امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

برگزاری دوره آموزش «امید آفرینی در خبر» در معاونت امور استان‌ها

مشاهده ۶۵۹
۱۴۰۱/۱۱/۳۰- ۲۱:۰۰

حسن عابدینی معاون امور استان‌های رسانه ملی، «استدلال و منطق، احساسات و مرجعیت» را سه مرحله اقناع مخاطب در خبر دانست.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دوره آموزشی «امیدآفرینی در خبر»، ویژه معاونان و مدیران خبر مراکز استان‌ها در مجتمع آموزشی - رفاهی زیباکنار رشت برگزار شد.

این دوره آموزشی که برای نخستین بار و به همت مدیریت آموزش معاونت امور استان‌ها و با همکاری معاونت سیاسی و اداره کل آموزش سازمان برگزار شد، از ساعت ۸ صبح ۲۶ بهمن ماه جاری آغاز و ساعت ۱۸ عصر ۲۸ بهمن ، پایان یافت و شرکت کنندگان در دوره، به صورت فشرده، به مدت ۲۴ ساعت (روزانه مجموعا ۸ ساعت صبح و عصر ) با مبانی و مفاهیم امیدآفرینی در خبر بیشتر آشنا شدند.

افق تحول، ضرورت ها و چشم‌اندازها، ضرورت و اهمیت «سندمحوری» در خبر، سندمحوری بر اساس ارزش خبری شهرت، اصول طرح نامه نویسی در گزارش های خبری، ضرورت پیگیری سوژه‌ها، مدیریت زنجیره ارزش خبر، پروموشن، سرعت عمل و اهمیت «روایت اول»در جریان سازی، موضع گیری در خبر با رعایت نقد منصفانه، فنون انتقال پیام (از جز به کل )، جذاب نویسی و محاوره نویسی با رعایت زبان معیار و چالش های ارتباطات خبر مراکز با ستاد اخبار استان‌ها، از محورهای آموزشی این نشست سه روزه بود.

در روزهای اول و دوم این دوره سه روزه، علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان و در روز  پایانی، حسن عابدینی معاون امور استان‌ها، مهمان ویژه معاونین و مدیران خبر مراکز استان‌ها بودند.

علیرضا خدابخشی در سخنانی، «سندمحوری» در خبر را از ضرورت های خبر تهیه شده در رسانه ملی دانست و گفت: نبایستی خبر بر مبنای شنیده‌ها و گفته‌ها تهیه شود بلکه خبرنگاران و گزارشگران بایستی مرحله به مرحله جلو رفته و مستدل و منطقی و با ارائه سند و مدرک به تهیه خبر بپردازند و مخاطب را اقناع نمایند.

معاون سیاسی سازمان با تأکید بر اینکه رسانه ملی باید همواره جریان ساز باشد گفت: نباید بایستیم تا رسانه‌های معاند نظام، مسئله ای را ایجاد کنند و آن وقت ما صحت و سقم آن را بررسی کنیم و به مخاطب ارائه دهیم بلکه رسانه ملی بایستی رهبری فکری جامعه را عهده دار باشد.

وی با تآکید بر اینکه «خبر اول» همواره باید در اخبار رسانه ملی حاکم باشد گفت: گزارشگران و خبرنگاران ما باید همواره موضوعات اجتماعی را رصد کنند و قبل از وقوع یک موضوع یا یک حادثه به تبیین و تحلیل آن بپردازند تا به عنوان رسانه مرجع، فضای اجتماع را مدیریت کرده و نگذارند بازی به دست رسانه‌های معاند بیافتد.

عابدینی معاون امور استان‌ها نیز با بیان اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود همواره  بر ایجاد امید و نشاط در جامعه تأکید فراوان دارند گفت: اخبار رسانه ملی  بایستی امید آفرین بوده و از تأکید بر مشکلات و نارسایی‌ها اجتناب نماید.

وی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی در طول عمر مبارک ۴۴ ساله خود دستاوردهای فراوانی برای مردم داشته است گفت: هر روز ما شاهد افتتاح پروژه‌های ارزشمندی در استان‌ها در راستای استقلال نظام، خودکفایی کشور، کم رنگ شدن تحریم ها و خدمت‌رسانی به مردم می‌باشیم.

حسن عابدینی، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های اخیر خود فرمودند حتی نخبگان کشور نیز از پیشرفت های نظام و دستاوردهای شرکت های دانش بنیان اطلاع کافی ندارند گفت: این وظیفه گزارشگران و خبرنگاران است که بایستی مدام با حضور در کارخانجات تولیدی و به ویژه شرکت های دانش بنیان، با کارآفرینان و جوانان نخبه و مؤثر آنان مصاحبه کنند و اخبار پیشرفت های آنان را به اطلاع مردم برسانند.
عابدینی با بیان اینکه اقناع مخاطب در خبر دارای مراحلی است گفت: مخاطبین رسانه ملی مخاطبین هوشمندی هستند و در هر واقعه ملی بایستی «تبیین و تهییج» را توأمان انجام داد. وی  مراحل «استدلال و منطق، احساسات و مرجعیت» را سه مرحله اقناع مخاطب در خبر دانست.

گفتنی است گنجی مدیرکل اخبار استان‌ها و گودرزی، البرزی و مفتاح از مدیران معاونت سیاسی  نیز تدریس سایر مباحث علمی را در این دوره آموزشی به عهده داشتند. ضمنا در پایان دوره، از شرکت کنندگان، آزمونی گرفته شد که در صورت موفقیت، از سوی اداره کل آموزش سازمان، گواهینامه پایان دوره به این عزیزان اهدا خواهد شد.

 

امتیاز شما