امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

نمایشنامه‌های ایرانی بیشتر به دل ایرانیان می‌نشیند

مشاهده ۳۲۹
۱۴۰۱/۱۲/۲۲- ۱۲:۲۵

یک کارگردان گفت: نمایشنامه‌های ایرانی به دلیل فرهنگ و شرایط اجتماعی کشور مورد استقبال بیشتر مردم قرار می‌گیرند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محمد طاهری راد، تهیه‌کننده و کارگردان در برنامه «تماشاخانه» رادیو جوان در پاسخ به این سوال که چقدر نمایشنامه‌ها می‌تواند هویت ایرانی را به جوانان معرفی کند، گفت: از نظر من اصولاً نمایش و نمایشنامه‌های ایرانی باتوجه به فرهنگ و شرایط اجتماعی کشور بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند.
 
طاهری راد ادامه داد: نه اینکه بخواهم نمایشنامه‌های خارجی را نفی کنم، ولی تماشاچی‌ها بهتر می‌توانند با نمایشنامه‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند. سال‌های پیش نمایشنامه‌ای به نام «ماه پیشونی» کار می‌کردم که از قصه‌های ایرانی برگرفته شده است. از آنجایی که این شکل نمایش به گوش بچه‌های ما و فرهنگ ما آشنایی بیشتری دارد، ارتباط مخاطب با نمایشنامه‌های ایرانی خیلی بیشتر خواهد بود.
 
این تهیه‌کننده در پاسخ به این سوال که گاهی اوقات نمایشنامه‌های نویسندگان در زمان خودشان مورد اقبال قرار نمی‌گیرد اما گذر زمان سبب درخشش نمایشنامه می‌شود فلسفه این موضوع چیست، افزود: گاهی اوقات ممکن است نمایش‌ها و موضوعاتی که انتخاب می‌شود به دلیل شرایط سیاسی – اجتماعی روز با دیدگاه مخاطب متفاوت باشد و انتخاب انتخابِ به‌ موقع و شایسته‌ای نباشد.
 
 به گفته وی، در نهایت مخاطب با نمایشنامه ارتباط برقرار نمی‌کند. اینکه چه موضوعی را در چه مقطعی انتخاب می‌کنیم، برای یک کارگردان تئاتر یا نویسنده مهم است. گاهی اوقات شرایط اجتماعی با شرایط زمانی ارائه نمایشنامه جور درنمی‌آید، یا مخاطب دغدغه دیگری برای دیدن نمایشنامه دارد. اگر انتخابِ درستی صورت نگیرد ممکن است ارتباط بین مخاطب با نمایشنامه مختل شود.
 
طاهری راد افزود: گاهی اوقات هنر تئاتر به عنوان هنر پیشرو جلوتر از سطح فرهنگ و سیاست جامعه است. به همین دلیل، ممکن است کارگردان دیدگاهی داشته باشد که در آینده به‌درد جامعه بخورد. اگر ما بخواهیم نمایشنامه خارجی را با فرهنگ ایرانی بازنویسی کنیم و ببینیم این نمایشنامه جای مطرح شدن در فضای جامعه را دارد، مطمئناً مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

امتیاز شما