امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت وگو با ایرنا؛
گفت وگو با ایرنا؛

«املاک ملت» می‌تواند ادامه‌دار باشد/ سوژه یابی جدید از درون مستند

مشاهده ۵۳۳
۱۴۰۱/۱۲/۰۹- ۱۱:۴۴
تعداد بازدید:533

کارگردان مستند «املاک ملت» گفت: قتی به این مستند ورود کردیم باز هم سوژه‌های خوبی از درون آن پیدا کردیم که می‌شود به آنها نیز پرداخت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مهدی فلاحی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره چالش‌های ساخت کستند «املاک ملت» گفت: ما در این مستند به سراغ مردمی رفتیم که در بطن جامعه هستند. با مسئولانی که همچنان مسئولیت دارند و با کشاورز، کارگر و راننده تاکسی که دوران قبل از انقلاب را به خاطر می‌آورند و در آنجا زندگی کرده‌اند، صحبت کردیم.

وی ادامه داد: در این مستند مردم خودشان می‌گویند در گذشته چه مشکلاتی داشته‌اند. نه درمانگاهی، نه بیمارستانی، نه آسفالتی، نه جاده‌ای و هیچ امکاناتی وجود نداشته است. حتی خاندان پهلوی وقتی می‌خواستند به این منطقه سر بزنند با هلکوپتر می‌آمدند. برای همین خود مردم توضیح می‌دهند چه مشکلاتی داشته‌اند و بعد از انقلاب چه حمایت‌هایی صورت گرفت و چه کارهای عمرانی انجام شد. در حقیقت موضوعی نبوده که به آنها بگوییم و آنها بیان کنند.

این کارگردان اضافه کرد: با یک تحقیق ساده و مراجعه کردن به این منطقه می‌توان دید که آن مشکلات وجود داشته است. بنابراین تلاش کردیم با عامه مردم صحبت کنیم و لوکیشن را به درستی نشان دهیم. از لحاظ تاریخی نیز عکس‌هایی از کاخ و زمین‌های کشاورزی آن وجود دارد که نشان می‌دهد در گذشته به چه شکل بوده و امروز به چه شکل درآمده و به این صورت تلاش مردمی‌که در آنجا مشغول به کار و امرار معاش هستند را نشان داده‌ایم.

وی در پاسخ به اینکه این مستند در استان‌های دیگر نیز ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: بله، چون این سوژه پتانسیل آن را دارد تا از زوایای مختلف مورد بررسی، تحقیق و پژوهش قرار گیرد. وقتی به این مستند ورود کردیم باز هم سوژه‌های خوبی از درون آن پیدا کردیم که می‌شود به آنها نیز پرداخت. با توجه به ماهیت، شکل و شمایل و لوکیشنی که وجود دارد و همچنین مردم بومی نازدشت که آنجا زندگی می‌کنند سوژه‌های بکر و عالی که قابل پرداخت و مستندسازی هستند در آنها وجود دارد که اگر این مستند ادامه دار باشد می‌توان به این موضوعات نیز پرداخت.

کارگردان مستند «املاک ملت» درباره اینکه آیا با ساخت این مستند به هدفی که داشتند رسیده‌اند یا خیر نیز عنوان کرد: تا حدود بسیار زیادی بله. هدف اصلی ما آگاهی مردم از تاریخ بوده است. همانطور که گفتم شروع کار ما با چند برگ کاغذ پژوهشی بود و باید راستی آزمایی صورت می‌گرفت. اموالی در اختیار خاندان پهلوی بوده که بعد از انقلاب آن را در اختیار مردم قرار دادند و این موضوع باید به درستی بررسی می‌شد.

وی افزود: به صورت لایه لایه به بررسی اسناد تحقیق و پژوهش پرداختیم. جدا از این منطقه، مناطق دیگر هم از جمله شهرستان رودان است که به خاندان قوام و پهلوی تعلق داشته و قرار بوده طبق سند تاریخی به مبلغ ۵ میلیون تومان به مردم فروخته شود که به حد نصاب نرسید و همانطور مانده بوده. بعد از انقلاب یکسری املاک تحویل مردم داده شد و بودجه یکسری دیگر را هم بنیاد مستضعفان تهیه کرد و مردم بومی نیز در آنجا به کار گرفته شدند.

به گزارش ایرنا مستند «املاک ملت» به کارگردانی مهدی فلاحی و امیراطهر سهیلی از یکشنبه شب روی آنتن تلویزیون رفت. این مستند جنجالی که به موضوع زمین‌ها و اراضی غصب شده توسط خاندان پهلوی می‌پردازد، در هر قسمت به سراغ مردم یک استان رفته و با آنها به گفتگو می‌پردازد.

امتیاز شما