امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
درخشش دانش‌آموزان ایرانی در بیست‌وششمین مسابقات نادکاپ شریف
درخشش دانش‌آموزان ایرانی در بیست‌وششمین مسابقات نادکاپ شریف

مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش آموزی، بستری مناسب برای علاقه‌مندان علم رباتیک

مشاهده ۲۵۹
۱۴۰۱/۱۲/۲۱- ۱۷:۴۷
تعداد بازدید:259

علی اکبر امیری، مدیر اجرایی بیست‌وششمین مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش آموزی، روز بیستم اسفند در استودیوی شبکه جام جم حضور پیدا کرد تا با مجریان برنامه شب‌نشینی به گفت‌وگو بنشیند؛‌ وی در این برنامه از جزئیات نادکاپ شریف سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی،علی اکبر امیری، مدیر اجرایی بیست‌وششمین مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش آموزی، در برنامه شب نشینی، گفت: بیست‌وششمین مسابقات نوآوری و ابتکارات دانش آموزی، یا به اختصار نادکاپ شریف جمعه گذشته با حضور قریب بر ۱۰۰۰ شرکت‌کننده برگزار شد. مهم‌ترین بخش این مسابقه، رباتیک به عنوان علمی میان‌رشته‌ای و به روز بود که امروزه از اهمیت زیادی برخوردار است و بستر مناسبی را برای پرورش خلاقیت دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در این مسابقات از همه جای ایران حضور داشتند. قدیم تمرکز بر روی شهرهایی مانند تهران یا قزوین بیشتر بود. اما اکنون ما از همه جای ایران مانند خوزستان، بندرعباس، تبریز و مشهد، به علاوه شهرهای جزئی‌ و ناشناخته‌شده‌تر دیگری مانند آبادان و لنجان اصفهان شرکت‌کننده داشتیم. امیری اظهار کرد: در اولین دوره که ما این مسابقه را برگزار کردیم، شناخت زیادی در این زمینه وجود نداشت. در آن زمان توانستیم با ایجاد یک پلتفرم آموزشی، دانش‌آموزان را با مقدمات برنامه‌نویسی و مبانی رباتیک آشنا کنیم . با اینکه در سری اول برگزاری این مسابقات، تعداد شرکت‌کنندگان حتی به ۱۰۰ نفر هم نمی‌رسید، اما خوشبختانه ما هر سال شاهد روند پیشرفت چشم‌گیر و استقبال گسترده‌ دانش‌آموزان از آن بوده‌ایم.

وی در ادامه اضافه کرد: در دوران کرونا ما دو سال این مسابقات را به صورت مجازی برگزار کردیم. همچنین دو دوره از این مسابقات در کشور امارات برگزار شد که در آن‌جا هم بچه‌های ایرانی موفق به کسب اکثر مقام‌ها شدند و با توانمندی و تلاش خود ما را سرافراز کردند. وی افزود: در لوح‌هایی که برندگان این مسابقات دریافت می‌کنند، امضای ریاست دانشگاه شریف درج شده است و از نظر علمی سطح آن را تعیین می‌کنند. در ادامه ما برای این بچه‌ها برنامه‌های ویژه‌ای را در نظر می‌گیریم که لزوما منوط به حضور مدرس نبوده و مبنای کار بر تشکیل تیم‌های دانش‌آموزی است. پروژه‌ای تعریف می‌شود و بچه‌ها به کمک یکدیگر آن را پیاده‌سازی می‌کنند.

امیری اظهار کرد: هدف اصلی این مسابقات، آموزش و کسب تجربه برای دانش‌آموزان است. دستیابی به مقام و برنده شدن به هیچ عنوان از ملزومات حضور در این مسابقه نیست. مهم این است که دانش‌آموزان بتوانند به صورت عملی روی علاقه‌مندی‌های خود متمرکز شوند و مطالب کاربردی را بیاموزند.

گفتنی است؛ برنامه «شب نشینی» از شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ۲۱ به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می‌رود و تهیه کننده این برنامه، عباس درویش است. اطلاعات بیشتر درباره «شب نشینی» و مهمان‌های برنامه هر روز در فضای مجازی به نشانی @jjtvnir بارگذاری می‌شود.

امتیاز شما