امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر رادیو جوان تشریح کرد:
مدیر رادیو جوان تشریح کرد:

افتتاح کانال نوجوانان در سال آینده/ بکارگیری ۱۱۰ نوجوان از سراسر کشور در برنامه جورواجور

مشاهده ۵۷۰
۱۴۰۱/۱۲/۱۰- ۱۳:۳۰
تعداد بازدید:570

نشست خبری سالگرد تاسیس رادیو جوان با حضور علیرضا مقصودی، مدیر شبکه رادیو جوان در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در این نشست دکتر مقصودی ضمن تبریک سالگرد بیست و ششمین سالگرد شبکه رادیو جوان درباره برنامه‌های این شبکه، برنامه‌های مختص عید نوروز و ماه رمضان توضیحاتی داد.

مقصودی گفت: شبکه جوان یک شبکه اختصاصی و تنها شبکه مخاطب‌محور معاونت صداست. معمولاً شبکه‌های دیگر یا تخصصی یا عمومی هستند. ولی رادیو جوان با رویکرد جوانی در جامعه تعریف شده و مخاطب خود را بین جوانان جست‌و‌جو می‌کند.

مدیر شبکه رادیو جوان افزود: اگرچه خیلی از افراد پایین‌تر از سن جوانی و بیشتر از جوانی مخاطب پر و پا قرص رادیو جوان هستند. ولی از باب تعریفی که برای مخاطبان رادیو کردیم، مخاطبان این شبکه بین ۱۵ تا ۴۰ سال تعریف می‌شود.

وی با بیان اینکه براساس چشم‌اندازی که داشتیم، نگاهمان این بود که چند کار را به صورت اولویتی ایجاد یا تقویت کنیم، توضیح داد: از همینجا از همه مدیران شبکه و مدیران گروه از سال‌های گذشته تشکر می‌کنم که این جوان را به ما تحویل دادند.

مقصودی با بیان اینکه اول ما باید بتوانیم در حوزه برنامه‌سازی جوان نیروسازی کنیم، تصریح کرد: به دلیل نگاه‌ها و محدودیت‌های جدی که در ساختار نیروی انسانی وجود داشت و دارد، برنامه‌سازی در این حوزه و ورود نیروی نوجوان و ‌‌جوان سخت بود.
اگرچه هنوز هم این محدودیت‌ها ادامه دارد، ولی راهکارهایی برای ورود نسل دهه ۸۰ و ۹۰ بکار گرفتیم.

به گفته وی، اینکار مستلزم فراهم کردن زیرساخت مناسب بود. امسال سال حضور نوجوانان و جوانان در حوزه برنامه‌سازی و ایجاد برنامه‌های نوجوانانه در شبکه رادیویی جوان بود. نزدیک به سه ساعت برنامه‌سازی برای نوجوانان در طول روز داریم. ما به دنبال آن بودیم جدول پخش رنگارنگی را از گروه‌های سنی مختلف داشته باشیم. در این سه ساعت برنامه‌سازی، تقریباً صفر تا ۱۰۰ برنامه‌ها به وسیله نوجوانان اتفاق می‌افتد.

فعالیت حدود ۱۸ نوجوان از سراسر کشور در برنامه رادیو مدرسه

مدیر شبکه رادیو جوان ادامه داد: ما در بدو ورود به برنامه صبحگاهی رادیو جوان، رادیو مدرسه را با همکاری شبکه امید و وزارت آموزش و پرورش داریم. این برنامه از ساعت ۶ صبح تا ۶:۳۰ دقیقه است و جنس برنامه‌ها نوجوانانه است. یعنی نزدیک به ۱۸ نوجوان از سراسر کشور نویسندگی تا اجرا برنامه را به عهده دارند.

برنامه زنده جورواجور به دست نوجوانان از سراسر کشور

مقصودی با بیان اینکه از مدت زمانی که دانش‌آموزان از مدرسه به خانه می‌روند، نزدیک به دو ساعت برنامه‌سازی داریم، بیان کرد: از زمان اذان‌گاهی نوجوانان برنامه را به عهده می‌گیرند. چراکه بخشی از برنامه‌هایمان را به نوجوانان اختصاص دادیم. بعد از آن برنامه جورواجور شروع می‌شود. برنامه جورواجور برنامه زنده‌ای است که در اختیار نوجوانان است.

به گفته وی، خانم نیرومند را به عنوان مادربزرگ بچه‌ها در این برنامه حضور دارد که بچه‌ها نگران آنتن زنده نباشند و هر هفته دو نوجوان اجرا را به عهده می‌گیرند. نزدیک به ۱۱۰ نوجوان از سراسر کشور مشغول برنامه‌سازی در جورواجور هستند.

مدیر شبکه رادیو جوان با بیان اینکه بعد از برنامه جورواجور برنامه نیمکت با رویکرد معرفتی و با مشارکت نوجوانان روی آنتن شبکه می‌رود، توضیح داد: برنامه گل کوچیک با رویکرد ورزشی و اجرای نوجوانان پخش می‌شود. اگر بخاطر داشته باشید جام جهانی امسال را با حضور نوجوان و جوانان پیش بردیم. در کنار گزارشگری گپ‌و‌گفت‌هایی شکل می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه حتی نوع موسیقی در حوزه نوجوان متفاوت شد و جنس دیگری از موسیقی را با عنوان ردیفه در آن زمان اجرا می‌کنیم، تصریح کرد: در برنامه‌های سه ساعته نوجوانان این نوع موسیقی را شروع کردیم. از طرفی، به دنبال آن بودیم بچه‌های نوجوان را در برنامه‌های دیگر بکار بگیریم. الان برنامه دو آتیشه با حضور نوجوانان و جوانان است. یعنی بچه‌های ۱۵ تا ۲۲ سال برنامه را پوشش می‌دهند و جنس برنامه گپ‌وگفت جوانانه است.

مقصودی با بیان اینکه برای اولین‌بار گزارشگران نوجوان را در مراسم ۲۲ بهمن آوردیم، گفت: نزدیک به ۱۲ نوجوان دو مراسم جدی را پوشش دادند. تست صدا، گزارشگری و ... آن‌ها عهده‌دار شدند.

مدیر شبکه رادیو جوان با بیان اینکه به دنبال آن هستیم کانال نوجوان را ذیل رادیو جوان در سال آینده افتتاح کنیم، توضیح داد: کانالی که هم در حوزه برودکست و برودبند است، افتتاح کنیم. چراکه نوجوان دوست دارد از طریق فضای مجازی هم به این کانال ارتباط بگیرد.

مقصودی با بیان اینکه به سمت پیگیری مطالبات مردمی حرکت کردیم، گفت: برنامه بلامانع نزدیک دو سال است که روی آنتن رادیو جوان است. این برنامه صبح‌ها پخش می‌شود. به دنبال آن هستیم که خارج از فضاهای کلی،زیرساختارهای کلان و ... مطالبات مردمی را پیگیری کنیم. به عنوان مثال، یک روستایی گاوداری ایجاد کرده و برقی به آنجا داده نمی‌شود.

وی توصیح داد: معتقدیم آن چیزی که در زندگی مردم اتفاق می‌افتد، در سیاست‌های کلان دیده نمی‌شود. نفر مسئول در شهرستان، استان یا شهر را پای آنتن می‌آوریم. خیلی موقع‌ها هم موضوع حل شده است.

مقصودی با بیان اینکه طبق نظرسنجی که در پاییز انجام شد، برنامه جوان ایرانی سلام با اختلاف پرشنونده‌ترین برنامه‌های صبح‌گاهی معاونت صداست، افزود: در این برنامه ۲۰ درصد شنونده داریم که جزو شنوندگان دائم این برنامه هستند. اتفاق خوبی افتاده و سعی می‌کنیم در این برنامه اطلاع‌رسانی، پیگیری مطالبات و امیدبخشی انجام دهیم.

مدیر شبکه رادیو جوان درباره نوع دیگر برنامه‌سازی گفت: اخیراً لیگ فوتبال بازی‌های الکترونیک را از محل زنده برج میلاد گزارش کردیم که این برنامه نزدیک به فضای نوجوانان است.

وی با بیان اینکه برنامه پرچمدار برنامه نخبگانی است و هر روز دو نفر با هم رقابت می‌کنند، گفت: این افراد در حوزه‌های مختلف رقابت می‌کنند و مردم به آن‌ها رای می‌دهند. شنبه هفته بعد نتایج افراد برتر مشخص می‌شود. در ماه و فصل هم نفر برتر اعلام می‌شود.

مقصودی درباره برنامه منحصر‌به فرد توضیح داد: این برنامه آدم‌های جوان صاحب‌نظر مانند روزنامه‌نگار، عکاس، مسئول جوان در دولت و ... نگاه منحصر‌به فرد خودشان را در موضوعاتی که تخصص دارند، ارائه می‌دهند. کتاب این برنامه هم در حال آماده شدن است.

وی درباره برنامه دیگری به نام دادرسانه توضیح داد: این برنامه از صیدترال کار خود را شروع کرد. برای موضوع صیدترال سه برنامه پشت سرهم رفتیم و مسئولان کشوری را آوردیم. مشکل دیگری که در این برنامه حل شد، مشکلات مربوط به شهرک اصفهان بود که زمین‌های مردم اوقافی شده بود. در نهایت با پیگیری‌های انجام شده مجوز از رئیس سازمان اوقاف گرفته شد که زمین‌ها با قیمت ارزان به مردم واگذار شود.

مقصودی درباره برنامه خط آزاد گفت: این برنامه عصرگاهی با اجرای پیمان طالبی و صدیقه مرادی همراه است. سعی می‌کنیم در برنامه عصرگاهی خستگی مردم را رفع کنیم و ریتم برنامه متناسب با آن زمان پیش می‌رود.

مدیر رادیو جوان با بیان اینکه برنامه جدیدی را به نام شیفت خلوت به راه انداختیم، افزود: این برنامه با اجرا و سردبیری حسام خضری همراه است.  شیفت خلوت برنامه‌ای پزشکی‌محور با چالش‌های ذهنی مردم است.

وی درباره برنامه با تو حالم خوبه گفت: این برنامه در مدت چهار سال از محل حرم رضوی اجرا می‌شود. در چهار سال پیاپی در چهارشنبه‌های امام رضایی این برنامه پخش می‌شود. آستان قدس رضوی استودیویی رادیویی را برای پوشش برنامه اختصاص داده است.

مقصودی درباره برنامه بازی‌ باز گفت: این برنامه از سال آینده با نسخه جدیدی عرضه می‌شود. نزدیک به سه سال است که امکان شرکت در مسابقه به صورت آنلاین فراهم شده است و همه امکان شرکت دارند.

مقصودی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان سه برنامه ویژه داریم، افزود: برنامه سحر ما از محل حرم سیدالشهدا به صورت زنده پخش می‌شود.
از طرفی، نگاه ما در گزارشگری‌ها نگاه امتی است. افرادی که از ملت‌های مختلف به بین‌الحرمین می‌آیند و درباره نگاهشان به ماه رمضان صحبت کنیم. برنامه افطار هم در استودیو انجام می‌شود. مهمانان منحصر‌به فردی را برای گفت‌‌وگو دعوت می‌کنیم و گفت‌و‌گوهای جذاب دوطرفه انجام می‌شود. شاید شروع این جنس گفت‌وگوها در سال‌های پیش در رادیو جوان بوده و بعد به تلویزیون رفت. از طرفی، برنامه ظهرگاهی هم داریم و بحث‌های معرفتی‌مان را در آن برنامه دنبال می‌کنیم.

تحویل سال با فرزاد حسنی در رادیو جوان

مدیر شبکه رادیو جوان با بیان اینکه برنامه عیدمان با اجرای فرزاد حسنی است، گفت: جنس برنامه‌سازی که با فرزاد حسنی را در این برنامه داریم. این برنامه چهار ساعته با تهیه‌کنندگی آقای رجبی و گلبن است.

امتیاز شما