امروز جمعه  ۱۰ فروردين ۱۴۰۳

مستندی درباره آیین‌های رمضان در قزوین از رادیو فرهنگ‌

مشاهده ۲۳۴
۱۴۰۲/۰۱/۲۹- ۰۹:۳۰

برنامه«مستند فرهنگ» سه شنبه ۲۹ فروردین به روایت آیین‌های رمضانی در قزوین اختصاص دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان، آئین‌های سنتی خاص و زیبای زیادی همزمان با ماه مبارک رمضان در قزوین مرسوم بوده که طی چند دهه اخیر به تدریج رنگ باخته و امروز تنها در گوشه‌ای از ذهن کهنسالان این دیار به خاطره باقی مانده است که در برنامه «مستند فرهنگ» امشب بخشی از این آداب و آیین‌ها روایت می‌شود. مسلمانان بسته به شرایط فرهنگی، اجتماعی و تاریخی خود با آئین‌ها و آداب و رسوم خاصی به استقبال ماه مبارک رمضان رفته و در این ایام آئین‌های خاصی را برگزار می‌کنند تا شکوه و عظمت این ایام را بهتر درک کرده و سپری کنند.
مردم قزوین مانند سایر هموطنان خود از دیرباز آداب و رسوم و آئین‌ها خاصی در خصوص ماه رمضان داشته اند که متاسفانه در دهه‌های اخیر با تغییر سبک زندگی بیشتر آنها رو به فراموشی گذاشته شده است با این حال آشنایی با آنها به ویژه برای نسل نو خالی از لطف نخواهد بود.
برخی از این آئین‌ها که همگی دارای رگه‌های معنوی هستند، مربوط به استقبال و به پیشواز رفتن ماه مبارک رمضان بوده و برخی نیز در حین این ماه انجام و برگزار می‌شده است.
میهمانی یا بزم گل خندانی، سحرخوانی یا مناجات سحر، حناگذاری روی دستان، خانه تکانی، دوخت پیراهن مراد دختران دم بخت، ساز و دهل سحرگاهان تنها بخشی از این سنت ها و آئین‌ها بوده که امروزه تنها اسمی و نامی از آنها باقی مانده است که در این برنامه معرفی و مرور می‌شوند.

«مستند فرهنگ» کاری از گروه تولید و تامین رادیو فرهنگ است که امشب ساعت۲۰:۳۰ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی روی موج اف ام ردیف۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود.

امتیاز شما