امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

خدمات زیرساختی سامانه کشاورزی

مشاهده ۱۴۴
۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۰۸:۰۷

برنامه «نوآوران» یکشنبه 21 اسفند، به سراغ خدمات زیرساختی سامانه کشاورزی می‌رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، کشاورزی در ایران، بخشی مهم و اقتصاد کشاورزی بخش چشمگیری از اقتصاد این کشور را می‌سازد. ایران از نخستین سرزمین‌هایی است که کشاورزی در آن پدیدار گردید. برخی مهاجرت‌های باستانی به این کشور نیز، به دلیل یافتن زمین‌های بهتر برای کشاورزی بوده‌است.

بر پایهٔ آمار رسمی در سال ۱۳۹۶، ۱۷٫۶ درصد از نیروی کار ایرانی در بخش کشاورزی مشغول هستند. بر همین پایه، سهم ارزش افزودهٔ بخش کشاورزی به قیمت ثابت در ایران، ۶ درصد است که شامل ۷۱٪ کشت و باغداری، ۲۴٪ دامداری، ۴٪ بخش آبزیان و ۱٪ جنگل‌داری می‌شود.

نزدیک به یک‌سوم زمین‌های ایران، قابلیت کشاورزی را دارند، اما به دلیل خاک نامرغوب و نامناسب بودن پخش آب در بیشتر نواحی، تنها در ۱۲٪ از سرزمین ایران کشاورزی انجام می‌شود.اما کمتر از یک‌سوم از زمین‌های کشاورزی آبیاری می‌شود و در دیگر موارد، دیم‌کاری می‌شود. دشت آبرفتی (جلگه) رودخانه سفیدرود در شمال و دشت مغان در شمال‌غرب و دشت (جلگه) رودهای کارون، دز و کرخه در خوزستان دارای گستره خاک حاصلخیزتری در برابر دیگر پهنه‌های کشاورزی در ایران به‌شمار می‌روند.

مهمان این برنامه آقای حسن مافی، مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان است.

محوریت برنامه امروز با خدمات زیرساختی سامانه کشاورزی است و به مباحث قابلیت های سامانه، بازار محصول و چالش های تولید پرداخته خواهد شد.

برنامه «نوآوران» کاری از گروه «کارآفرینی و کسب‌وکار» به تهیه‌کنندگی «لیلا روزبهانی» است که در روزهای شنبه تا چهارشنبه، ساعت 14:40 و به مدت 20 دقیقه از شبکه رادیویی اقتصاد پخش می‌شود.

امتیاز شما