امروز سه شنبه  ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳

رقابت‌های چالش‌برانگیز برای حل معماهای جنایی در «سرنخ»

مشاهده ۳۳۶
۱۴۰۲/۰۲/۰۵- ۱۳:۴۹

شبکه نسیم از ابتدای سال جدید، مسابقه ای با عنوان «سرنخ» و با چاشنی موضوعات جنایی و پلیسی را به روی آنتن فرستاده است که حال و هوای متفاوتی دارد.

به گزارش روابط عمومی رسانه ملی، مسابقات جنایی تاکنون بر چالش‌هایی بنا بوده‌اند که ماهیت آن‌ها یافتن سرنخ بوده است. اما این ‌بار مسابقه «سرنخ» فراتر از این موضوع به بعد از رخداد حادثه می‌پردازد. یعنی شرکت‌کنندگان نیازی به یافتن سرنخ‌ها ندارند، بلکه آن‌ها را در اختیار خواهند داشت و با یافتن ارتباطی منطقی میان سرنخ‌ها در پرونده‌، بتوانند با روش بازجویی درست از متهمان، به پاسخ درست برسند.

آریا طاهری تهیه کننده و کارگردان «سرنخ» درباره ایده ساخت این مسابقه گفت: برنامه‌هایی با محتوای چالش ذهنی و هیجانی همواره برایم جذاب بوده و پیش از این هم اجرای فصل دوم برنامه «هوش برتر» و همچنین برنامه‌هایی با مضمون فناوری در رادیو را در کارنامه خود دارم . از همین رو تصمیم گرفتم ساخت برنامه ای جدید با این مشخصات را دنبال کنم.
وی ادامه داد: شاید تصور برخی از مسابقات پلیسی و جنایی، فضایی با شکل و شمایل میدان تیر و تیراندازی و ... باشد اما این مسابقه به دنبال حل معماست و شرکت کنندگان را با چالش ذهنی روبه رو می‌کند.
تهیه کننده «سرنخ» ادامه داد: از فروردین ماه سال گذشته، ایده تولید مسابقه ای با این مضمون را طراحی و در شبکه نسیم مطرح کردیم . مدیر شبکه نسیم هم با پیشنهادهای سازنده، این ایده را پخته تر و کامل تر کرد.
طاهری اظهار داشت : پس از آن با پلیس هم جلسات مختلفی را برگزار کردیم و حدود 9 ماه هم «پیش تولید» داشتیم. کار به واسطه بازجومحور بودن آن، دقت زیادی را می طلبید که سرانجام پس از طی مراحل تحقیق و بررسی‌های لازم، مسابقه «سرنخ» از نوروز 1402 به روی آنتن رفت.
طاهری درباره اطلاعات و محتوای لازم برای پرونده‌های مطرح شده در مسابقه تصریح کرد: از آن جایی که به لحاظ امنیتی، امکان خارج کردن پرونده‌ها از مجموعه پلیس وجود ندارد ، برای دسترسی به پرونده‌ها، گروهی از کارشناسان پلیس آگاهی با توجه به نیازهای ما، نکات کلیدی پرونده‌ها را بررسی کردند و اطلاعات لازم را در اختیار ما قرار دادند.
وی خاطرنشان کرد: برای کسب اطلاعات از ترفندهای بازجویی پلیس، کارشناسان بیش از 1500 پرونده را بررسی و جمع بندی کردند و گزیده آن را دراختیار ما قرار دادند.
کارگردان این مسابقه ادامه داد : آن چه بینندگان در «سرنخ» مشاهده می‌کنند تنها مختص یک پرونده نیست بلکه موضوعات متشکل از چند پرونده است چون هر پرونده واقعی یک سرنخ دارد اما در این مجموعه یک سرنخ اصلی و چند سرنخ فرعی طراحی کردیم که به جذابیت مسابقه می افزاید.
طاهری ادامه داد:  در این برنامه سعی بر آن بوده است که پرونده‌های واقعی پلیس آگاهی تبدیل به چالشی برای شرکت‌کنندگان به عنوان دستیار کارآگاه شود و در هر قسمت ۲ نفر دستیار به کمک کارآگاه آمده و پس از دریافت پرونده با بازجویی منطقی متهمان بر اساس دلیل اتهام و سرنخ‌های موجود باید به پاسخ منطقی و درست دست پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: شاید در ظاهر «سرنخ» به دنبال سرگرمی‌برای مخاطبان است اما پس از چد قسمت از پخش این مجموعه با نگاهی ژرف زوایای دیگری از این حضور و اهداف غیرمستقیم که یکی از آن‌ها بیان دستاوردها و توانمندی پلیس است.
یکی دیگر از اهداف ما، اصلاح تصور غلطی است که رسانه‌های معاند از نظام پلیسی و قضایی کشورمان به نمایش می‌گذارند. بازجویی یک روش منطقی دارد و در مجموعه پلیس، بر اساس گفتارها، شواهد و سرنخ ها ، معما حل می‌شود.
نکته سوم این است که برخی‌ها این مساله را مطرح کردند که این برنامه ترفندهای پلیس را لو می دهد اما این طور نیست. آن چه که در «سرنخ» بیان می‌شود ترفندهایی است که در بازجویی‌های امروزه دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. پلیس همواره یک قدم جلوتر است و استفاده از روش ها و شگردهای به روز و فناوری‌های نوین را در دستور کار خود دارد.
تهیه کننده «سرنخ» افزود: در این مسابقه تاکنون به پرونده‌های قتل و سرقت پرداخته شده، اما با اقبال مخاطبان پرونده‌های جدید و متنوعی نظیر آدم‌ربایی، سرقت ، قاچاق ، جعل و کلاه‌برداری نیز به «سرنخ» رسیده است و آموزش های لازم را در این موارد به مخاطبان ارائه می دهیم.  مثلا سرقت که می تواند از طلافروشی، موزه ، بانک ، خانه و .. صورت گیرد. این که چرا صاحب مغازه از سیستم های محافظتی و دوربین‌های پیشرفته تر استفاده نکرده و یا چرا افراد اشیاء گرانبها و طلاهای خود را در خانه نگهداری می‌کنند.
وی تاکید کرد: پرونده‌های «سرنخ» به گونه‌ای گزینش شده‌اند که زوایای اجتماعی رخداد یک جرم را به تصویر بکشند و در سئوال‌ و جواب‌های بازجویی‌ها می توان پیشگیری و فرهنگ‌سازی و زمینه‌شناسی آسیب‌های اجتماعی منجر به جرائم را مشاهده کرد.
طاهری خاطرنشان کرد: در این مسابقه یک کارآگاه هم که دخالت مستقیم در مراحل مسابقه ندارد و بیش تر به عنوان دانای داستان و هدایت کننده شرکت کنندگان حضور دارد که مسابقه از روند خود خارج نشود و نقش آن را هم محمدرضا رهبری به عهده دارد.
فصل نخست «سرنخ» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی آریا طاهری با مشارکت موسسه فرهنگی- هنری ناجی‌هنر و معاونت اجتماعی فراجا در 30 قسمت ساخته شده است و روزهای فرد حدود ساعت ۲۰:۳۰ به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود.

امتیاز شما