امروز شنبه  ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳

مدیر رادیو نمایش: امیدوارم مجموعه ارگ به موزه زنده تبدیل شود

مشاهده ۲۵۷
۱۴۰۲/۰۲/۰۴- ۱۰:۳۲

در آستانه فرا رسیدن روز ملی رادیو، محسن سوهانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز تولد رادیو در ایران و روز ملی رادیو اظهار امیدواری کرد یکی از بناهای مهم و کهنسال پردیس ارگ معروف به ساختمان آرشیو هرچه سریع تر احیا، مرمت و به موزه تبدیل شود و مسوولیت آن بار دیگر به معاونت صدا و حوزه رادیو باز گردد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مدیر رادیو نمایش دراین باره گفت: یکی از بناهای قدیمی و کهنسال مجموعه ی ارگ معروف به ساختمان آرشیو، محلی است که برگ های مهمی از تاریخ خاطرات رادیو در آن رقم خورده. شامل بخش های مختلف از جمله برخی استودیوهای موسیقی که محل ضبط برنامه معروف گلها بود و واحد ترانه و موسیقی رادیو که نامدارانی مانند داود پیرنیا و امیرهوشنگ ابتهاج  سال ها مدیریت آن را بر عهده داشتند. این ساختمان چه از نظر قدمت بنا و معماری و چه از نظر درونمایه و تاریخی که به واسطه ی افراد، بزرگان و نامدارانی که در آن رفت و آمد داشته اند پشت سر گذاشته، یک میراث فرهنگی توامان ملموس و نا ملموس گرانبهاست که متاسفانه در دست تخریب و خطر ویرانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخی تصمیم های مدیریتی به واسطه ی تغییر نفرات نا تمام می ماند و به آفت بی سرانجامی دچار می‌شود. در مورد این ساختمان نیز طی دوره‌های متفاوت ریاست سازمان صدا و سیما تصمیمات گوناگونی گرفته شد. نهایتا پس از فراز و نشیب مدیریت های اسبق، در زمان ریاست سابق قرار شد که تبدیل به موزه رسانه ملی شود و مسوولیت آن نیز از عهده رادیو خارج و به حوزه ریاست سازمان و اداره کل روابط عمومی واگذار شد. اما این طرح نیز نا تمام ماند. با توجه به اینکه در این ساختمان دیگر سکونتی وجود ندارد و در مسیر تخریب و آستانه خطر ویرانی قرار گرفته جای توجه فوری دارد که امیدوارم با عنایت خاصی که ریاست محترم فعلی سازمان، جناب آقای دکتر جبلی به حفظ و توسعه ی میراث فرهنگی سازمان دارند، هر چه زودتر تصمیمی‌برای اولا احیا و مرمت تخصصی و ثانیا آینده ی آن گرفته شود. پیشنهاد بنده این است که با توجه به پیشینه تاریخی اش تبدیل به موزه رادیو و مسئولیت راه اندازی و انجامش بار دیگر بر عهده معاونت صدا قرار گیرد تا آورده فرهنگی بسیار خوبی برای سازمان صدا و سیما داشته باشد.

مجموعه ی ارگ شامل اداره کل هنرهای نمایشی و استدیوی پر قدمت و خاطره ساز هشت که هم چنان فعال است، در کنار ساختمان آرشیو که قابلیت موزه شدن را دارد، می تواند تبدیل به یک موزه زنده یا به قول فرنگی‌ها living museum  شود تا با حضور مردم مشتاق رونق دوباره ای به مجموعه برگردد. اصلا همین استودیو هشت از ابتدا و با گنجایش سی صد نفر برای حضور مخاطب طراحی شد. در دهه‌های شصت و هفتاد شمسی و با وجود شرایط جنگی و زیر موشک باران، مردم برای تماشای نزدیک اجرای برنامه "صبح جمعه با شما" به این استودیو می آمدند و با حضورشان حال و هوای پر شوری به آن می‌بخشیدند. این اتفاق می تواند بار دیگر با حضور مردم در کنار هنرمندان نمایش های رادیویی و در قالب موزه زنده ارگ تکرار شود. هم چنین این فرصت می تواند محلی برای بهره گیری از ظرفیت ژانرهای خاص و مردمی تئاتر مانند: «تئاتر کاربردی»،  «تئاتر در محیط»، «تئاتر میراث(موزه) و بازآفرینی فضای گذشته» و... باشد. زمینه‌هایی تخصصی که امروزه در دنیا از آن به ویژه برای آموزش و فرهنگ سازی استفاده ی‌های بسیاری می‌شود.

 سوهانی در ادامه و مورد نمایش های رادیویی افزود: هشتاد و سه سال از تاسیس رادیو در ایران می‌گذرد. در این رهگذر از سال ۱۳۲۱ شاهد ظهور نمایش های رادیو به عنوان یک قالب جذاب، خیال انگیز و الهام بخش برای طیف گسترده ای از مخاطبانمان بوده ایم اما از سوی دیگر در این سیر تاریخی زمینه‌های گوناگون اجتماعی، ابزار رسانه ای و به فراخور آن فرهنگ مصرف و ذائقه ی مخاطب نیز دچار تحولات عمیق و جدی شده اند، در نتیجه ما نیز باید متناسب با شرایط و زمینه‌های روز به فکر نو آوری باشیم. البته این به آن معنا نیست که از سنت های میراث گرانبهای نمایش های رادیویی که امانت دار  هستیم چشم پوشی کنیم .

وی گفت : در مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی رادیو ورادیو نمایش که یکی از قدیمی ترین بخش های سازمان صدا و سیما و معاونت صدا  است وظیفه سنگینی داریم. از یک سو بایستی آن میراث فرهنگی که از گذشتگانمان به ارث رسیده را حفظ کنیم و پاس بداریم و از سوی دیگر به شرایط روز مخاطب امروزی به ویژه نسل جوان و زمینه‌ها و عرصه‌های نو ظهور و افق های آینده چشم داشته باشیم تا بتوانیم با خلاقیت و نوآوری و استفاده از بسترهای جدید ارتباطی همچنان شاهد رشد، نمو و بالندگی نمایش های رادیویی باشیم. البته بخش مهمی از این میراث فرهنگی پیشکسوتانمان در ارگ شامل مجمعی از بزرگان فرهنگ و هنر کشور هستند. این افتخار بزرگی است که بتوانیم پاسدار این عزیزان باشیم.

مدیر رادیو نمایش خاطرنشان کرد: سعی کردیم به صورت سالانه و به رغم محدودیت هایی که در بودجه وجود دارد، نگاه و رویکرد تخصصی و علمی و برنامه ریزی راهبردی در زمینه‌های مختلف در حوزه مدیریتی داشته باشیم که متاسفانه جوابگوی ایده آل های ما نیست ولی به رغم اینها تلاش داریم در حد وسع مالی موجود ضمن بهترین و بهینه ترین بهره برداری مسیر رو به رشد را پیش ببریم. در این خصوص بسیار پژوهش محور پیش رفتیم و ارتباط مستمری با نهادهای علمی و دانشگاهی داشتیم و سعی کردیم یک مدیریت رسانه راهبردی، علمی، تخصصی، برنامه محور و پژوهش محور را برای تحقق اهداف در پیش بگیریم.

سوهانی تأکید کرد: رادیوهمچنان با ویژگی‌های خاص و متمایزش قلب تپنده رسانه است. سال ها قبل از اینکه بستر وب و اینترنت به وجود بیاید اولین رسانه تعاملی بوده است، به خصوص نمایش رادیویی چرا که مخاطب نمایش رادیویی خود یک کارگردان بالفعل است که در ذهن خود تصویر سازی می‌کند، بازیگر انتخاب می‌کند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام می دهد و دنیایی را مجسم می‌کند که در تلویزیون و رسانه‌های دیداری بر عهده کارگردان است. این امکان خاص خیال انگیز باعث می‌شود که رادیو و نمایش رادیویی ظرفیت های خاص و استثنایی داشته باشد که رقیبی نتواند جایش را بگیرد.

 اما وقتی از رسانه صحبت می‌کنیم این یک مفهوم کلان است و باید بپذیریم که در عصر حاضر و معادلات رسانه ای امروز حتی عصر تلویزیون هم به سر آمده. فضای مجازی و رسانه‌های وب محور مخاطب فراگیرتری پیدا کرده و همین مورد سبک مصرف مخاطبان را تغییر داده است .

وی ادامه داد : این عصر اصطلاحا عصر تقاطع یا تقابل رسانه ای(cross media) تلقی می‌شود. یعنی رسانه‌ها باید هم افزایی بکنند، در تعامل اثرگذارتر با مخاطب پیش بروند و رادیو هم غیر از این نیست. البته در معاونت صدا این سیاست تحت عنوان رسانه خلاق صدا پایه به جد دنبال می‌شود.

مدیر رادیو نمایش افزود: در حال حاضر ما در رادیو نمایش و مجموعه اداره کل هنرهای نمایشی رادیو توجه ویژه ای به عرصه‌های وب محور، تولید پادکست و ژانرهای نوین میان رشته ای داریم. در این خصوص طی دو سال اخیر تجربه‌های بسیار خوبی داشتیم. از جمله: تولید نمایش های اینتراکتیو به عنوان اولین نمونه جهان ، طراحی و تولید ژانر رادیو پلاس ،آثاری در مشارکت با تلویزیون در عرضه برای فضای مجازی و... مثلا برنامه امسالمان در ژانر رادیو پلاس کار نو آورانه ای بود که علاوه بر نسخه صوتی رادیویی در بستر ایران صدا نیز به صورت تصویری پخش شد. این‌ها تجربه‌های نویی هستند که ما با افتخار انجام دادیم و باید قدم به قدم آن‌ها را کامل کنیم.

سوهانی اظهار کرد: آرزویم این است که در رادیو موانع ساز و کارهای مالی و اداری برداشته و مطالباتی که همکاران دارند محقق شود تا بتوانیم ضمن حفظ سرمایه گرانقدر میراث فرهنگی به ویژه سرمایه انسانی از ظرفیت های ارزشمند رادیو این عرصه درخشان و قلب تپنده و پر انرژی رسانه بهره مند شویم و افق های درخشانی را برای آن رقم بزنیم.

مدیر اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش در پایان گفت: در روز ملی رادیو ویژه برنامه‌های متنوعی همچون «صدای مردم» ساعت 8:30،«استودیو هشت» ساعت 18:15 و«مبارک باد» ساعت 20 و 4 صبح برای پخش از آنتن رادیو نمایش در نظر گرفته شده است تا همراه با مردم که بزرگترین حامی رسانه هستند یاد و خاطره روز ملی رادیو گرامی داشته شود.

امتیاز شما