امروز پنج شنبه  ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳

دست پر شبکه دنا برای نوروز 1402

مشاهده ۶۴۳
۱۴۰۱/۱۲/۲۴- ۱۰:۲۲

شبکه دنا برای سال نو از"باوینه" تا "اینک بهار"همراه با موسیقی‌های شاد و متنوع با دست پر به استقبال نوروز 1402 می رود.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، صداوسیمای کهگیلویه و بویراحمد برای تحویل سال 1402 برنامه‌های شاد، متفاوت و تاریخی خود را پیش‌بینی کرده است. 

برنامه زنده «باوینه» ویژه تحویل سال نو از ساعت18  تا 1و30 دقیقه بامداد روز تحویل سال از سیمای شبکه استانی دنا به صورت زنده برای مخاطبان به روی آنتن می رود. برنامه «باوینه» با آیتم هایی چون شاهنامه خوانی، آداب و رسوم، پخش و سرود موسیقی محلی شاد و مفرح، نمایش، نوروز در کلام رهبری و بزرگان دین  روی آنتن می رود.

آداب و سنن  نوروز در استان، پرداختن به صله رحم، عیدی دادن و عیدی گرفتن، خانه تکانی و رسوم مردم عشایر استان، دید و بازدید در ایام نوروز، معرفی و آداب و سنن پسندیده‌ای که در مناطق مختلف استان وجود دارد با حضور کارشناسان برای بینندگان شبکه استانی دنا را نیز در ایام نوروز روی آنتن می‌رود.

سیمای شبکه استانی دنا همچنین در ایام تعطیلات، برنامه‌های متفاوت و مفصلی پیش‌بینی کرده است: «اینک بهار» در ایام نوروز  به مدت سیزده شب در مدت زمان ۷۵ دقیقه از ساعت ۲۱ هر شب برنامه‌های متنوع شاد و مهیجی همراه با اعزام چهار دستگاه کوله پشتی به شهرستانهای کهگیلویه  گچساران و باشت، بهمئی و چرام ، سی سخت  و همینطور به مناطق عشایری و روستایی را در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان برای مخاطبان هم استانی پیش بینی کرده است.

در این برنامه بخش هایی چون پخش موسیقی با کلام، بومی و محلی با دعوت از خوانندگان و محلی، معرفی جاذبه‌های گردشگری استان، طنز، گزارش از مشاغلی که ایام نوروز در کنار خانواده نیستند و مشغول خدمت به مردم سرکارهستند گنجانده شده است.

 رادیو دنا نیز برنامه‌های بسیار جذاب و دل نشین برای مردم و مخاطبان هم استانی در نوروز 1402 تدارک دیده است که مهمترین آن برنامه «عیدانه» است که به مدت ۱۸۰ دقیقه به صورت زنده، از ساعت 23 تا 1و 30 دقیقه بامداد ویژه برنامه تحویل سال نو برای مخاطبان هم‌استانی تدارک دیده شده است.

دعوت از کارشناسان خبره و آگاه به مسائل تاریخی به ویژه ایام عید نوروز، آداب و رسوم و ویژه برنامه نوروز ارتباط  با مراکز مشهد، شیراز، قم،  دعوت از هنرمندان و ارتباط با ورزشکاران و افراد  چهره‌های موفق محلی نوروز در کلام  رهبری و‌ بزرگان دینی نیز از جمله برنامه‌های صدای شبکه‌ دنا است که به مدت ۱۸۰ دقیقه برای هم استانی‌ها به روی آنتن می رود.

ویژه برنامه «نوبهار» از دیگر برنامه‌های صدای شبکه استانی دنا این برنامه هر روز به مدت 120دقیقه تا پایان تعطیلات در دو نوبت صبح و عصر برای مردم و مخاطبان هم استانی روی آنتن می‌برد.

 معرفی جاذبه‌های گردشگری، گزارش مردمی، پخش موسیقی شاد، نمایش، طنز، ارتباط با پلیس راهنمایی و رانندگی برای آگاهی مردم  و مسافران از وضعیت راه‌های استان، تماس با سازمان هواشناسی این برنامه در سیزده روز از  جمله برنامه‌های شبکه صدای کهگیلویه و بویراحمد به صورت زنده عنوان کرد.

 معاونت خبرشبکه استانی دنا نیز برنامه ریزی خوبی را برای استقبال از نوروز تدارک دیده . مصاحبه با مردم و مسئولان در باره شعار سال 1402که از سوی رهبر معظم انقلا نامگذاری می‌شود، تهیه گزارش ها و اخبار متعدد از فضا سازی شهری، میوه شب عید، رصد بازار، وضعیت راه‌ها و نقاط حادثه خیز استان، آداب و رسوم و معرفی جاذبه‌های گردشگری از جمله اقدامات این معاونت است.

فضای مجازی شبکه دنا نیز ساخت موشن گرافیک معرفی شهرستان‌های استان، تولید کلیپ جاذبه‌های گردشگری و طبیعی استان، انیمیشن تحویل سال، نماهنگ عید نوروز، سخنان رهبری با موضوع شعار سال را برای مخاطبان هم استانی در نظر گرفته است.

عید نوروز به عنوان یک سنت کهن در ایران، همه ساله توسط مردم جشن گرفته می‌شود و هر شهری برای نوروز سنت‌های مربوط به خود را دارد. مردم کهگیلویه و بویراحمد هم برای نوروز برنامه‌هایی خاصی را دارند که در این ایام اجرا می‌کنند.
 
عید نوروز در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از جشن‌های فرهنگی ملی از ویژگی‌های خاصی برخوردار است و اقشار مختلف مردم این استان با آداب و رسوم مخصوص خود نوروز پس از تحویل سال به دیدار پدربزرگ و مادربزرگ خود می‌روند و سال جدید را به آنان تبریک می‌گویند.
در ایام نوروز همه لباس‌نو می‌پوشند و طبق یک سنت قدیمی اهالی روستا‌ها و ایلات استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت دسته جمعی به دید و بازدید همدیگر می‌روند و تحول طبیعت و آغاز سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند و ساعاتی را با شادکامی و خوشحالی در کنار یکدیگر سپری می‌کنند.
همچنین قبل از سال نو افراد محل به خانواده شخصی که یکی از بستگان خود را از دست داده می روند و از آنها می خواهند که لباس های مشکی خود را در بیاورند و لباس های دیگری بپوشند.

تصاویر

امتیاز شما