دیگری که سیلی از خصومت‌های تازه را برای کریس ویلیامسون سیاستمدار بریتانیایی و مجری برنامه فسلطین محرمانه زدایی شبکه پرس تی وی به همراه داشته این بوده که اساسا نظام سیاسی بریتانیا و به طور خاص دستگاه سلطنت این کشور و لابی‌های قدرتمند صهیونیستی متحد آن‌ها، تاب تحمل افراد و جریان‌هایی دیگر را در عرصه معادلات سیاسی و اجتماعی این کشور ندارند و خیلی زود نیز به این مسئله واکنش نشان می‌دهند.

دراین میان، تمام افرادی که به نحوی موثر و فراگیر و البته اقناع‌کننده(از منظر افکار عمومی) بخواهند خلاف منافع رژیم صهیوستی در خاک بریتانیا رفتار و اقدام کنند، تردیدی نیست که با واکنش‌های سخت، قهری و غیردموکراتیک جریان‌های پشت پرده روبه‌رو می‌شوند. این در حالی است که دولت‌هایی نظیر بریتانیا بارها و بارها خود را به مثابه قهرمانان آزادی بیان و اندیشه و مطبوعات در جهان معرفی کرده‌اند. در این چهارچوب، بزرگ‌ترین گناه کریس ویلیامسون در بریتانیا، کنشگریِ خارج از چهارچوب وی (از چشم لابی‌های صهیونیستیی و متحدان آن در بریتانیا) در میدان معادلات سیاسی- اجتماعی بریتانیاست.

 تشدید تلاش‌های جهان غرب در برخورد با شبکه پرس تی وی

در نهایت باید گفت که در مدت اخیر، هم‌زمان با طرح ادعاهای مختلف کشورهای غربی مبنی بر آنچه دخالت ایران در قبال جنگ اوکراین می‌خوانند و همچنین وقوع تحولات اخیر در داخل کشورمان، کنشگران غربی و متحدان آن‌ها در منطقه خاورمیانه نظیرِ رژیم صهیونیستی که میدان خوبی را پیش روی خود برای پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی‌شان مشاهده کرده‌اند، عملا دست به کار شده‏‌اند و از هر فرصتی برای برخورد با شبکه پرس‌تی‌وی و نوع خاص کنشگری آن در فضای رسانه‌ای که با روایت‌ها و گفتمان‌های مطلوب جهان غرب در تضاد است، استفاده می‌کنند.

در این زمینه، برخورد با عوامل و دست اندکاران تولید برنامه‌های مهم و موثر شبکه پرس‌تی‌وی در خارج از مرزهای ایران نظیر برنامه«فلسطین؛ محرمانه‌زدایی» نیز به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته‌است. برنامه‌ای که گفتمان‌های غربی و صهیونیستیِ رایج به‌ویژه در مسئله فلسطین را به نحوی فعال به چالش می‌کشد و اساسا منفعت این دسته از کنشگران در خاموش کردن صدای این برنامه و شبکه است.

پیش‌تر نیز عوامل این برنامه نظیر«دیوید میلر» هم به کرات هدفِ برخوردها و جّوسازی‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای جریان‌های حامی رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند(میلر پیش‌تر به دلیل مواضعش در حمایت از ملت فلسطین از دانشگاه بریستول بریتانیا اخراج شده‌بود). در این چهارچوب، تحرکات اخیر علیه کریس ویلیامسون در بریتانیا نیز در نوع خود تابعی از اقدامات و فعالیت‌های گسترده و فراگیر کشورهای غربی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها (این مرتبه از طریق نمایندگان پارلمان بریتانیا) برای برخورد با شبکه پرس‌تی‌وی و ساکت کردن صدای این شبکه است.

 

 

امتیاز شما