امروز جمعه  ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳

برگزاری نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز مخصوص بانوان در تهران

مشاهده ۳۶۰
۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۱۱:۴۲

نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز ویژه بانوان در ۹ رشته ورزشی در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، انسیه خزعلی معاون امور بانوان ریاست جمهوری در خصوص اهمیت برگزاری این مسابقات گفت: بسیار خوشحالیم که بعد از کنگره بانوان تاثیرگذار توانستیم این رقابتها را برگزار کنیم.

وی افزود: این رقابتها در رشته‌های مختلف مثل جودو، کاراته، تکواندو؛ سوارکاری و دیگر رشته‌ها با حضور کشورهای مختلف جهان برگزار می‌شود و امیدواریم بانوان ما نتایج خوبی در این رقابتها بگیرند.

خزعلی افزود: این ارتباطات فرهنگی و هویتی که حین این مسابقات شکل می‌گیرد و انتقال فرهنگ بومی ما نیز بخشی از اثرات مثبت این رقابتها است که انشالله موجبات آشنایی بیشتر کشورهای مختلف با فرهنگ غنی ما را فراهم آورد.

مریم کاظمی‌پور معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان امروز در نشست خبری نخستین دوره بازی‌های بین‌المللی نوروز در خصوص این رقابت‌ها اظهار کرد: دی ۱۴۰۰ مقرر شد معاونت ورزش بانوان در خصوص اجرایی شدن یک رویداد بین‌المللی با ظرفیت ورزش برنامه‌ریزی کند. با توجه به زمانی که تا نوروز داشتیم، نمی‌توانستیم اجرایی شدن برنامه در نوروز را تضمین کنیم و همین مسئله باعث شد ستاد بازی‌های نوروز از پنج ماه گذشته آغاز به کار کند.

وی گفت: در نوروز بخش مهمی از طراوت و شادابی طبیعت را داریم و ما هم خواستیم آن‌چه باعث بالندگی زن و نشاط می‌شود را با این شکل موضوعی رقم بزنیم به همین خاطر از کشورهای حوزه نوروز برای حضور در این رقابت‌ها دعوت کردیم، کشورهایی که نوروز را به عنوان یک رویداد فرهنگی در تقویم خود ثبت کرده‌اند به همراه کشورهایی که در رویداد زنان تاثیرگذار بودند هم دعوت شدند، در نهایت ۲۲ کشور اعلام آمادگی کردند. وی اضافه کرد: امیدوارم بتوانیم میزبانی خوبی از این دوره از رقابت‌ها باشیم.

معاون وزیر با اشاره به ثبت شدن این رویداد در تقویم یونسکو بیان کرد: رویداد نوروزگاه ثبت جهانی یونسکو شده و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری متولی این رویداد است. مراکزی در ایران رسالت فرهنگی در معرفی نوروز را برعهده دارند، ما هم سعی کردیم از ظرفیت‌های وزارت گردشگری استفاده کنیم تا آن را به دنیا معرفی کنیم.

وی ادامه داد: این رقابت‌ها در ۹ رشته کبدی، جودو، سوارکاری، دوومیدانی، وزنه برداری، کاراته، فوتسال، شمشیربازی و چوگان با حضور ۳۷۸ ورزشکار خارجی و ۱۹۲ ورزشکار ایرانی برگزار می‌شود. در تمام رشته‌ها از تیم‌های داوری بین‌المللی ایرانی استفاده می‌کنیم و البته از داوران بین‌المللی هم برای همکاری دعوت به عمل آوردیم که این دعوت هم پذیرفته شد.

کاظمی‌پور همچنین با اشاره به سابقه میزبانی ایران از مسابقات گذشته در بخش بانوان افزود: ۴ دوره میزبانی مسابقات زنان کشورهای اسلامی را داشتیم، اما ویژگی شاخص رویداد بین‌المللی نوروز این است که علاوه بر این که ویژه زنان مسلمان است، فرصت حضور برای کشورهای غیر مسلمان هم فراهم شده است.

وی اظهار کرد: از ضرورت‌ برگزاری این مسابقات، در پیش بودن بازی‌های آسیایی و مسابقات کسب سهمیه المپیک بود. همین امر سبب شد رویداد نوروز را به عنوان یک دیدار تدارکاتی با تراز بالا مد نظر قرار دهیم.

کاظمی‌پور همچنین در خصوص حضور رشته فوتسال در مسابقات افزود: فوتسال و فوتبال اهمیت زیادی داشت چون می تواند جریان سازی در ارتقاء سطح بانوان داشته باشد به همین دلیل جزو اولین رشته‌هایی بود که حاضران دعوت شدند تا دو تیم خوب روسیه و تایلند در رقابتی چهارجانبه با دو تیم ایرانی رقابت داشته باشند.

وی همچنین در خصوص تغییر میزبانی مسابقات از کیش به تهران اظهار کرد: یکی از مناطق کاندیدا میزبانی کیش بود، اما امکان‌سنجی این میزبانی با شرایط فصلی مسابقات مناسب نبود و ستاد تصمیم گرفت با توجه به شرایط تهران و مسائلی که در ترانسفر وجود داشت، مسابقات به میزبانی تهران باشد. همه کارهای مدیریت شده و در حال اجرا است.

وی بیان کرد: اولین جلسه ستاد بازی‌ها را با دعوت از ۱۷ رشته ورزشی که با سیاست قهرمانی در رویدادهای رسمی سال آینده و با اولویت تیم‌های ورزشی که کاندیدای حضور در بازی‌های آسیایی هستند، تشکیل دادیم، اما به دلایلی برخی تیم‌ها آمادگی حضور نداشتند و یا برخی تیم‌های میهمان امکان حضور نداشتند. رشته جودو با وجود این که در شرایط تحریم به سر می‌برد، اما مورد استقبال میراسماعیلی رئیس فدراسیون جودو قرار گرفت و جزو رشته‌هایی شد که بیشترین شرکت کننده را دارد.

کاظمی‌پور همچنین درباره میزان اعتبارات پیش بینی شده برای برگزاری این مسابقات گفت: هزینه‌ها براساس تراز بین‌المللی برآورد شده که رقم اصلی را کمیته مالی باید گزارش دهد. بسته به نوع جوایز، هزینه‌ها و سطح داوری که باید مطابق با تراز بین‌المللی باشد، هزینه‌ها متفاوت است، اما این برنامه از سال ۱۴۰۰ در ردیف برنامه‌ای ما بود و پیش‌بینی‌ها انجام شد تا اجرایی شدن آن را در روزهای آینده شاهد باشیم. در این رویداد یک اجرای کاملا زنانه خواهیم داشت.

معاون وزیر همچنین درباره زمان برگزاری این مسابقات افزود: افتتاحیه جمعه ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر در تالار بسکتبال آزادی برگزار می‌شود و کشورهای روسیه، تایلند، بلاروس، فلسطین، کامرون، گرجستان، نپال، مصر، اندونزی، مالزی، تونس، لهستان، انگلستان، نروژ، ارمنستان، قزاقستان، عراق، افغانستان، پاکستان، ازبکستان و قرقیزستان در افتتاحیه حضور خواهند داشت.

وی در پایان درباره حضور نداشتن رشته‌های شطرنج و اسکی در این رقابتها تاکید کرد: یکی از دلایل فنی که برای ما لحاظ شده بود، بحث حضور کشورهایی بود که تراز فنی قابل دفاع داشته باشند، اما در شطرنج و اسکی تراز فنی پایین بود و ستاد به این نتیجه رسید که آورده فنی برای کشور نخواهد داشت.

امتیاز شما