امروز جمعه  ۳۱ فروردين ۱۴۰۳

باید به سمت تثبیت قیمت ارز برویم یا رابطه دلار را از اقتصاد قطع کنیم

مشاهده ۳۱۵
۱۴۰۲/۰۱/۱۴- ۱۰:۴۷

محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص شعار سال ۱۴۰۲ در برنامه «تازه شو» رادیو جوان گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه درباره شعار سال مهار تورم، رشد تولید اظهار کرد: از دهه ۵۰ که قیمت نفت افزایش پیدا کرد، در آن زمان دولت نیز بیشتر منابع و بودجه را بر روی فروش نفت متمرکز کرد و ما تقریبا با یک مشکل در اقتصاد کشور بنام تورم مواجه شدیم. وی با اشاره به نامشخص بودن میزان صادرات و و وارادت غیر نفتی در این سالها گفت: این منابع  ها وارد حساب های خارجی بانک مرکزی شده و بعد اسکناس در اختیار مردم قرار می‌گرفت و از این رو مشکل تورم شروع شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بعد از انقلاب اسلامی نیز علل مختلف از جمله؛ وابستگی ما به نفت، بی انضباطی بانک ها، بی انضباطی دولت در کسری بودجه، باعث شد که تورم به یک مسئله اساسی اقتصاد، تبدیل شود. تقریبا ما در اکثر سال های بعد از انقلاب هم  تورم های دو رقمی داشته ایم. علیرغم اینکه اتفاقات خوبی در کشور رخ می‌دهد و کارهای خوبی که در حوزه اقتصادی ایجاد می‌شود، اما تورم باعث شده است که این کارهای خوب بر سر سفره مردم دیده نشود، هر روز سفره مردم کوچک تر شده، مردم این حلاوت و شیرینی را مشاهده نمی‌کنند و بالعکس زندگی‌ها و معیشت ها با مشکلات جدی مواجه شده است.

نائب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر امسال رهبر معظم انقلاب، بر روی تورم تمرکز کرده اند، برای این است که ما در سال‌های  اخیر تورم داشته ایم، اما معمولا در همان نیمه دوم سال یا در سال بعد با سیاست هایی که صورت می‌گرفت، تورم کاهش چشم گیری داشت. متاسفانه سه سال  است، تورم پایدار بالای ۴۰ درصد داریم و  در بعضی از حوزه‌ها مانند؛ اقلام اساسی و خوراکی، تورم تا ۷۵ درصد را تجربه کرده ایم. این ماندگاری تورم، تبعات بسیار جدی و شدیدی روی خانواده‌های متوسط، اقشار کم درآمد، حقوق بگیران، بازنشستگان و کارمندان دارد و در این یکی دو سال شاهد اعتراض این قشر عزیز در جامعه هستیم.

محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: افزایش هزینه‌های تولید، یک بی ثباتی نیز در حوزه تولید ایجاد کرده است و تولید کننده نمی داند چه برنامه ریزی باید برای سال آینده ایجاد کند. از همه مهم تر، خود دولت بزرگترین تقاضا کننده و مصرف کننده است، این تورم اولین ضربه را به خود دولت می زند و باعث کسری بودجه دولت می‌شود و اخیرا شاهد مسائلی در حقوق و دستمزد اقشار محترم، در آخر سال بوده ایم.

وی ادامه داد: بنابراین تورم یک بحث بسیار اساسی است که اگر این را حل نکنیم و  اگر رشد اقتصادی و سایر شاخص های اقتصادی مثل بیکاری، اشتغال و غیره را بتوانیم حل کنیم،  باز هم سر سفره مردم ملموس نخواهد بود و این می تواند جامعه را با بحران‌های اجتماعی و مسائل معیشتی جدی مواجه کند.

نایب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی یادآور شد: ما دو  تفکر داریم که عده ای از دوستان معتقد هستند؛ اگر بخواهیم تورم را کاهش دهیم، باید روی کوچک کردن دولت، عدم تکلیف بانک ها به تسهیلات اجباری، عدم ناترازی بودجه، کاهش خلق پول و تسهیلات بانک ها و غیره، متمرکز شویم. این‌ها معتقد هستند که اگر ما به این مباحث توجه کنیم، تورم کاهش پیدا می‌کند.

محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در مقابل تفکر اول، عده ای دیگر از دوستان معتقد هستند که نرخ تورم ما برگرفته از نرخ ارز است و شوک های ارزی که ایجاد شده است، بعد از آن شوک های تورمی نیز داریم. اگر ما نتوانیم قیمت ارز را تثبیت کنیم و آن را مهار کنیم، عملا مهار تورم امکان پذیر نخواهد بود.

محسن زنگنه در رابطه با تفکر دوم افزود: این تفکر خیلی جایگاه ندارد و به این علت است که ذینفعان زیادی دارد. یعنی شرکت های بزرگ اقتصادی کشور که اکثرا دولتی و شبه دولتی هستند و به جهت اینکه در افزایش قیمت ارز منافع هنگفتی را می‌برند، این‌ها معمولا ورود به این قضیه نمی‌کنند. یعنی خیلی به ارز توجه ای ندارند و می‌گویند ارز یک شاخصی است که بر اساس تورم و نقدینگی و ناترازی، تعیین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین جهت نرخ های ارز بالا را توجیح می‌کنند. یعنی می‌گویند؛ اگر این نرخ ها پنجاه یا چهل تومان است، این طبیعی می‌باشد. بالاخره تورم است، سبد خانوار به دلار فرقی نکرده است و سال های بعد هم ممکن است اتفاق بیافتد. تفکر دوم در سال های قبل خیلی جایگاهی نداشت ‌و دوستان خیلی قائل به کنترل ارز نبوده اند و رهبر معظم نیز یکی از مشکلات کشور را دلاریزه شدن کشور، عنوان کردند که بسیار حرف درستی است.

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: یعنی اگر ما به سمت تثبیت قیمت ارز نرویم یا رابطه دلار را با اقتصاد قطع نکنیم، ما قطعا نمی توانیم با کاهش نرخ خلق پول و غیره تورم را مهار کنیم. به عنوان مثال کارخانه‌های فولاد در ایران وقتی می خواهند قیمت فولادشان را در بورس کالا ارائه کنند، بازار لندن را چک می‌کنند، و آن قیمت را ضرب در یک دلاری می‌کنند در واقع نرخ تسعیر می‌کنند. آن نرخ تسعیر متاسفانه همیشه  بالاتر از نرخ حتی بازار مبادله است و این خودش تورم را به بازار مسکن تزریق می‌کند. سوال مردم اینکه چرا باید مسکن گران باشد؟ وقتی  خودمان در کشور سیمان، فولاد، آلومینیم را داریم. این فولاد، سیمان، مس و  آب، برق مجانی و تقریبا با کارگر مجانی شکل می‌گیرد.

محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: شما یک سر به بورس بزنید مشاهده خواهید کرد که قیمت فولاد ما در بورس کالا از قیمت فولاد در بورس لندن بیشتر است. توجیهی که می‌کنند اینکه اگر ما قیمت را پایین بیاوریم، قاچاق صورت می‌گیرد. این توجیح  اصلا منطقی نیست و یک کولبر که نمی تواند فولاد قاچاق کند، قاچاق فولاد به این حجم، یعنی روزانه چند صد تریلی فولاد از کشور خارج گردد. با توجه به فرمایش رهبر معظم، باید بازارهای ما از دلار منقطع شود. یعنی بورس کالای ما بر اساس قیمت بورس لندن، آمریکا، ژاپن و غیره نباید قیمت گذاری کنند. چنانچه ما این انقطاع را ایجاد کنیم و نخبگان و بخش اقتصاد دولت به این سمت بروند، قطعا ما می توانیم شاهد انقطاع از دلار و کاهش نرخ تورم باشیم.

امتیاز شما