امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
دومین جشنواره «زیر چتر لبخند» به ایستگاه پایانی رسید
دومین جشنواره «زیر چتر لبخند» به ایستگاه پایانی رسید

دورهمی طنازان ایران «زیر چتر لبخند»

مشاهده ۶۵۶
۱۴۰۱/۱۲/۱۵- ۲۰:۰۱
تعداد بازدید:656

آیین اختتامیه دومین دور از جشنواره «زیر چتر لبخند» با رویکرد و ساختاری جدید برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دومین جشنواره رادیویی طنازان رادیویی با نام «زیر چتر لبخند» به میزبانی رادیو صبا برای ارتقای نشاط اجتماعی و اعتلای طنز صدا پایه در کشور با همکاری شبکه اینترنتی کتاب با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدای رسانه ملی، حسین قرایی مدیر اداره کل روابط عمومی، پیشکسوتان و مدیران شبکه‌های رادیویی در استودیو شماره ۱ ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

خوانش کتاب طنز
حمیدرضا افتخاری، مدیر شبکه رادیویی صبا با اشاره به محورهای موضوعی این جشنواره گفت: از محورهای موضوعی می‌توان به خانواده شاد و مهارت‌های ارتباطی، ترویج فرهنگ مصرف، حقوق و رفتار شهروندی و هجو رسانه‌های غربی اشاره کرد.

                   

 وی با اشاره به آثار دریافتی به این جشنواره مذکر شد: 107 اثر به بخش حرفه‌ای رسید که در این بخش تنها آثار تولید شده در شبکه‌های رادیویی با هم رقابت می‌کنند. 120 اثر نیز در بخش مردمی دریافت کردیم که در این بخش مخاطبان فرصت شرکت داشتند. شرکت در این بخش برای عموم علاقه‌مندان غیر حرفه‌ای برنامه‌سازی رادیو آزاد بود.
مدیر شبکه رادیویی صبا درباره تمرکز این دوره از جشنواره بیش‌تر توضیح داد و افزود: دوره دوم جشنواره «زیر چتر لبخند» تمرکزش بیش‌تر روی کتاب و خوانش کتاب طنز بود. امروز با رونمایی از کتاب «صباهنگ خوش بیان» از اشعار مخاطبان در صباهنگ بهره خواهیم برد و در پس از پایان جشنواره این اشعار در برنامه خوانده خواهد شد.

 فرصتی برای کشف نگاه نو مردمی
امیر حسین مدرس، عضو هیئت داوران جشنواره معتقد است: «زیر چتر لبخند» فرصتی برای کشف نگاه نو مردمی‌به مسائل مختلف جامعه است. خاطرم هست در جشنواره سال گذشته اثری از مرکز قزوین با موضوع تکراری آلودگی هوا در قالب گفت‌وگوی کلاغ و درخت ارسال شد. این اثر به گونه‌ای زیبا به یک موضوع تکراری پرداخته بود که در ذهنم ماندگار شده‌ است. کار طنز این است که یک موضوع یا پیام را به گونه‌ای با ظرافت و طنازی بیان کند که در ذهن شنونده ماندگار شود.
مدرس ادامه می‌دهد: از نقاط قوت این دوره جشنواره می‌توان به نگاه نو و تازه مردم عادی به موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مسائل روزی که با آن درگیر هستند اشاره کرد و این نگاه نو در طرح مسائل باعث می‌شود که رادیو به عنوان یک رسانه به‌راحتی و با طنازی پیام را به مخاطب مورد نظر خود منتقل کند.

راز ماندگاری لبخند در آثار طنز
 مریم جلالی، رئیس هیئت داوران اولین دوره این جشنواره، توجه به زبان وادبیات فارسی را یکی از راه‌های توفیق شرکت کنندگان دومین دوره این جشنواره دانست و گفت: یکی از مزیت‌های فرهنگی و سرمایه‌های اجتماعی کشور ما در حوزه‌های طنز کلامی و شفاهی است. اگر دنیا غرب را به طنز موقعیت می‌شناسد، ما در طنز کلامی و ادبی و شکر بودن ادبیات فارسی معروف هستیم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پاسداشت زبان فارسی می‌توان لبخند ماندگاری را بر لب مخاطبان نشاند. گاهی ممکن است با تولید یک برنامه طنز، خنده بر لب مخاطب شما بنشیند، ولی این لبخند در صورتی ماندگار می‌شود که به ادبیات و زبان فارسی توجه داشته‌باشیم.

جشنواره «زیر چتر لبخند» با قدردانی از برندگان و اهدای جوایز محورهای سه‌گانه «کتاب محبوب من»، «اجرای لطیفه» و «خاطره گویی طنز» به کار خود پایان داد. اجرای نمایش « ماجرای اوستا و عبدلی» با بازی امیر پارسی و جواد انصافی بخش دیگری از این مراسم را به خود اختصاص داد که یادآور مجموعه برنامه‌های طنز دهه 60 بود.

                   

قدردانی از منوچهر آذری بازیگر و گوینده طناز رادیو و تلویزیون از دیگر بخش‌های این مراسم بود. آذری لحظاتی با حاضرین در مراسم صحبت کرد و با بیان خاطراتش از برنامه «صبح جمعه با شما» و اجرای یک ترانه محلی با سازدهنی از مخاطبانش تشکر کرد.

امتیاز شما