امروز پنج شنبه  ۹ فروردين ۱۴۰۳
به مناسب ۴ اردیبهشت، روز ملی رادیو:
به مناسب ۴ اردیبهشت، روز ملی رادیو:

روح رادیو در کالبد اکنون: حقیقت صدا در عصر مجاز

مشاهده ۲۴۰
۱۴۰۲/۰۲/۰۴- ۱۲:۲۱
تعداد بازدید:240

همزمان با روز ملی رادیو، محسن سوهانی، مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، متن یادداشت به این شرح است: 

«رسانه‌ها نیز چون انسان‌ها در گذر زمان، میرا هستند و به نسبت زمانه، اوج جوانی و فرود پیری دارند. هنر مدیران رسانه ای در این چرخه ی حیات، تداوم بخشی ققنوس وار به روح رسانه‌ها در کالبدهای جدید است.

باید بپذیریم در مناسبات عصر جهان مجازی وب محور و معادلات رونق هوش مصنوعی، سکه ی رادیو و تلویزیون از عیار پیشین افتاده و بر سر این به قول مارشال مک لوهان-پژوهشگر شهیر علوم ارتباطات- طبل قبیله ای(رادیو) و غول خجالتی(تلویزیون) گرد پیری نشسته است.

اما رادیو و تلویزیون هر دو صرفا یک کالبد هستند که روحشان در نام رسانه ی ملی معنی می یابد: “صدا” و “سیما.”

گرچه کالبد رادیو، به عنوان یک ابزار رسانه ای آن قدر مهم و تاریخ ساز است که فصلی را در کهکشان‌های ارتباطی به نام مخترعش مارکونی رقم زد، و مطالعه بر روی آثار فردی و اجتماعی اش شاخه ای جدید به نام علم ارتباطات را در علوم انسانی پدید آورد، اما اصل بقای این کالبد، گوهر روح رسانه ای نهفته در آن یعنی: “صدا” است. یکی از جادویی ترین جلوه‌های آفرینش است.

حالا زمان آن رسیده تا به تدریج پیر پرنیان اندیش و فرهیخته ی رادیو که از ساعت نوزده ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۱۹، در ایران طنین انداز شد، روح نهفته و تجربیات گرانسنگ خود را به کالبدهای جوان و به روز واگذارد. به همین دلیل ما در معاونت صدای رسانه ی ملی، به جای رادیو بر تعبیر “رسانه ی خلاق صدا پایه” تاکید داریم.

رسانه ی صدا پایه ویژگی‌های خاص و درخشانی دارد که در تمام عصرها و دوره‌ها متمایزش می سازد. کما این که در حال حاضر وب آوا(Podcast) یکی از پر مخاطب ترین زمینه‌های رسانه ای جهان است.

بارزترین این ویژگی‌ها خیال آفرینیست که از صدا به عنوان آوردگاه ذهن و اثربخش بر ناخودآگاه، رسانه ای گرم و صمیمی‌با ظرفیت بالای آگاهی بخشی و فرهنگ آفرینی می سازد.

این ویژگی، خاصه در نمایش های رادیویی دو چندان است. چرا که مخاطب این نمایش ها خود یک کارگردان فعال است که باید در ذهن خویش تصویر سازی کند، بازیگر انتخاب کند، طراحی صحنه و لباس و دکور انجام دهد و…، خلاصه جهانی را تجسم بخشد که انجامش در رسانه‌های دیداری بر عهده ی کارگردان است.

پس این رسانه سال ها پیش از پیدایش فضای مجازی، ذاتا تعاملی بوده و به همین دلیل روانشناسان برای پیشگیری و درمان فقدان تمرکز برای یادگیری کودکان، یا زوال عقل و نسیان(آلزایمر)کهن سالان شنیدنش را توصیه می‌کنند.

رسانه ی خلاق صدا پایه می تواند با پیوند بین هویت بومی و مناسبات روز، و ایجاد تعامل اثربخش دو سویه میان صدای حاکمیت با مردم، نقش بسیار موثری در همگرایی ملی و رشد و توسعه ی متوازن میهنمان ایفا کند. زادروزش بر اهالی ایران زمین مبارک باد.»

امتیاز شما