امروز چهارشنبه  ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در «زرجامه» رادیو فرهنگ؛
در «زرجامه» رادیو فرهنگ؛

بررسی کاربرد کامپوزیت ها در صنعت نساجی

مشاهده ۲۸۳
۱۴۰۱/۱۲/۲۲- ۰۸:۴۰
تعداد بازدید:283

برنامه «زرجامه» روز دوشنبه ۲۲ اسفندماه، با موضوع کاربرد کامپوزیت ها در صنعت نساجی از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، در برنامه «زرجامه» این هفته الهام دادگر استاد دانشگاه درباره لزوم بهره گیری فناوری کامپوزیت ها در صنعت نساجی مطالبی را بیان می‌کند.
زمانی که دو یا چند ماده به صورت مکانیکی یا شیمیایی با هم ترکیب می‌شوند ماده ای قوی تر را تشکیل می دهند. این ماده تولید شده دارای خواص بهتری نسبت به هریک از مواد جداگانه است به این مواد کامپوزیت می‌گویند.کامپوزیت‌های تقویت‌ شده پیشرفته را می‌توان آن دسته مواد ساخته شده از انواع ساختارهای پارچه همچون، ساختار سه‌بعدی، منسوجات بی بافت، بافت حلقوی، نخ‌ها یا الیافی که عمدتاً برای عملکرد در محیط‌های بحرانی یا شدید طراحی شده‌اند، تعریف کرد. این منسوجات معمولاً به عنوان تقویت‌کننده عمل می‌کنند و ماتریکسی که آن را در کنار هم نگه می‌دارد یک چسب یا پلیمر پخته شده است و بر اساس این تعریف ‌‌در این برنامه به چرایی لزوم و کاربرد کامپوزیت ها در صنعت نساجی پرداخته می‌شود.

پیشرفت‌ها پیرامون مواد جدید و نوظهور ساخته شده از تقویت‌کننده‌های طبیعی و چسب‌های ترموپلاستیک (یا رزین‌های با محتوای گیاهی بالا ) مورد توجه بسیاری از کاربران در صنعت نساجی و سایر بخش‌هایی که از کامپوزیت‌ها استفاده می‌کنند قرار گرفته است. این مواد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تولید و پردازش آسان و تقریباً پایدارتر و در برخی موارد هزینه تولید ارزان‌تری دارند. همچنین ممکن است بازیافت آنها در پایان عمر مفیدشان آسان تر باشد. کامپوزیت های تقویت شده نساجی برای کاربردهای پیشرفته به طور پیوسته در حال ایجاد جایگاه مناسبی برای استفاده در کاربردهای حمل و نقل انبوه و بخش عمومی خودرو هستند. آنها پتانسیل عظیمی هم در عصر حاضر و هم آینده دارند و به عنوان یک فناوری پیشرو شناخته می‌شوند.

برنامه «زرجامه» را می توانید دوشنبه‌ها ساعت ۱۷:۰۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی از شبکه رادیویی فرهنگ بشنوید.

امتیاز شما