امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

50 طرح آماده در منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم، فرصتی بی نظیر برای سرمایه گذاری

مشاهده ۶۳۱
۱۴۰۱/۱۲/۰۸- ۱۴:۰۳

"دکتر افشار فتح الهی" رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم یکشنبه هشتم اسفند با حضور در برنامه ی "مشاور" شبکه جام جم، فرصت های شغلی در جزیره ی قشم را برشمرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، "قشم" بزرگ ترین جزیره ی خلیج فارس، با 1500 کیلومتر مربع مساحت در نزدیک ترین فاصله از تنگه ی هرمز، از دیرباز مقصدی بی همانند برای دریانوردان و فرصتی استثنایی برای نقش آفرینی اقتصادی و تجاری ایران در توسعه ی تجارت جهان بوده است؛ گوهری گران بها که به سبب دارا بودن مناظر طبیعی استثنایی، به "جزیره ی عجایب هفتگانه ی جهان" شهرت دارد و از سال 1372 با قرارگرفتن در جایگاه اول مناطق آزاد ایران، عنوان " بزرگ ترین جزیره ی غیر مستقل دنیا" را نیز به خود اختصاص داده است. این جزیره در جایگاه یکی از مهم ترین مناطق آزاد در میان 9 "منطقه ی آزاد تجاری، صنعتی ایران"،  علاوه بر ظرفیت های قانونی مناطق آزاد به دلیل موقعیت ژئو اکونومیک و دسترسی آسان به منابع طبیعی،  در سال های اخیر با ایجاد فرصت های اقتصادی به سکویی برای رونق اقتصادی بخش جنوبی ایران تبدیل شده و فرصت مغتنمی را برای سرمایه گذاران جهانی، به ویژه ایرانیان مقیم خارج از کشور فراهم کرده است.

این مطالب بخشی از سخنان "دکتر افشار فتح الهی" رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم است که یکشنبه هشتم اسفند با حضور در برنامه ی "مشاور" شبکه جام جم، ضمن برشمردن  مزیت های سرمایه گذاری در این جزیره؛ برگزاری "اولین همایش فرصت های شغلی"در جزیره ی قشم را  فرصتی استثنایی برای آشنایی بیشتر هم میهنان با امکانات این منطقه ی آزاد دانست. وی گفت: "در این همایش که دهم اسفندماه برگزار می‌شود؛ از 50 طرح سرمایه گذاری آماده رونمایی خواهد شد. برای اولین بار برای استفاده از همه ی مزیت ها در حوزه‌های گردشگری، صنعتی و زیرساختی مطالعات انجام شده و خلاصه ی طرح ها آماده است. جانمایی‌ها مشخص شده و روشن است که هر طرح در کدام نقطه قابلیت اجرایی دارد. فعالیت های اداری صورت گرفته و روند بوروکراسی طی شده است. مجوز همه ی طرح های پیشنهادی بدون نام صادر شده و جای نام سرمایه گذار در این مجوزها خالی است. مقدمات فراهم است برای این که پس از ارزیابی و تعیین توانمندی مالی، سرمایه گذار با خیال راحت اجرای طرح ها را شروع کند."    
دکتر فتح الهی در بخش دیگری از برنامه با توضیح بیشتر در خصوص اولویت طرح ها، بر پیشنهادی بودن  طرح ها تأکید کرد و با ذکر یک نمونه، تغییر احتمالی و ویرایش طرح ها را ممکن دانست و چنین ادامه داد:  "ما اولویت ها را بر اساس نیازسنجی تعیین کرده ایم. مثلأ جزیره نیاز به آب شیرین کن دارد و ما ظرفیتی را با تکنولژی امروز پیشنهاد داده ایم. ممکن است با تکنولژی جدید به ظرفیت و سرمایه گذاری متفاوتی نیاز باشد. در این صورت طرح به تناسب این امکانات ویرایش خواهد شد. این جزیره با 500 کیلومتر ساحل، ظرفیت کم نظیری برای صنعت، گردشگری و زیرساخت دارد. در صنعت به عنوان مثال می توان از اقتصاد دریا و  صنایع دریامحور نام برد؛ فرصت هایی چون پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو و ایجاد نقاط تجاری برای تجارت این محصول که تنها بخشی از اولویت ها در حوزه ی صنعت است. صنایع نفت و گاز و طرح های صنعتی ویژه، اولویت دیگر مشخص شده در این طرح هاست. اولویت دیگر ما در حوزه ی گردشگری، به صورت هتل پنج ستاره، اماکن تفریحی و آبی و موارد مشابه تعریف شده است. همه ی50 طرح  آماده شده، پس از رونمایی در همایش دهم اسفند، در سایت سازمانی ما قرار خواهد گرفت و امیدواریم با مقدماتی که فراهم شده؛ مورد پسند سرمایه گذاران خارجی و داخلی واقع شود؛ به ویژه سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور که به دلیل علاقه به سرزمین مادری و تعصبی که در این زمینه دارند؛ همیشه پیشقدم بوده اند و از نظر ما در اولویت قرار دارند."    
مدیرعامل منطقه ی آزاد قشم در بخش پایانی برنامه با معرفی جاذبه‌های گردشگری قشم، تبلیغات در این زمینه را ناکافی دانست و از همه ی هم میهنان دعوت کرد که با سفر به این جزیره ی زیبا از جاذبه‌های بی نظیر "جزیره ی عجایب هفتگانه ی دنیا" بازدید کنند. وی گفت: در طول سال گردشگران خارجی بسیاری از ژئوسایت های مختلف جزیره ی قشم دیدن می‌کنند؛ از "جنگل های حرا"، "تنگه‌های معروف جزیره" و "غار نمکی" که طولانی ترین غار دنیا و یکی از 100 اثر برتر زمین شناسی جهان است. ما در طول سال برای میزبانی از هم میهنان عزیز آماده ایم؛ به ویژه در 8 ماه از سال که قشم با هوای بهاری و مطبوع مقصد خوبی برای سفر و فرصت مغتنمی‌برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری و آشنایی با امکانات سرمایه گذاری در این منطقه ی آزاد تجاری است.

امتیاز شما