امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳

آقای استاد به روایت شاگردان در «امپراطوری یک صدا»

مشاهده ۷۱۲
۱۴۰۱/۱۲/۱۴- ۱۲:۳۰

مستند "امپراطوری یک صدا" به کارگردانی حسین رحمتی پرتره‌ای از صداپیشه پیشکسوت است که نقش‌های ماندگاری را ایفا کرده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی به نقل از  خبرگزاری تسنیم، حسین رحمتی کارگردان مستند «امپراطوری یک صدا» درباره سوژه این مستند گفت: دغدغه هر مستندسازی این است که در طول فعالیت کاری‌اش، مستند پرتره نیز بسازد. من بعد از تولید بیش از 20 مستند در حوزه‌های مختلف، اعم از میراث فرهنگی، اجتماعی، حیات وحش و ... دوست داشتم مستند پرتره را نیز تجربه کنم. البته قبلاً یک مستند پرتره به اسم «چراغ‌های روشن» کار کرده بودم که مورد استقبال هم قرار گرفته بود و «امپراطوری یک صدا» دومین تجربه من در این حوزه بود.

وی ادامه داد: بسیار دوست داشتم پرتره یکی از بزرگان کشور را کار کنم؛ این اتفاق همزمان با تولید مجموعه مستندهایی از پیشکسوتان صدا و دوبله در شبکه مستند سیما بود که توسط آقای ابوالفضل توکلی کارگردانی می‌شد. همین موضوع انگیزه‌ای برایم شد که سراغ یکی از چهره‌های ماندگار عرصه صدا و دوبله یعنی استاد مدقالچی بروم و مستند پرتره‌ای از ایشان بسازم.

صدا و سیما , دوبله , تلویزیون , بازیگران , سریال , مستند , شبکه مستند ,

او درباره شیوه مواجهه خود با این سوژه بیان کرد: البته پیش از این دوستان دیگری سراغ ایشان رفته بودند تا مستندی از فعالیت‌ها و کارهای وی بسازند اما به هر دلیلی موفق نشده بودند. من سعی کردم از کانالی وارد شوم که ایشان قبول کند. برهمین اساس، سراغ یکی از شاگردان ارشد ایشان یعنی سبحان اکرامی رفتم. البته باید اشاره کنم که آقای مدقالچی در گذشته نریتور بسیاری از کارهای قبلی من بود و به همین دلیل آشنایی خوبی با وی داشتم.

کارگردان مستند «امپراطوری یک صدا» گفت: وقتی برای اولین بار پیشنهاد ساخت مستند را به ایشان مطرح کردم، از من درباره زاویه نگاهم پرسید و اینکه چگونه می‌خواهم داستان مستند را پیش ببرم؟ من دوست داشتم از شاگردان ایشان و کسانی که توسط استاد مدقالچی در طول این سال‌ها تربیت و به دنیای دوبله و صدا معرفی شده‌اند، استفاده کنم. به عبارت دیگر، به جای اینکه اساتید دوبله در مورد ایشان صحبت کنند، سراغ شاگردان او رفتیم. این شاگردان روایتگر سواد ایشان، یک عمر تلاش او در عرصه صدا و دوبله و پشت کار ستودنی او در این مسیر شدند.

او درباره فرم روایی این مستند خاطرنشان کرد: 6 جلسه تصویربرداری و مصاحبه با خود استاد را داشتیم؛ البته همان زمانی که می‌خواستیم کار را آغاز کنیم، همه‌گیری کرونا آغاز شد و این موضوع چالش بزرگی را برای ما ایجاد کرد. هم‌چنین از تصاویر آرشیوی که از ایشان وجود دارد استفاده کردیم که باعث شد لحظات بسیار نابی را در فیلم به نمایش بگذاریم. همچنین مصاحبه با شاگردان ایشان را داشتیم. علاوه براین ، بزرگانی همچون استاد قنبری، سرکار خانم استاد امیریان، استاد اسکویی و استاد مقامی نیز در رابطه با ایشان با ما به گفتگو نشستند.

صدا و سیما , دوبله , تلویزیون , بازیگران , سریال , مستند , شبکه مستند ,

وی اضافه کرد: تدوین این مستند 3 ماه طول کشید و مرحله به مرحله نظر استاد را جویا می‌شدیم تا دقیقاً همان چیزی بشود که ایشان می‌خواست.

رحمتی درباره لوکیشن‌های تصویربرداری «امپراطوری یک صدا» گفت: لوکیشن‌هایی که برای تصویربرداری انتخاب کردیم، همان استودیوهایی بود که ایشان در آن کار می‌کردند. همانطور که می‌دانید آقای مدقالچی در بزرگترین پروژه‌های صدا و دوبله حضور داشتند و در حرفه‌ای‌ترین استودیوهای تهران کار کرده‌اند. ما هم همین لوکیشن‌ها را برای ساخت مستند انتخاب کردیم.

این مستندساز با اشاره به اینکه راوی فیلمش یکی از شاگردان قدیمی استاد مدقالچی است، گفت: راوی این مستند سبحان اکرامی یکی از شاگردان او و از گوینده‌های شناخته شده حال حاضر در رادیو است. او در گفت‌وگوی تصویری با ایشان، روایتگر نکات مهمی از زندگی آقای مدقالچی می‌شود که از آن جمله می‌توان به سابقه فعالیتی وی، مهاجرتش به خارج از ایران، بازگشت دوباره او به کشور و ... اشاره کرد. هم‌چنین در تبریز نیز تصویربرداری داشتیم.

او درباره حضور این مستند در جشنواره‌های خارجی توضیح داد: این مستند قبل از پخش از تلویزیون در جشنواره‌های خارجی متعددی نیز شرکت کرد که از آن جمله می‌توانم به جشنواره فیلم‌های مستند استانبول ترکیه، هند و ... اشاره کنم. این مستند، سومین اثر انتخابی داوران در این جشنواره لقب گرفت.

عوامل تولید این مستند 50 دقیقه‌ای عبارتند از:

کارگردان: حسین رحمتی، تهیه‌کننده: مهدی روحانی و حسین رحمتی، تصویربرداران: مهدی برادران و محمدرضا دانایی، تدوین: محمدرضا برادران و حسین رحمتی، صدابرداران: ماهان عدلی، مدیر تولید: محمدجواد فرهمند، روابط عمومی: پریسا دادگر و هماهنگی و برنامه‌ریزی: حدیثه آقاجانی.

براساس این گزارش، مدقالچی از گویندگان پیشکسوت دوبله است که به جای چهره‌های برجسته‌ای از سینمای جهان مانند ژان گابن، جین هَکمَن، آنتونی‌هاپکینز صحبت کرده و به‌خوبی شناخته شده‌ است. از کارهای شاخص وی می‌توان به گویندگی به جای "مایکل آنسارا" در نقش «ابوسفیان» در فیلم محمد رسول‌الله و همچنین دکلمه به یاد ماندنی آن شرلی اشاره کرد.

مستند «امپراطوری یک صدا» امشب 14 اسفندماه ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن فردا دوشنبه ساعت 9 خواهد بود.

صدا و سیما , دوبله , تلویزیون , بازیگران , سریال , مستند , شبکه مستند ,

امتیاز شما