امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

پیوستن ایران به معاهده پاریس مشروط به رفع تحریم‌هاست

مشاهده ۳۵۶
۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۱۱:۳۲

برنامه "جوان ایرانی سلام" رادیو جوان با دکتر محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس جمهور به بررسی موضوع معاهده پاریس به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، دهقان معاون رِئیس جمهور، با اشاره به اینکه ایران پیش از این به معاهده توکیو، معاهدات قبلی آب و هوایی ملحق شده و الان چه مشکلی برای پیوستن به معاهده پاریس ایجاده شده است، اظهار کرد: البته ایران برای اینکه به این معاهده ملحق شود، اقدام کرد و حتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، یک ایرادات مختصری هم شورای نگهبان مطرح کرد و در مجلس دهم این قاعده به مجلس بازگشت.
  دهقان با اشاره به حساسیت سازمان محیط زیست به در خصوص اقدامات منجر تخریب زیست بوم ها یا تغییر آب و هوایی گفت: از این رو قوانین ما در این زمینه بسیار محکم است. شما هر کار تولیدی، اقتصادی و عمرانی بخواهید  انجام دهید، حتما باید سازمان محیط زیست تایید کند. ما در همه استان‌ها مجموعه‌های محیط زیستی داریم که بدون هماهنگی و تایید این مجموعه‌ها هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: ما کشوری هستیم که داری نفت، گاز و معادن هستیم و تجهیزات مربوط به مجموعه‌های محیط زیست، برای پاکسازی زیست بوم ها یا جلوگیری از آلودگی آب وهوا، نیازمند تجهیزات پیشرفته است و البته ما در حد توانمان این کار را انجام می دهیم و تمام این‌ها مستلزم بخشی از تجهیزات استی تا آلودگی‌های زیست محیطی در کشور به حداقل برسد. 

وی ادامه داد:  وقتی چنین معاهده ای در دنیا وجود دارد و انتظار دارند که ما هم  به این معاهده بپیوندیم، انتظار ما هم این  است که تحریم های  حداقل محیط زیستی و تجهیزات مربوط به نفت، گاز، معدن، برای مقابله با آلودگی‌های محیط زیستی شود، تامین گردد.
محمد دهقان اضافه کرد: دولت نیز در سال 1394 یک سری تعهدات را به صورت داوطلبانه، بدون اینکه الزامی از طرف کنوانسیون بین المللی صورت بگیرد، در آئین نامه مصوب، پذیرفته و اجرا شد.
معاون حقوقی رئیس جمهور اذعان کرد: مطابق اطلاعاتی که مسئولین امر دادند ما بیش از آن تعهداتی که حتی خودمان پذیرفته ایم عمل کرده ایم زیرا معتقد هستیم  که باید در زمینه محیط زیست و شرایط آب و هوایی،  اقدماتی را منطبق بر نیازهای محیط زیستی انجام دهیم.
محمد دهقان تصریح کرد: با توجه به فرمایش چند روز پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی، که حفظ محیط زیست را یکی از امتیازات برجسته قانون اساسی کشور برشمردند و تاکید کردند، هیچ‌کس نباید این قانون را نقض کند. اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران صراحت بر حفظ محیط‌ زیست دارد ما هم معتقد بر این اصل از قانون اساسی هستیم.

معاون رئیس جمهور خاطر نشان کرد: هر چند معاهده پاریس تعهدات الزام آور چندانی ندارد و هر کشوری متناسب با وضعیت خودش اعلام می‌کند، اما بعضی از نظرات این است که، ممکن است تعهداتی اینجا بر ما تحمیل شود و بعد نتوانیم بخاطر تحریم ها از پس آن برآییم. تنها دلیلی که جمهوری اسلامی ایران  با انگیزه  وارد ساز و کار اجرایی برای پیوستن به این معاهده ندارد، بخش تحریم ها است.

محمد دهقان معاون رئیس جمهور عنوان کرد: انتظار داریم غربی‌ها و  نهادهای اروپایی‌ها در این زمینه همکاری کنند و لااقل تحریم های محیط زیستی را از لیست تحریم های دیگر حذف کنند.

امتیاز شما