امروز چهارشنبه  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳

برجستگی‌های شعر حافظ در «پارسی گویان»

مشاهده ۲۷۶
۱۴۰۱/۱۲/۱۰- ۱۱:۴۳

برنامه «پارسی‌ گویان» پنج شنبه یازدهم اسفند، با حضور دکتر محمدجعفر محمد زاده، استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی در ادامه همراهی با شعر حافظ، از ویژگی‌های منحصر به فرد اشعار این شاعر بلند نام می‌گوید.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دکتر محمدزاده، کارشناس برنامه «پارسی گویان» بیان کرد: «تاویل‌ پذیری و تحمیل‌ ناپذیری» دو ویژگی خاص غزل‌های حافظ است.

وی ادامه داد: برای فهم شعر به ویژه اشعار دو معنایی و چند معنایی دو مقدمه لازم است؛ اول فهم واژگان و بعد درست خواندن شعر، پس از این لذتی به دست می‌آید که ناشی از فهم نسبی آن شعر است.

این پژوهشگر زبان فارسی معتقد است که در فهم شعرِ حافظ قطعیتی وجود ندارد، هر کس می‌تواند فهم خود را بگوید و در مقابل هم هیچ کس نمی‌تواند بگوید معنی شعر این است و غیر از این نیست. شعر حافظ این اجازه را به همه می‌دهد که هرکس برداشتی به فراخور فهم خود از آن داشته باشد.

سیده زهرا صالحی تهیه کننده برنامه «پارسی گویان» در خصوص بخش های مختلف برنامه گفت: در برنامه این هفته با عصمت الله میاخل، استاد زبان فارسی دانشگاه علامه طباطبایی اهل افغانستان  گفت و گو خواهیم کرد و به روال همیشه فرزانه شکراللهی روایتی دیگر از شاهنامه را می خواند.

گفتنی است «پارسی‌گویان» به تهیه کنندگی سیده زهرا صالحی و با حضور دکتر محمدجعفر محمدزاده استاد دانشگاه و پژوهشگر زبان فارسی و اجرای حسن همایی پنجشنبه‌ها ساعت ۱۶:۰۰ از رادیو ایران پخش می‌شود.

امتیاز شما