امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

نگاهی انتقادی به خودروسازی ایران در «چهار چرخ» / روایتی بدون قضاوت

مشاهده ۲۵۸
۱۴۰۱/۱۲/۲۰- ۱۳:۲۲

مجموعه 6 قسمتی «چهار چرخ» به کارگردانی مشترک محمود عزیزی و محسن اسلام زاده تولید جدید شبکه مستند با نگاهی انتقادی به خودروسازی در ایران ساخته شده و از امشب (شنبه 20 اسفند) ساعت 20 پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کارگردان این مجموعه گفت: «چهار چرخ» با محوریت صنعت خودروسازی در ایران ساخته شده و نگاهی به اتفاقاتی دارد که طی سال‌های اخیر در این صنعت پربحث رقم خوردهاست.
محمود عزیزی افزود: نقدهای مردم به خودروسازی موضوعی است که در ۴۰ سال اخیر تکرار شده و مردم وقتی قیمت و کیفیت خودروهای داخلی و خارجی را مقایسه میکنند، مشخص است که به این وضعیت اعتراض کنند. ولی همچنان اتفاق‌های مثل قرعه کشی خودرو که دهه ۶۰ رخ داده در دهه نود اتفاق میافتد. ضمن اینکه پیشرفت صنعت داخلی در این حوزه بهاندازه انتظار مردم نیست.
او گفت: البته در کنار بیان مشکلات، سراغ برخی ظرفیت‌های مهم در صنعت خودروسازی کشور رفتیم که یا هنوز دیده نشده و یا اینکه مخاطب عمومی از آنها اطلاع دقیق ندارد. مستند ما پاسخ به یک سؤال محوری است و در این بین به یکسری حقایق و جزئیات دیگر نیز پرداخته‌ایم.
این مستندساز افزود: در این مجموعه تلاش شد تا آیینهای تمام‌نما از همه اتفاقات رخ داده طی سال‌های اخیر در صنعت خودروسازی پیش‌روی سیاست‌مدارها و فعالان این عرصه بگذاریم و به ایشان بگوییم که در 40 سال گذشته چه اتفاقاتی رخ داده که به این وضعیت رسیده‌ایم.
عزیزی درباره فرم روایی این مجموعه گفت: این مجموعه بر پایه مصاحبه همراه با ارائه اسناد دقیق و قابل استناد برای مطالبی است که بیان می‌شود و در طول تولید این مستند، تصویرها بکری از مراحل تولید خودرو و قطعه سازی ضبط شدهاست. در این اثر ۶ قسمتی سراغ گروهی از مدیران سابق ایرانخودرو، سایپا، قطعهسازان، استادان دانشگاه، فعالان این صنعت و افراد فعال در بخش خصوصی رفتیم و از آنها خواستیم تا اتفاقات را روایت کنند. برای صحبت‌های آنان نیز تلاش کردیم یک سند مکتوب یا تصویری آرشیوی پیدا کنیم. این مستند روایتی بدون قضاوت را پیش‌روی مخاطبان قرار می‌دهد.
او درباره روند تولید این مستند گفت: یکسال درگیر پژوهش این فیلم بودیم و ۲ سال تولید و پس تولید این مستند طول کشید. کار بسیار سختی پیش‌رو داشتیم، چرا که خیلی از افراد آگاه حتی حاضر نمی‌شدند آف رکورد سخن بگویند. در ابتدا می‌خواستیم مستندی تک قسمتی بسازیم اما وقتی تحقیق و پژوهش به پایان رسید، متوجه شدیم که حرف‌های زیادی وجود دارد که روی زمین مانده و باید گفته شود لذا مجموعهای ۶ قسمتی طراحی و تولید کردیم.
این مستند در موسسه اندیشه شهید آوینی و شبکه مستند سیما تهیه شده و از دیگر عوامل آن می توان به ناظر پروژه: حسن جعفری، محمد کعبی، علی محسنی، تهیه کننده: محسن اسلام زاده، تدوین: محمد مومنی، مشاور کارگردان: علیرضا عطاریانی، تحقیق: میلاد بیگی، گفتار متن: حمید محمدی، مشاور رسانه ای: پیام ابراهیم پور، نویسنده: محمود عزیزی، تصویربرداران: سید مصطفی سید الحسینی، محمد امین صدیقی مقدم، علی تک روستا، صدابردار: عباس عقبایی، تصویر برداری هوایی: محمد امین صدیقی مقدم، مدیر تولید: سید مصطفی سیدالحسینی، مجری طرح: مرکز فرهنگی میثاق و.. اشاره کرد.    
مجموعه مستند «چهار چرخ» از امشب شنبه 20 اسفندماه به مدت 6 شب ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود و تکرار آن ساعت 24 و روز بعد ساعت 10 خواهد شد.

تصاویر

امتیاز شما