امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛
در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

چه کسانی در تست گویندگی ایرانصدا قبول شدند؟

مشاهده ۱۹۰۱
۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۱۳:۱۰
تعداد بازدید:1901

در طول برگزاری نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر غرفه ایرانصدا با طیفی از علاقه‌مندان همراه بود که تست‌های گویندگی را پشت سر گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، یکی از غرفه‌هایی که در طول مدت برگزاری نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (رصتا) در سالن ۲۷ با استقبال مخاطبین رو‌به‌رو شد، غرفه ایرانصداست. این غرفه از فرصت اندک نمایشگاه استفاده کرد و توانست علاقه‌مندان به گویندگی را به پای غرفه خود بکشاند تا بعد از طی کردن مرحله اول و دوم تست گویندگی زمینه آزمون آن‌ها در رادیو فراهم شود.

بر روی میز این غرفه متن‌های چاپ شده‌ای قرار داشت که هرکسی می‌توانست شانس خود برای گویندگی امتحان کند و صدای خود را به شماره درج شده در پیامرسان بله ارسال کند. بعد از تایید تهیه‌کننده شرکت‌کننده در استودیو تست می‌داد و منتظر نتیجه آزمون می‌ماند.

نه‌تنها غرفه ایرانصدا بلکه برخی از پلتفرم‌ها هم اقدام به جذب گوینده، گزارشگر، خبرنگار و ... کردند تا بخشی از نیرو‌های خود را از بین داوطلبان انتخاب کنند. 

علی جعفری، مدیر پایگاه موسیقی ایرانصدا و مسئول پروژه آموزش گویندگی درباره این رادیوی دیجیتال گفت: ایرانصدا رادیوی دیجیتال معاونت صدای جمهوری اسلامی است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت خود را در زمینه تولید محتوای صوتی بر بستر وب آغاز کرده است. به جرئت می‌توان گفت ایرانصدا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محتوای صوتی بر روی اینترنت است. این رسانه شامل پنج پایگاه مختلف تخصصی از جمله پایگاه کتاب گویا، موسیقی، کودک، مداحی و نغمات مذهبی، سخنرانی و قرآن است.

به گفته مدیر پایگاه موسیقی ایرانصدا، در حوزه تولید کتاب گویا هم شاید یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کتاب‌های صوتی محسوب شویم که با استفاده از صدای گویندگان حرفه‌ای سازمان صداوسیما و هنرجویان کتاب‌ها را تولید می‌کنیم و به رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

جعفری درباره مراحلی که داوطلبان برای تست گویندگی طی کردند، گفت: روال تست‌ها به این گونه بود که داوطلبان بعد از ثبت‌نام کدی از ما دریافت کردند و بعد نمونه صدای خود را برای تهیه‌کننده ما فرستادند. اگر تهیه‌کننده تایید کرد، تست مرحله دوم در استودیو انجام می‌شد.

مسئول پروژه آموزش گویندگی درباره ورود صدا‌های جدید به عرصه گویندگی توضیح داد: ما احتیاج به تنوع صدا داریم. به‌نظر می‌رسد در طول این سال‌ها بعضی از صدا‌ها خیلی تکرار شدند. فارغ از توانایی‌هایی که وجود دارد، باید به فکر این باشیم که در‌ها به سوی صدا‌ها و انرژی‌های تازه باز شود.

وی با بیان اینکه با اتمام نمایشگاه پیش‌بینی می‌شود تا اواخر فروردین سال آینده نفرات برگزیده از این مجموعه را معرفی کنیم، بیان کرد: مجدد نفرات برگزیده در معاونت صدا آزمون سازمان را پشت سر می‌گذارند و نفرات انتخاب شده وارد فرایند آموزشی می‌شوند. برای آن‌ها دوره کامل آموزش گویندگی و صداپیشگی می‌گذاریم. هیچ هزینه‌ای هم از آن‌ها دریافت نمی‌شود. چون مجری این آزمون سازمان صداوسیماست.

مدیر پایگاه موسیقی ایرانصدا با بیان اینکه برای ما مهم است که علاقه‌مندان به گویندگی صدای خوب و سواد داشته باشند، تصریح کرد: اگر کسی احساس کند صدای خوبی دارد برای ما کفایت نمی‌کند. حتماً باید با سواد و مطالعه زیادی داشته باشند. چراکه بخش عمده کار ما کتاب است و نیازمند گوینده‌ای هستیم تا با مقوله کتاب و کتاب‌خوانی آشنایی داشته باشد.

مسئول پروژه آموزش گویندگی در پاسخ به این سوال که چه تعداد گوینده برای کتاب‌های گویا لازم است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه تولیدات ما زیاد است، محدودیت خاصی در این مورد نداریم. اینکه بخواهیم به صورت مسابقه‌ای به تعداد نفرات برگزیده نگاه کنیم، وجود ندارد. معتقدیم هرکس توانمندی لازم را داشته باشد و بتواند در دوره‌ها خود را اثبات کند می‌تواند در کنار ما کار کند.

امتیاز شما