امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

طنین بهار قرآن در نوروز 1402 از قاب رنگی صداوسیمای گلستان

مشاهده ۴۲۴
۱۴۰۱/۱۲/۲۳- ۱۱:۰۸

صداوسیمای گلستان همچون سال های گذشته برای نوروز 1402 فیلم ها و سریال های جذاب و متنوعی را برای مخاطبان همیشه همراه خود تدارک دیده است.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، نوروز امسال که همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان است، حال و هوای متفاوتی در رادیو و تلویزیون ایجاد می‌کند. معاونت سیمای گلستان با توجه پخش روزانه فیلم سینمایی و یک سریال طنز نوروزی با عنوان «تاکسی خنده» در 26 قسمت به تهیه کنندگی و کارگردانی سیدروح الله بنی عقیل از تولیدات مرکز گلستان در کنار مستندهای نوروزی و ده‌ها برنامه شاد و مفرح و تلفیقی از نوروز و ماه مبارک رمضان در نوروز باستانی 1402 همراه با بینندگان خود این سال را جشن می‌گیرد.

سریال طنز «تاکسی خنده» داستان زندگی شخصی به نام اکبرآقا است که صاحب تاکسی خنده است و با روح انگیز خانم که او نیز راننده تاکسی بوده و سه بچه دارد ازدواج کرده و زندگی شاد و خوشی دارند و قرار است برای نوروز به مسافرت بروند اما به آنها خبر می رسد که قراراست برایشان مهمان بیاید ...مهمان کیست؟ نوه دایی مادر اکبر! یعنی «کامروا» که سال ها خارج از ایران بوده و اکنون برگشته است. اکبر و خانواده اش که بسیار مهمان نوازند می خواهند به «کامروا» خوش بگذرد به همین خاطر او را به گردش و تفریح می‌برند و ادامه داستان ...

سیمای گلستان ویژه برنامه سال تحویل را با عنوان «بوی عیدی» با تهیه کنندگی و کارگردانی سید روح الله بنی عقیل که برنامه ای ترکیبی نمایشی با هدف تفریحی، سرگرمی، آموزشی و اطلاع رسانی تهیه شده و تلاش می‌کند خانواده‌ها سال نو را با رنگ و بویی معنوی و مفرح در کنار هم و با لحظات خاطره انگیزی آغاز کنند.

این برنامه از ساعات پایانی سال1401 به مدت300 دقیقه، با پخش زنده مراسم تحویل سال نو و بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، ارتباط با گزارشگران آزاد شهرهای استان، در، دل گلستان؛ بخشی از این برنامه است که سفر یک روزه چند نفر از طنازان و خوانندگان خوب استان از گرگان با قطاربه بندرترکمن و از آنجا به جزیره آشوراده می روند و شیرین کاری‌ها، هنرنمایی‌ها و بذله‌گویی‌ها و اجرای مسابقه بین آنها در این سفر و همچنین مسابقات آشپزی در دل طبیعت انجام می‌شود، دعوت و حضور اقوام حاضر با پوشش لباس متناسب با همان قوم ( ترکمن، قزل باش، سیتانی، قزاق، کتولی، مازنی و ... دعوت از کارشناس مذهبی و همچنین پژوهشگر و مورخ در مورد آداب و رسوم تحویل سال و پخش موسیقی بومی و محلی و ...به استقبال نوروز 1402 می رود.

سیمای گلستان از 3 فروردین همزمان با فرا رسیدن بهار قرآن حال و هوای قرآنی به خود می‌گیرد و با ویژه برنامه‌های «قطعه ای از بهشت» ویژه سحر و «به افق بهشت» ویژه افطار میهمان خانه‌های گرم هم استانی می‌شود. 

«به افق بهشت» ویژه افطار به تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی رئیسی در ایام ماه مبارک رمضان ساعت ۱7:30 به مدت 55 دقیقه از سیمای گلستان با بخش های متنوعی از جمله کارشناس مذهبی در خصوص بیان آداب و رسوم روزه داری و بیان احکام، یک لقمه نون حلال؛ گزارش ازمردمی‌که در روزهای ماه رمضان مشغول کار و فعالیت و کسب روزی حلال هستند مثل نجار،راننده تاکسی و...، حکایات و روایات، مناجات نامه و ... روی آنتن می رود.

« قطعه ای از بهشت » نیز ویژه برنامه زنده سحرگاهی است که از ساعت 3:00 بامداد سحرهای ماه مبارک رمضان به تهیه کنندگی و کارگردانی جمال الدین نصرتی با هدف انس با قرآن در لحظات سحر، افزایش آگاهی مخاطبان از آداب و احکام و فضایل ماه رمضان با حضور کارشناسان برجسته استان، بیان خاطره از زبان سحرخیزان، مناجات و ... سحرهای ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود.

برنامه " پای سخن دوست" هر روز ساعت 17:00 به مدت 10 دقیقه با سخنرانی آیت الله شاهرودی، 19:00 به مدت 30 دقیقه با سخنرانی آیت الله نورمفیدی در طول این سی روز و سی شب از سیمای گلستان پخش می‌شود و «جزء خوانی قرآن کریم» به تهیه کنندگی احسان ربیعی از ساعت 13:00 تا پایان ماه مبارک رمضان از امامزاده عبدالله گرگان تقدیم بینندگان می‌شود.

همچنین ویژه برنامه کودک «یه آسمون ستاره» به تهیه کنندگی و کارگردانی حمیدرضا دنکوب که جای خود را بین خانواده‌ها و به ویژه کودکان باز کرده است در 6 قسمت ۴۰ دقیقه‌ای از دیگر برنامه‌های شبکه ی گلستان در ایام نوروز خواهد بود.

و از دیگر برنامه‌های این حوزه « خانه محبت» روزهای زوج، «نوروزگاه» جشن‌های مردمی توسط واحد سیار، «راهیان نور»، «مسائل روز»، « پزشک شما»، « مسابقه مسیر طلایی» و «اولکام» است.

رادیو گلستان هم با ویژه برنامه‌های سال تحویل با عنوان «صدای پای بهار»  به تهیه کنندگی سونیا سعادت فر که قبل از ساعت تحویل سال نو با آخرین اخبار و اطلاعات همراه با آموزش از ساعت 21:00 تا 23:00 و با ویژه برنامه «یک قدم مانده تا بهار» به تهیه کنندگی سیف الله صادقی از ساعت 23:00 تا 02:00 بامداد لحظات شاد و مفرحی را همراه با آخرین اطلاعات و موضوعات روز به سمع بینندگان همیشه همراه می رساند.

از برنامه‌های ایام نوروز این معاونت از جمله «بهار در گلستان» برنامه صبحگاهی که بصورت زنده در ایام نوروز هر روز صبح از ساعت 10:00 الی 12:00 و «گلستان بهاری» برنامه عصرگاهی به صورت زنده در ایام نوروز از ساعت 17:00 الی 19:00 شنوندگان همیشه همراه رادیو را همراهی می‌کند.

از دیگر برنامه‌های رادیو گلستان با توجه به اینکه نوروز 1402 با ماه میهمانی خدا همراه است برنامه‌های ویژه ای را برای روزه داران در ایام نوروز از جمله دو برنامه زنده «نجوای نیاز» و «ساعت سرور»  به ترتیب برای لحظات سحر و افطار روزه داران در نظر گرفته شده است که «نجوای نیاز» به تهیه کنندگی مجتبی طالبی ویژه برنامه اوقات ملکوتی سحر میهمان سفرهای مومنین روزه دار خواهد بود و با پخش برنامه‌هایی از قبیل پخش دعا و مناجات (با صدای مداحان و هنرمندان گلستانی)، دعای ابوحمزه ثمالی، بیانات آیت الله نورمفیدی (درسهایی از قرآن)، استاد حکیمی تفسیر موضوعی قرآن کریم، فضا سازی برای اذان صبح، مسابقه، پیام مهدوی و توجه دادن قلب ها به حضرت ولیعصر(عج)، نیایشنامه مفاخر تاریخی استان گلستان، گفتگو با مناجات خوان‌ها و شنوندگان حرفه ای رادیو گلستان با بیان حال و هوای سحر، گپ و گفتگوی مجازی با صاحبان مشاغل شب و مدافعان سلامت و... همراه سحرخیزان می‌باشد.

ویژه برنامه افطار رادیو گلستان با عنوان «ساعت سرور» عنوان برنامه ایست که به صورت زنده به تهیه کنندگی سیف الله صادقی از ساعت 19:15 تا 20:15 با بخش هایی از جمله پرداختن به آداب و رسوم اقوام در ماه رمضان، حضور کارشناسان، معرفی مشاهیر و بزرگان و عالمان دینی استان، پخش دعای بومی‌ با لهجه‌های و گویش های اقوام، پخش قرآن همراه با ترجمه، پخش دعاهای ماه مبارک رمضان و شرح دعا توسط کارشناسان، معرفی تولیدکنندگان و کارآفرینان موفق و ...همراه شنوندگان همیشه همراه گلستانی در ساعات ملکوتی افطارمی‌باشد.

و از دیگر برنامه‌های این حوزه « ترنم و ترانه»، «دلنوازان»، «آوای اقوام»، «نوروز در روستا»، «دلاشاد» و « گشت و گذار» است.

رادیو ترکمنی برون مرزی همچون سال‌های قبل برنامه‌های مفرح و ویژه‌ای برای شنوندگان خود در خارج از کشور آماده پخش دارد از جمله ویژه برنامه « بهار ترکمن( بهار بایرامی)» لحظه تحویل سال به مدت 240 دقیقه همراه با پخش پیام تبریک مقام معظم رهبری (مدظله العالی) وهمچنین ویژه برنامه «یازاولکاسیندان(جشن بهار)»  در 4 قسمت به مدت 10 دقیقه در ایام نوروز مهمان هموطنان داخل کشور و شنوندگان خارج کشوراست و همچنین از دیگر برنامه‌های این حوزه «چشمه ایمان»، «خانه و خانواد»، «گوهر جوانی»، «درآینه شعر»، « نغمه‌ها» و «اخبار و تفاسیر» است.

معاونت فضای مجازی مرکز همراه با دیگر معاونت ها نیز در خصوص نوروز به بارگزاری برنامه‌های مختلفی اعم مجموعه «آبادی پلاس» که در این برنامه روستاهای استان در بستر اقتصاد و گردشگری در قالب بسته محتوایی، عکس نوشت، پوستر و ویدئو و ...، رونمایی از  برنامه کمیک موشن «کهکشان1450» این برنامه با موضوع حاج قاسم و نوجوان است،  موشن گرافیک «کاشی کبود» در خصوص سنت های استان گلستان در نوروز، مجموعه «خاطره شفاهی» تصویر سازی در قالب فوتو موشن نوروزی و رمضان که بچه‌های یک دبستان از خانواده‌های خود خاطره‌هایی را  بصورت پوستر و عکس نوشت جمع آوری کردند، چند پوستر، کاریکاتور وایجاد صفحه ویژه نوروز و رمضان در وب سایت مرکز و... از واحدهای صدا، سیما و خبر را در این ایام بارگذاری خواهد کرد.

امتیاز شما