امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

افطاری با طعم شعر

مشاهده ۲۱۲۳
۱۴۰۲/۰۱/۲۸- ۱۵:۴۱

در سومین افطاری امسال رئیس رسانه‌ملی با هنرمندان، نوبت به شاعران و نویسندگان رسیده بود تا با دکتر جبلی دیدار و گفت‌وگو کنند.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، این چندمین جلسه اصحاب قلم با جبلی از ابتدای مسئولیت او به شمار می‌رفت. قرار بود در این جلسه، هم شعر بشنویم و هم از دغدغه‌ها و نظرات این هنرمندان مطلع شویم. دقیقا یک ساعت به اذان مغرب مانده بود که برنامه آغاز شد.

عباس احمدی، اولین شاعری بود که توسط حسین قرایی که هدایت برنامه را به‌عهده داشت به شعرخوانی دعوت شد. قرایی از محفل شعر این شاعر در قم به نام «قمپز» پرسید و پیمان جبلی هم اشاره‌ای کرد که شعرخوانی او در برنامه «سیدخندان» را دیده است. بعد از احمدی، فاطمه افشاریان اولین چراغ صحبت بانوان جمع را روشن کرد. او که مهمان آن شب برنامه «از مامان بگو» هم بود و عجله داشت تا خود را به آنتن برساند از تحولات ایجاد شده در سازمان و برخی انتصابات تخصصی تشکر کرد. پس از افشاریان نوبت به راضیه تجار رسید؛ بانوی نویسنده باتجربه‌ای که نقش معلم را برای جوان‌ترهای جمع داشت. او از تاثیر مثبت برنامه «زندگی پس از زندگی» گفت و از پخش برنامه «پاورقی‌» تشکر کرد و خواستار تداوم آن شد. احمد علوی، شاعر آیینی نام‌آشنا هدیه‌ای در دستش داشت. او تعریف کرد پس از ۳۰سال معلمی‌به‌تازگی بازنشسته شده و پیش از این جلسه، سری به دانش آموزانش زده است و یک یادگاری ارزشمند به او اهدا کرده‌اند. علوی گلایه‌ای هم داشت و می‌گفت مدتی است به دلایلی، او را ممنوع‌التصویر کرده‌اند. درست یا غلطش را نمی‌دانم!
نوبت به یعقوب توکلی، پژوهشگر و استاد دانشگاه رسید. پیشنهادی داشت که قبلا هم از او شنیده بودم. اعتقاد داشت خوب است با محوریت شاه اسماعیل اثر رسانه‌ای تولید شود، چراکه سوژه بسیار جذابی است و تأثیرات زیادی هم روی نسل جوان برای آشنایی با هویت ملی ایران، هویت سیاسی تشیع و زدودن گردوغبار‌ها از آن دارد. اینجای جلسه، قرایی از فرصت استفاده کرد و از محسن کاویانی خواست تا شعر لاله خوشبوی رضا(ع) را بخواند و با آن شعر، گردوغبار را پاک کند.

شوخی مصطفی اکرامی در مورد سن کاویانی خنده را بر لب حضار آورده بود که مهدی صالحی، پژوهشگر و از دغدغه‌مندان شاخص زبان فارسی به‌طور جدی و مفصل اعتراضش را نسبت به عدم توجه مناسب رسانه‌ملی به مباحث زبانی طی سال‌های گذشته مطرح کرد. بعد از شنیدن نکات محمدحسین بدری در مورد برنامه‌های صداوسیما، وحیده احمدی، محمدحسین ملکیان، عاطفه جوشقانیان و... اشعار خود را زمزمه کردند. حدود ۲۰دقیقه از زمان افطار گذشته بود که جلسه به‌طور رسمی‌پایان یافت اما گفت‌وگوها با دکتر جبلی و قائم مقام فرهنگی او یعنی وحید جلیلی در دور میز افطار هم ادامه یافت.

روی گشاده‌ و روحیه نقدپذیر رئیس سازمان هنگام شنیدن نقدها و پیشنهادات توجهم را جلب کرده بود. شاید از همین رو بود که پیشنهاد یکی از بانوان شاعر را پذیرفت و به علیرضا قزوه، رئیس دفتر شعر و موسیقی دستور داد که مقدمات تهیه برنامه‌ای را برای استفاده از ظرفیت گسترده بانوان شاعر در دستور کار قرار دهد. گرفتن عکس یادگاری هنرمندان با رئیس رسانه‌ملی، پایان بخش این ضیافت شیرین بود.

امیر بشیری

امتیاز شما